Regeringen måste vidta åtgärder för att kvalitetssäkra rättssäkerheten, anser skribenten. Foto: Mostphotos
Fallet som berör den kände debattören och industrimannen Karl Hedin, samt ytterligare en handfull personer, har trots förundersökningssekretess kunnat följas i media sedan den 26 oktober förra året, då Hedin och fyra andra greps misstänkta för grova jaktbrott.
Av de ursprungliga anklagelserna finns i dag egentligen ingenting kvar.
Det som gör att fallet sticker ut, förutom Hedin, är att både åklagaren och polis har varit föremål för olika utredningar under pågående förundersökning.
Utöver det och något som är minst sagt anmärkningsvärt är att åklagarens huvudvittne anklagar polisen för övergrepp.
Allt ska kvalitetssäkras
Åklagaren i målet, Lars Magnusson, har själv tvingats lyssna på ljudfiler från telefonavlyssning, med egna privata hörlurar, för att få rätt uppfattning av vad som sägs. Då upptäcker han att det som sägs på inspelningen inte stämmer överens med utskriften från polisens Nationella Operativa Avdelning (NOA).
Alla som de senaste 30 åren arbetat i privat regi har upplevt hur precis allt kontrolleras, verifieras, kvalitetssäkras och certifieras.
Ett par arbetshandskar får inte användas utan CE-märkning.
ISO certifiering enligt 9000-systemet är i dag krav i de flesta branscher.
Ett dokument för till exempel ansökan om bygglov måste ha påskriften ”Kopians överensstämmelse med originalet intygas” och underskrift.
En bilverkstads bromsprovare kräver tredjepartskontroll, årligen, för att få användas.
Normalt är okänt
Med detta i bakhuvudet blir polisens beskrivning av transkribering från telefonavlyssningen helt obegriplig?
Och av polisens oförstående på frågan om kvalitetssäkring, måste vi dra slutsatsen att vad som är fullkomligt normalt för en industriarbetare är helt okänt för dem som ska utreda brott, och förhoppningsvis förse rättsväsendet med korrekta underlag.
Polisen saknar alltså helt kontroll över vilken kvalitet eller ens riktighet utskrifter av ljudfiler och annan elektronisk kommunikation har.
En början till kvalitetskontroll kunde här vara att verifiera berörd personals hörsel?
Ett enda förhör
Efter att nu chefsåklagaren vid Särskilda åklagarkammaren, Martin Tidén, beslutat lägga ner förundersökningen om tjänstefel vid utskrift av NOAs ljudfiler, blir funderingarna kring kvalitetssäkring än fler.
Åklagare Tidén lägger ner utredningen efter fem arbetsdagar och ett förhör, och menar att inget tjänstefel begåtts. Är detta ens möjligt?
Man måste nu fråga sig om åklagaren Magnusson har gjort fel?
Han har ju avskrivit misstankarna mot Hedin gällande att ha skjutit en varg, som grundat sig på exakt denna avlysning.
Medan utskriften av samma avlyssning, gjord av polisen vid NOA, räckte för att få Hedin med flera häktade vid tingsrätten i Västerås.
Och polisen vid NOA, har ju enligt åklagaren Tidén inte gjort fel.
Snurrigt, och vem har rätt?
Fråga till ministern
Mitt i en uppenbart enorm utredning, blev det så viktigt att klargöra att tjänstefel inte begåtts, ”i de delar jag tittat på”, som chefsåklagare Tidén säger. Vilka delar det är döljs i förundersökningssekretessens dunkel.
Grunden till denna förvirring är polisens oförmåga att leverera kvalitetssäkrade bevis och underlag, för vidare bedömning av våra domstolar. Något som tycks vara särskilt svårt att uppnå vid påstådd jaktrelaterad brottslighet. Detta är naturligtvis helt oacceptabelt!
Men det allvarligaste är naturligtvis bristen på rättssäkerhet.
En berättigad fråga, lämpligen till justitieminister Morgan Johansson, måste bli:
Vad tänker regeringen göra för att kvalitetssäkra rättssäkerheten inom polis och åklagarväsende?
Anders Lindell
Gnesta