
Risken finns att stölderna av legala vapen kommer att öka när Sverige ska dela sitt vapenregister med övriga EU-länder. Hur säkert är det med tanke på vad som skett med Transportstyrelsens dataregister, funderar debattören. Foto: Jan Henricson
Efter turerna kring Transportstyrelsens hantering av sin outsourcing deklarerade man från Alliansens sida att man ämnade rikta ett misstroendevotum gentemot de ministrar som haft kännedom om Transportstyrelsens lagvidriga hantering utan att agera.
Att inte ställa ett misstroendevotum mot S-ministrarna Anders Ygeman, Anna Johansson och Peter Hultqvist hade varit att själva bränna sin trovärdighet.
Inrikesminister Anders Ygeman begärde att bli entledigad från sin tjänst varpå statsminister Stefan Löfven förklarade att inrikesministern istället skulle bli gruppledare (huruvida det senare var att skydda vederbörandes rygg snarare än låta Ygeman ta konsekvenserna kan diskuteras).
Klokheten i att outsourca Transportstyrelsens dataregister kan ifrågasättas, något som exempelvis Vänsterpartiet gör. Partiet överväger att KU-anmäla den förra ministären för detta.
Register som ska delas
I skenet av vad som uppdagats kan man ifrågasätta EU:s nyligen genomklubbade vapendirektiv, som reglerar att medlemsländernas vapenregister ska delas mellan länderna.
Hanteringen av vapendirektivet från inrikesminister Ygemans kräver både svar på frågor och ansvarsutkrävande då de båda tjänstemän som av regeringen skickades till förhandlingarna i Bryssel inte hörsammade riksdagsmandatet man var ålagda att följa, utan propagerade för en än mer restriktiv linje.
Vapendirektivet klubbades igenom i Bryssel, låt vara befriat från de värsta avarterna i det ursprungliga förslaget från EU-kommissionen, trots att detta inte följde gängse regelverk gällande probleminventering, konsekvensanalys eller subsidiaritetsprincip.
I orätta händer?
Med tanke på den säkerhetsrisk som Transportstyrelsens hantering av outsourcingen av sina register utgör, hur klokt är det att dela vårt lands vapenregister? Hur säkerställer man att detta inte kommer i orätta händer?
I värsta fall kan detta istället motverka sitt syfte, att till exempel vapenstölder från laglydiga medborgare istället blir ett stort samhällsproblem.
På Transportstyrelsen förefaller det funnits en kultur av att ignorera gängse lagstiftning. Denna attityd är emellertid ingalunda begränsad bara till Transportstyrelsen. Polismyndigheten kännetecknas av samma kultur där enskilda tjänstemän inte känner sig tvingade att följa svensk lagstiftning i sin myndighetsutövning.
Kräv ansvar
Således bör inrikesminister Anders Ygeman även avkrävas ansvar, inte bara för sitt agerande gällande Transportstyrelsens haveri, utan också kring regeringens hantering av vapendirektivet, samt hur han synbart blundat för den uppenbara tjänstemannaaktivism som hemsöker Polismyndigheten. Det sistnämnda måste tas i beaktande, nu när vapendirektivet ska implementeras på nationell nivå.
Dennis Andersson
Umeå