onsdag 10 augusti

Publicerad 15 maj 2013 - 16:39

Viltpassage – ny metod för att minska viltolyckor

En ny metod som går under namnet viltpassage provas nu i Skåne, rapporterar TT.

Det är Helsingborgs Dagblad som rapporterar om testerna som går ut på att ”under ordnade former” släppa vilt över väg 23 i norra Skåne. När ett djur närmar sig öppningen i viltstängslet börjar en varningsskylt att blinka, så att bilisterna kan släppa fram det oftast törstiga djuret. Den nya metoden för att undvika viltolyckor kallas viltpassage. Förhoppningen är att hitta en metod som är betydligt billigare än vilttunnlar och broar. Att bara bygga viltstängsel hjälper inte.

Det blir aldrig bra, ofta flyttar bara djuren. Vi brukar tala om barriäreffekten, säger projektledaren Stefan Rittbo till TT.

Samma teknik som övergångsställen

Vid den viltpassage som skapats på väg 23 norr om Osby används samma teknik som i dag redan finns vid vissa övergångsställen. En detektor registrerar när ett djur kommer till den 30 meter breda öppningen i viltstängslet. Den är kopplad till en varningsskylt, som då börjar blinka. Detektorn kommer att vara inställd så att enbart större djur som vildsvin, rådjur och älgar ger utslag – djur som är farliga för bilister att krocka med.

Kaniner detekteras inte, men de är å andra sidan inte så farliga att köra på, säger Stefan Rittbo till TT.
Testplatsen har valts ut i samarbete med jägare och polis. Många djur vill komma över, eftersom det finns en vattentäkt på ena sidan av vägen, och många olyckor har inträffat där, rapporterar HD/TT.