torsdag 4 juni

Jakt & prylar

Tio tips för en lyckad kråkjakt med uvbulvan

Foto: Gunnar Nilsson

Tio tips för en effektivare kråkjakt med uvbulvan.

Rådjuret är en finsmakare

Rådjuret är hjortdjurens gastronom. Av de mest näringsrika och lättsmälta växterna betar rådjuren endast de mest begärliga knopparna eller bladen.

Jägarens tips: Så lyckas du med vinter­jakten på fjällripa

Erfarne fjälljägaren Magnus Bidner tipsar om hur du ska lyckas med vinterjakten på fjällripa.

P-O Holmberg och Anders Glavhammar visar sin smått unika uppfinning där träffområdets pappmarkering automatiskt byts ut.

Kluriga ”oppfinnar-jockar” fixade unik harbana

Premium

Skyttarna och jägarna Anders Glavhammar och P-O Holmberg är riktiga ”oppfinnar-jockar”.
Under många mörka vinterkvällar har de klurat, mekat och uppfunnit. I våras var den klar: en unik harbana som är till glädje för både jägarskolelever och garvade skyttar.

Så ökar du räckvidden på jaktradion

Premium

Har du problem med jaktradions räckvidd eller din radiobaserade hundpejl? Du är absolut inte ensam. Här reder vi ut grundläggande detaljer som påverkar.

Rätt antenner ökar räckvidden för hundpejlen

Premium

Hundpejlar från Garmin har länge dominerat denna typ av pejlar. Med rätt antenner kan räckvidden öka väsentligt.

Så gör du grillpinnen lite bättre

I dessa älgjakttider visar Svensk Jakt i vår webb-tv hur du med en enkel manöver gör om din vanliga teleskopiska grillpinne till något lite extra.

Bygg om släpjollen till en jakt- och fiskebåt

Svensk Jakt visar här hur man enkelt kan bygga om en släpjolle till en effektiv, billig och lätt jakt- och fiskebåt. Perfekt för bäverjakten, andjakten eller fisketuren på skogens ibland otillgängliga tjärnar och sjöar.

Så bygger du en rökkåta – film och ritning

Intresset för att själv röka sitt viltkött tycks öka bland jägarna. Svensk Jakt visar i vår webb-tv hur du bygger din egen rökkåta.

Tio tips: Så lyckas du med duvjakten

Premium

Ringduvor förekommer över stora delar av landet. Det kanske ­rolig­aste och effektivaste sättet att jaga dem är över bulvaner. Jaktformen är egentligen inte svår, men genom att följa några enkla regler förbättras oddsen betydligt.

Säker vapenhantering är viktigt men oftast också enkelt. Med ett bryt­vapen är det lätt att göra rätt. Ibland kräver ny utrustning mer eftertanke.

Så hanterar du vapnet säkert

Premium

Säker vapenhantering kanske känns självklart. Men det saknas inte exempel på slarv ens med de gamla inarbetade reglerna. Samtidigt förändras vår utrustning och i dag finns skytteutrustning som kräver nya rutiner.

Därför är omräkningsfaktorn för varg viktig

Premium

Vargförvaltningen omgärdas av att flera märkliga ord. Här reder vi ut vad omräkningsfaktorn för varg egentligen är och vilken betydelse den har.

Viltstaket på plats

Premium

För cirka 50 år sedan byggdes riksväg 27 mellan Borås och Gislaved. På vissa delsträckor sattes viltstaket upp, men tyvärr inte på alla.

Christian Larsson visar hur du enkelt tillverkar dina egna kaliber .22-skjutmål.

Premium: Så gör du dina egna skjutmål – del 2

Man tager vad man haver – som ståltråd, plåt och våffeljärn.
Christian Larsson visar i vår webb-tv hur du gör enkla, bra och prisvärda skjutmål för kaliber .22-skytte.
Tänk på skjutsäkerheten, se alltid till att ha tillfredsställande kulfång!

Lars-Henrik Andersson och Niklas Lundberg.

