Svalt intresse för vild snabbmat
PremiumLivsmedelsverket lämnade nyligen förslag på hur man kan stimulera en ökad avskjutning av vildsvin. För att så ska ske krävs en ökad efterfrågan på vildsvinskött och i rapporten föreslås bland annat att ta fram lämpliga produkter med vildsvinskött för snabbmatskedjor, samt att hitta vägar för det offentliga – främst kommuner – att köpa in och servera vildsvinskött. Från snabbmatskedjorna är intresset dock mycket svalt.
I en TT-artikel från 29 september säger Livsmedelsverkets projektledare Arja Helena Kautto:
– Oavsett vad vi gör i skogen för jägarna eller underlättar kanaler vidare till konsument kommer det inte få någon effekt om det inte finns en efterfrågan på köttet. Därför är offentliga måltider en bra lösning.
TT: Hur realistiskt är det att snabbmatskedjor skulle sälja en vildsvinsburgare?
– Hamburgare består traditionellt av nötkött men det finns ju redan nu alternativa varianter som fisk- och kycklingburgare. Vi ser egentligen inte detta som något konstigt förslag, men när det gäller marknadsföringsbiten är det inget område där Livsmedelsverket ska agera, säger Arja Helena Kautto till TT.
Svensk Jakt har ställt frågan om viltkött i allmänhet, och vildsvinskött specifikt, till fyra i Sveriges verksamma snabbmatskedjor. Burger King och McDonalds har svarat på våra frågor. Sibylla och Max har inte svarat.
– Tyvärr är det inte möjligt i vårt nuvarande upplägg i restaurangerna att använda oss av vilt, säger Iwo Zakowski, vd för Burger King i Sverige och Danmark, i sitt mejlsvar till Svensk Jakt.
• Märker ni hos era kunder någon efterfrågan på viltkött i allmänhet och vildsvinskött i synnerhet?
– Nej, men det är kanske inte så överraskande i snabbmatsbranschen.
•Vad krävs för att ni ska omvärdera saken?
– Det skulle krävas massproduktion och standardisering. För att kunna vara på samma standard som resten av världen – 18.500 restauranger – måste proteinet vara detsamma överallt för att kunna standardisera processerna.
Inte heller McDonalds har några planer på att introducera viltkött i sina menyer:
– Vi har inte märkt någon efterfrågan på viltkött i allmänhet eller vildsvinskött i synnerhet. I dagsläget finns det inga planer på att servera viltkött på McDonalds i Sverige, säger företagets presskontakt Henrik Nerell till Svensk Jakt.
Livsmedelsverkets rapport är nu ute på remiss till slutet av oktober. Den 30 november ska myndigheten lämna sin slutliga rapport till regeringen.
Andra läser också
Kul att du vill följa !
För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.
Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.
Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.