tisdag 21 september

Ulf Lindroth tipsar i webb-tv: Locka rätt på räven

I vår webb-tv ger Ulf Lindroth tips om när olika lockläten kan tänkas passa.

Ulf Lindroth ger i den här filmen sina bästa tips hur du blir framgångsrik på rävlock.

Christian byggde sin egen jaktbil: ”Jag är mycket nöjd med helheten”

En jaktbil som du kan laga mat och sova i under en veckas tid. Det var målet när Christian Larsson startade sitt jaktbilsbygge förra våren. Drygt 1.000 arbetstimmar senare stod bilen klar.
– Det var mitt coronaprojekt som räddade mig från tristess, säger en nöjd Christian Larsson.
Här kan du se en längre film på hur han byggde sin bil.

Jägartipset: Flå haren på bästa sätt

När stövarjägaren Lars Petersson tröttnade på att hår och fjun fastnade på köttet funderade han på hur en hare ska flås på bästa sätt för att undvika den saken. Han utvecklade en metod som rätt utförd innebär att det inte finns ett hårstrå på slaktkroppen när haren är flådd.

JULSPECIAL: Webb-tv från Svensk Jakts Redskapsbod

Älgtorn av pepparkaksdeg, jägarmässig dukning på julbordet och alternativt pynt i granen. Det är några av tipsen du bjuds på i Svensk Jakts redskapsbods julspecial.
Observera att viss ironi kan förekomma i programmet.

Åldersbestämning en viktig pusselbit i förvaltningen av älg

Att åldern på skjutna älgar är av intresse visar de diskussioner som brukar uppstå när älgen ligger på backen. När man synar ibland tvärsäkra uttalanden, visar de sig inte alltid stämma.
För att kunna göra åldersbedömningar måste man veta vad man ska titta efter och hur man ska göra. Förutom att det är intressant för den enskilda jägaren och dennes jaktlag, är åldersbestämning viktig för förvaltningen.

Redskapsboden: Så bygger du en flåbock

Fällt vilt – vildsvin, hjort eller rådjur – kan vara kämpigt att hantera helt på egen hand. Flåbocken gör en del av processen lite enklare.

5 tips från Ulf Lindroth: Så lyckas du som ensamjägare

Steget från jägarexamen till praktisk jakt kan kännas långt. Men det är inte nöd­vändigt att börja i ett jaktlag och fylla kalendern med inplanerade sällskaps­jakter från dag ett. Att jaga ensam en tid kan vara enkelt, ­lärorikt ­– och effektivt.

8 tips: Så hittar du jakttillfällen

Att hitta en jaktmark, att komma med i ett jaktlag kan både vara enkelt och ­mycket svårt. Egentligen går vägen till framgång via tre ting: kontakter, kontakter och kontakter.

Tio tips för en lyckad kråkjakt med uvbulvan

Tio tips för en effektivare kråkjakt med uvbulvan.

Rådjuret är en finsmakare

Rådjuret är hjortdjurens gastronom. Av de mest näringsrika och lättsmälta växterna betar rådjuren endast de mest begärliga knopparna eller bladen.

Jägarens tips: Så lyckas du med vinter­jakten på fjällripa

Erfarne fjälljägaren Magnus Bidner tipsar om hur du ska lyckas med vinterjakten på fjällripa.

P-O Holmberg och Anders Glavhammar visar sin smått unika uppfinning där träffområdets pappmarkering automatiskt byts ut.

Kluriga ”oppfinnar-jockar” fixade unik harbana

Premium

Skyttarna och jägarna Anders Glavhammar och P-O Holmberg är riktiga ”oppfinnar-jockar”.
Under många mörka vinterkvällar har de klurat, mekat och uppfunnit. I våras var den klar: en unik harbana som är till glädje för både jägarskolelever och garvade skyttar.

Så ökar du räckvidden på jaktradion

Har du problem med jaktradions räckvidd eller din radiobaserade hundpejl? Du är absolut inte ensam. Här reder vi ut grundläggande detaljer som påverkar.

Rätt antenner ökar räckvidden för hundpejlen

Premium

Hundpejlar från Garmin har länge dominerat denna typ av pejlar. Med rätt antenner kan räckvidden öka väsentligt.

Så gör du grillpinnen lite bättre

Se i vår webb-tv hur du med en enkel manöver gör om din vanliga teleskopiska grillpinne till något lite extra.

Bygg om släpjollen till en jakt- och fiskebåt

Svensk Jakt visar här hur man enkelt kan bygga om en släpjolle till en effektiv, billig och lätt jakt- och fiskebåt. Perfekt för bäverjakten, andjakten eller fisketuren på skogens ibland otillgängliga tjärnar och sjöar.

Så bygger du en rökkåta – film och ritning

Intresset för att själv röka sitt viltkött tycks öka bland jägarna. Svensk Jakt visar i vår webb-tv hur du bygger din egen rökkåta.

Tio tips: Så lyckas du med duvjakten

Premium

Ringduvor förekommer över stora delar av landet. Det kanske ­rolig­aste och effektivaste sättet att jaga dem är över bulvaner. Jaktformen är egentligen inte svår, men genom att följa några enkla regler förbättras oddsen betydligt.

Säker vapenhantering är viktigt men oftast också enkelt. Med ett bryt­vapen är det lätt att göra rätt. Ibland kräver ny utrustning mer eftertanke.

Så hanterar du vapnet säkert

Premium

Säker vapenhantering kanske känns självklart. Men det saknas inte exempel på slarv ens med de gamla inarbetade reglerna. Samtidigt förändras vår utrustning och i dag finns skytteutrustning som kräver nya rutiner.

Därför är omräkningsfaktorn för varg viktig

Premium

Vargförvaltningen omgärdas av att flera märkliga ord. Här reder vi ut vad omräkningsfaktorn för varg egentligen är och vilken betydelse den har.

...

...