Många ser kött från vildsvin som en klimatsmart livsmedelsprodukt, och en stor andel av befolkningen kan tänka sig att äta vildsvinskött. Foto: Ingemar Pettersson

Ökat intresse för klimatsmart vildsvinskött

Sex av tio svenskar ser kött från vildsvin som hållbart och resurseffektivt, fem av tio att det är klimatsmart. Nästan hälften, 46 procent av de tillfrågade i en undersökning, är intresserade av att äta vildsvinskött.

En ny attitydundersökning visar att många ser vildsvinskött som klimatsmart, gott och spännande. Med det är fortfarande svårt att finna vildsvinskött i butikerna.

Undersökningen har genomförts av opinionsinstitutet Ipsos på uppdrag av Jordbruksverket, och är ett led i det så kallade Vildsvinspaketet som regeringen våren 2020 gav länsstyrelserna i uppdrag att genomföra, inom ramen för den nationella livsmedelsstrategin.

 

Utrymme för jakt

Undersökningen visar att tillgängligheten behöver öka, och dessutom kan information och tips öka efterfrågan och bidra till en ökad konsumtion av kött från vildsvin.

Med ökad konsumtion kan också efterfrågan leda till ökad jakt, när möjligheten att sälja kött från vildsvin förenklas.

 

Regeringsbeslut: Flera steg mot enklare vildsvinsförsäljning

Opinionsundersökningen ger flera intressanta svar. Människor som är positiva till kött från vildsvin är i högre grad matintresserade, de gillar närproducerat, svenska råvaror och prioriterar smak framför lägsta pris. De gillar också att pröva nytt, nya produkter och smakupplevelser.

Ökad information, tips, råd och recept är därför viktiga inslag för att öka konsumtion och därmed intresset för ökad jakt.

 

Ris och ros över enklare regler

 

Läckra tips

Annica Lewander, vd på kommunikationsbyrån Lewander & Co, har varit delaktig i attitydundersökningen. Hon har även, också på uppdrag av Jordbruksverket, skapat den digitala plattformen svensktvildsvinskött.se.

Webbsidan ska fungera som ett kommunikativt nav och förmedla inspiration, fakta, recept och matlagningstips. Den ska även tipsa om var det går att köpa kött från vildsvin, och Annica Lewander lyfter gärna svenska varumärken som säljer svensk vildsvinskött eller produkter av samma kött.

– Det är många i konsumentledet som är intresserade och nyfikna, men det finns en osäkerhet kring tillagningen. Sen kan priset i butik upplevas som högt, säger Annica Lewander.

 

• Samtidigt är det många jägare som anser att man idag får för dåligt betalt för vildsvin. Hur löser man det?

– Ökad efterfrågan och större volymer i butiksledet kommer att pressa priset i butik, men vi måste också jobba med betalningen till jägarna. Främst måste hanteringen förenklas, säger Annica Lewander.

 

• Finns det ett utrymme för ökade volymer?

– Ja, utan tvekan. Om vi dessutom får en ökad konsumtion i offentlig sektor, som i våra skolor och äldreboenden, så kommer det att påverka volymerna rejält.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Senaste från Annonstorget

Samtidigt på JaktPlay

Läs Svensk Jakts dagliga nyhetsbrev