Podd – så lyckas du med vinterjakten på ripa

Vilka misstag ska du inte göra när du ska ut och jaga vinterripa? Lyssna på podden med jaktvårdskonsulent Niklas Lundberg och Svensk Jakts Lars-Henrik Andersson så står du bra rustad inför denna fantastiska jaktform – som kan vara precis hur bra som helst om du inte låter slumpen avgöra resultatet.

Se när Christian Larsson tipsar om hur du tillverkar skjutmål i naturlig storlek.

Webb-TV: Så tillverkar du dina egna skjutmål

Att tillverka egna skjutmål är vare sig svårt eller dyrt. I vår webb-tv visar Christian Larsson hur du enkelt gör din egen tillverkning av djurmål.

Hör Jägareförbundets jaktvårdskonsulent Björn Sundgren i vår webbradio.

Podd: Vi surrar om älgar och älgförvaltning

Centralstyrd älgjakt, fri jakt på älgkalv och slopat brunstuppehåll på älg.
Lyssna när jaktvårdskonsulent Björn Sundgren och Svensk Jakts Lars-Henrik Andersson surrar om älgförvaltning.

Christian Larsson visar hur du enkelt gör ditt eget snökamouflage.

Webb-tv: Så gör du ditt eget snökamouflage

Är du sugen att göra ditt eget snökamouflage? Svensk Jakt i samarbete med Christian Larsson, Överlevnadskonst, visar hur du går till väga för att enkelt få ett professionellt resultat.

Anders Nilsson, jaktvårdskonsulent i Sörmland, snackar om dovvilt och dovviltförvaltning. Foto: Lars-Henrik Andersson

Podd: Vi pratar om dovvilt och dovviltförvaltning

Lyssna på vår podd om dovvilt med Jägareförbundets jaktvårdskonsulent Anders Nilsson och Svensk Jakts journalist Lars-Henrik Andersson.

Naturbevakare Sone Persson vid en av länsstyrelsens viltkameror.

Jägarnas kameror förbättrar inventeringarna av rovdjur

Ny lagstiftning underlättar användningen av viltkameror. Och jägarnas kameror blir nu viktiga hjälpmedel för att få till bättre inventeringar av stora rovdjur. Inte minst i områden där spårsnö saknas.

kladhusetfalerum i Östergötland har en jaktavdelning och där finner ni givetvis Lafayette! 👌🏻
.
.
.
#lafayetteradio #jaktpryl #jaktbutik #jaktradio #jägare #Östergötland #svenskjakt #lafayette
...

The beretta 686 and 693.
Both lovely shotguns 😍

#beretta #beretta693 #beretta686 #berettashotgun #berettashotguns #hagelgevär #shotgun #walnut #svenskjakt #swe_hunters #swedenishunting #nordichunter #sundsvall #timrå #jaktjournalen #jjbilden #jagt #jagd #jakter #chasse #caza #nextgenhunting #nikon #canon #huawei
...

Hoppas åtel aktiviteten är igång till helgen så man kan vaka lite vildsvin 🐗😍
.
.
.
.
.
.
#vildsvinsjakt #wildboarhunting
#jaktbilder #jakttjej #vildsvin
#boarhunting #svenskjakt
#jaktliv #åteljakt #chevaliersweden
#royalhuntingsweden #jägerin
#jagd #wildboar #girlswhohunt
#outdoors #whatgetsyououtdoors
#tjejersomjagar #huntress #hunting
#instahunt #hunter #tikkat3x
#tikkarifles #huntingrifle #jaktstil
#jaktpuls #widforss #tikkafirearms
...

Ikke akuratt det jeg håpet å gå på åtelen😂🐇 #åteljakt #hare #vildsvinsjakt #kikkertsikte #zeiss #sauer #sauer202 #atec #atechsilencer #normaammo #svenskjakt #boarhuntersweden #huntingaddiction #jaktegal #jakt #jeger #hunting #hunt #jaktogfriluft #jaktochjägare ...