onsdag 26 juni

Viltvård

Tipsen som kan rädda kiden från slåtterdöden

Varje år dödas tusentals rådjurskid i lantbrukarnas slåttermaskiner.

Varje år dödas tusentals rådjurskid i lantbrukarnas slåttermaskiner. Foto: Kenneth Johansson

Vi listar sex tips som kan rädda rådjurskiden från slåtterdöden.

Gör en mångfaldsåker!

Premium

Med en väl anlagd vall kan man både skapa bra foder för viltet och ­gynna biologisk mångfald.

Viltstaket på plats

Premium

För cirka 50 år sedan byggdes riksväg 27 mellan Borås och Gislaved. På vissa delsträckor sattes viltstaket upp, men tyvärr inte på alla.

Askan sprids medan det ännu ligger djupt med snö. Arbetet underlättas om det blåser. Foto: Bernt Karlsson

Gynna skogshönsen genom att skapa barfläckar med aska

Premium

För att påskynda snösmältningen i solexponerade myrkanter eller skogsbryn kan man exempelvis sprida aska på snön. Därigenom skapas tidiga barfläckar vilket särskilt gynnar skogshönsen.

Om man så vill kan foderstacken förses med en ”mössa” av exempelvis en upp­skuren plastsäck. Foto: Bernt Karlsson

Stacka hö åt viltet

Sommartid, när markerna överflödar av ­viltfoder och dagarna är långa, kan både hö och lövsly skördas och torkas för ­viltets ­vinterbehov.

Magnus Johansson gläder sig åt rödspovens framgångar, som Ölandsjägarna har en stor del igenom sin ihärdiga jakt på predatorer.

Jägarnas naturvård ger resultat

Efter årets inventering av rödspov på Öland borde ingen längre kunna säga att predatorjakten inte har betydelse för utvecklingen. Sedan jägarna i Mörbylånga jaktvårdskrets inledde sitt projekt för tio år sedan har antalet häckande par mer än fördubblats.

Sätt ut “flaggor”, tillverkade av ett järnrör, en plastpåse och en brandvarnare natten innan vallen ska slås. Foto: Jörg Sticker & Kjell-Erik Moseid

Rädda rådjurskiden med brandvarnare

Från Tyskland kommer ett tips om hur man kan undvika att rådjurskid dödas i slåttern.

Älg betesskador viltvård

Starka klövviltstammar – men inga betesskador

Jägaren Johan Ringborg tipsar om hur de arbetar för att kunna hålla en stark stam av klövvilt och samtidigt fin, oskadad skog.

Predatorjakt och viltvård gynnar rapphönsen

Rapphönsen gynnas när jägarna skjuter predatorer och bedriver viltvård. Som en bonus gynnas även fälthare och andra arter som minskat i det moderna jordbrukslandskapet. Det här visar forskning.

Hård predatorjakt gav fler vadarfåglar

För att gynna vadarfåglarna fälldes eller fångades 122 grävlingar, 240 rävar, 33 mårdar och 10 minkar. Detta inom ramen för ett lyckat, lokalt naturvårdsprojekt på Öland förra säsongen.

Etiketter