onsdag 22 augusti

Viltvård

Stacka hö åt viltet

Om man så vill kan foderstacken förses med en ”mössa” av exempelvis en upp­skuren plastsäck. Foto: Bernt Karlsson

Om man så vill kan foderstacken förses med en ”mössa” av exempelvis en upp­skuren plastsäck. Foto: Bernt Karlsson

Sommartid, när markerna överflödar av ­viltfoder och dagarna är långa, kan både hö och lövsly skördas och torkas för ­viltets ­vinterbehov.

Magnus Johansson gläder sig åt rödspovens framgångar, som Ölandsjägarna har en stor del igenom sin ihärdiga jakt på predatorer.

Jägarnas naturvård ger resultat

Efter årets inventering av rödspov på Öland borde ingen längre kunna säga att predatorjakten inte har betydelse för utvecklingen. Sedan jägarna i Mörbylånga jaktvårdskrets inledde sitt projekt för tio år sedan har antalet häckande par mer än fördubblats.

Sätt ut “flaggor”, tillverkade av ett järnrör, en plastpåse och en brandvarnare natten innan vallen ska slås. Foto: Jörg Sticker & Kjell-Erik Moseid

Rädda rådjurskiden med brandvarnare

Från Tyskland kommer ett tips om hur man kan undvika att rådjurskid dödas i slåttern.

Älg betesskador viltvård

Starka klövviltstammar – men inga betesskador

Jägaren Johan Ringborg tipsar om hur de arbetar för att kunna hålla en stark stam av klövvilt och samtidigt fin, oskadad skog.

Predatorjakt och viltvård gynnar rapphönsen

Rapphönsen gynnas när jägarna skjuter predatorer och bedriver viltvård. Som en bonus gynnas även fälthare och andra arter som minskat i det moderna jordbrukslandskapet. Det här visar forskning.

Hård predatorjakt gav fler vadarfåglar

För att gynna vadarfåglarna fälldes eller fångades 122 grävlingar, 240 rävar, 33 mårdar och 10 minkar. Detta inom ramen för ett lyckat, lokalt naturvårdsprojekt på Öland förra säsongen.

Tio frågor – vad kan du om våra predatorer?

Predatorkontroll är en given beståndsdel i en seriös viltvårdssatsning och hård jakt kan i många fall ge betydligt starkare viltstammar.
Men vad kan du om predatorernas påverkan på bytesdjuren?

Varierad diet om älgen själv får välja

Där älgkalvarna är som störst har de en varierad diet. Tall är stapelföda vintertid men ju fler växter älgarna har i sin diet, desto bättre mår de. Det är ett av resultaten från ett stort forskningsprojekt i södra Sverige.

Med fältviltet i fokus

Viltvården i jordbrukslandskapet har efter lång stagnation åter börjat uppmärksammas på bred front. Särskilt gäller det i Skåne som man kan säga går i täten för nya satsningar på fältviltet.

Planera din viltåker

Nu är det hög tid att börja planeringen av dina viltåkrar som skapar foder och skydd åt viltet. Viltåkern kan bidra till att avlasta kommersiella odlingar och skog mot viltskador. Även den biologiska mångfalden ökar i anslutning till en viltåker.

Senaste nytt

    Mest läst

      Instagram has returned invalid data.