lördag 15 december

Jakt & prylar

Hur ska älgköttet delas upp?

Det är bäst att jaktlagsmedlemmarna själva rankar de olika styckningsdetaljerna och ger dem poäng – smaken är ju olika. Därefter kan man dela upp köttet så rättvist det går. Foto: Lars-Henrik Andersson

Emil Keränen har skickat en fråga till redaktionen om uppdelning av älgkött i ett jaktlag. Vi lät veterinär Jonas Malmsten svara, som skriver om kötthantering i Svensk Jakt.

Träffytan på ett vildsvin motsvarar ungefär en normalstor, utspärrad hand. Ted Lagrelius visar på en vildsvinsfigur i naturlig storlek. Foto: Thomas B Andersson

Tips om kaliber- och kulval vid vildsvinsjakt

Använder du den kula och kaliber som funkar bäst vid vildsvinsjakt? Åsikterna går ofta isär bland jägare. Vi har frågat Svenska Jägare­förbundets skytteinstruktör på Öster Malma vad han tycker och vad han själv valt.

Kenneth Skoglund om kulvalet vid vildsvinsjakt.

Experten: ”Välj mjuk och lätt kula för vildsvin”

Hur en kula uppträder i kroppen på ett vilt avgörs förstås av flera olika faktorer som vinkeln mot djuret, om skelettben träffas, avståndet till viltet samt kulans konstruktion, fart och vikt. Ammunitionsexperten Kenneth Skoglund, som före sin pensionering jobbade i många år på Norma Precision, förklarar.

Skidornas egenskaper i olika moment har betygsatts i vanlig Duellen-ordning. Men eftersom båda har sina styrkor och svagheter blir totalpoängen jämnare och mindre intressant än poängen i respektive moment. Foto: Ulf Lindroth

Lindroth guidar: Vilken jaktskida ska du välja?

Två typer av skidor är på goda grunder ­särskilt ­populära bland mina jaktkompisar. Dels långa och breda ­lössnöskidor, dels kortare och ­smal­are turskidor. Båda ­typerna är bra, men de ­passar i olika miljöer.

En synnerligen svart hare som kallades trollhare eller bjäre av allmogen. Haren skänktes till Naturhistoriska riksmuseet 1955. Foto: Martin Källberg

Smålands svarta harar

Värmlands vita älgar har nog alla hört talas om. Men Smålands svarta harar? Jodå, de finns, eller fanns, närmare bestämt i de södra delarna av Kalmar län.

Det är täm­ligen enkelt att tillverka en egen ”flock” orr­bulvaner. De vita tecknen målas på med pensel och vanlig färg eftersom den vita sprayfärgen visat sig vara i tunnaste laget. Foto: Leif Lindqvist

Gör dina egna orrbulvaner

Mina barn är vackrast, sade ugglemor. Detsamma tycker jag om orrbulvanerna av eget fabrikat. De är enkla och billiga att tillverka, lätta att hantera och bevisligen tillräckligt naturtrogna för att lura både orrar och duv­hökar.

Foto: Leif Lindqvist

Så jagar du spelande orre

I likhet med de flesta andra jaktformer bygger också speljakten på kunskap om villebrådets vanor och beteende.

Järpe jagas med hagelgevär och fint hagel, exempelvis US6. Eller med .22 lr med kikarsikte och ammunition som inte har så hög utgångshastighet. Foto: Lars-Henrik Andersson

Så lockar du järpen – en doldis i jaktskogen

Du har säkert hört den. Antingen visslande eller då den flugit iväg med sina karaktäristiska bullrande vingslag. Du kanske också har sett den, hopkrupen nära en granstam, eller i en
al med sträckt hals.

Jägartipset: Jägarlåda med stöveltork

Med en billig verktygslåda som grund är det enkelt att bygga en praktisk jägarväska för i huvudsak elektronik och ammunition. En stöveltork får också plats.

Jaktledaren måste föregå med gott exempel samt vara beredd att ingripa vid regelbrott.

Det här är jaktledarens viktiga ansvar

Jaktledaren är en nyckelperson i säkerhetsarbetet. Han eller hon har frivilligt axlat ansvaret att organisera jakten, vilket alltid ska göras med hänsyn till säkerheten. Det ansvaret har dessutom en juridisk tyngd.
Men jaktledaren har framför allt stora möjligheter som inte ska försittas.