måndag 22 oktober

Jakt & prylar

Jägartipset: Jägarlåda med stöveltork

Bössa, hund och en jägarlåda för elektronik och ammunition. Det är nästan allt man behöver. Foto: Jan Henricson

Med en billig verktygslåda som grund är det enkelt att bygga en praktisk jägarväska för i huvudsak elektronik och ammunition. En stöveltork får också plats.

Jaktledaren måste föregå med gott exempel samt vara beredd att ingripa vid regelbrott.

Det här är jaktledarens viktiga ansvar

Jaktledaren är en nyckelperson i säkerhetsarbetet. Han eller hon har frivilligt axlat ansvaret att organisera jakten, vilket alltid ska göras med hänsyn till säkerheten. Det ansvaret har dessutom en juridisk tyngd.
Men jaktledaren har framför allt stora möjligheter som inte ska försittas.

Insats som bär frukt

Som Jägareförbundet tidigare uppmärksammat är tiden kommen då äpplena i trädgården mognar. I år har det blivit mycket frukt, trots lång och konstant torka.

Jägartipset: Så plockar du enkelt fästingar på jakthunden

Genom att rulla en klädroller över hunden kan många fästingar plockas bort innan de hunnit suga sig fast. Ett enkelt sätt att slippa de ovälkomna parasiterna.

Skogsfågeljägarnas bästa tips

Trädskällarjakten är en klassisk norrländsk jaktform som ställer stora krav på såväl jägare som hund.
Svensk Jakt har intervjuat tre jägare som alla har stor erfarenhet av trädskällarjakt. Här är deras bästa råd.

Det tog Mats Lendholm, från Smedsbyn i Norrbotten, cirka två år att bygga sin rullande jaktcamp, efterhand under bygget fick han nya idéer som han förverkligade.

Mats har en rullande jaktcamp

Mats Lendholm ville lyxa till campinglivet under jakt- och fisketurerna. Han byggde om en släpvagn med kåpa där han nu fraktar det mesta han behöver för campinglivet. Och sover, det gör han i ett tält på biltaket.

Forskning visar: Bättre att skjuta fler stora och färre små råbockar

Vid Grimsö forskningsstation har det gjorts ett försök för att testa det så kallade urvalsskyttet som förvaltningsmodell på rådjur.
Resultatet av forskningen överraskar.

Svensk Jakt går igenom för- och nackdelar med de båda hundpejlsystemen. Foto: Olle Olsson & Lars-Henrik Andersson

Gps- eller mobilpejl för hunden: Vilken ska jag välja?

Inte sällan ställs den frågan i ett jägarforum. Sedan är diskussionen igång.
Jag använder båda pejlsystemen i min jakt. Så här tycker jag om de båda alternativen.

De skapar naturligt foder

Vi vill tipsa om våra viltvårdsprojekt, där vi skapat naturligt foder genom viltåkrar och genom att gynna kvistbete.

Om fokus ligger på räv snarare än på ripa kan det vara effektivt att välja en strategisk plats och vänta på en rävobs snarare än att skida runt och locka på måfå.

Lindroth tipsar: Så skjuter du rödräv på ripfjället

Under vårvinterns ripjakter finns ibland chans att skjuta rödräv. Räven är en mycket betydelsefull predator på ripa och en rad andra arter, så de tillfällena bör utnyttjas. Här får du nio tips som kan göra dig mer effektiv.