Regeringens förslag att införa licens för magasin riktar sig enligt artikelförfattarna enbart mot laglydiga medborgare. Foto: Lars-Henrik Andersson

Debatt: ”Regeringens idiotiska förslag om vapenmagasin”

Regeringens förslag om reglering av vapenmagasin riktar sig inte mot kriminella. Om det vore avsikten skulle lagförslaget ha utformats annorlunda.

Att det blir så fel som det nu har blivit beror med stor sannolikhet på okunskap.

Det som faktiskt ställs som krav från EU är att inte tillåta magasin med större kapacitet än 10 skott för halvautomatiska gevär och 20 skott för halvautomatiska pistoler (något förenklat). Detta förs in i respektive vapentyp, undantaget vapen för kantantänd ammunition.

Redan när beslutet fattades i EU riktades skarp kritik mot förslaget. Hur ska magasin definieras i lagtext? Hur ska magasin som passar i flera typer av vapen hanteras? Frågorna var många och kvarstår inför den nu föreslagna lagändringen.

 

Sverige går längst

Runar Filper, SD.

Regeringens sätt att tackla problemet är att licensbelägga samtliga vapenmagasin. Definitionen av magasin är dock bristfällig och riskerar att även träffa magasin för leksaksvapen, delar till leksaksvapen och andra delar som mycket väl kan ha legitima ändamål.

Ser man hur EU:s övriga medlemsländer har implementerat ändringsdirektivet, blir det tydligt att Sveriges regering avser att gå betydligt längre i sin reglering än vad som är nödvändigt.

Inget av länderna, undantaget Finland och Storbritannien, har krav på licens för vapenmagasin.

Finlands tillämpning kan tyckas ge stöd till regeringens förslag. Det finns dock en väsentlig skillnad mellan länderna. Finland kräver endast att man har licens för vapen där magasinet passar.

I Finland kopplas alltså inte ändamålet för vapenlicensen till innehavet av magasin. Magasin för kantantänd ammunition undantas också från reglerna.

 

Indragna vapenlicenser

I regeringens idiotiska förslag får däremot en vapenägare bara ha magasin med samma ändamål som anges på vapenlicensen. För jägare innebär det i praktiken att magasinstorleken begränsas till fem patroner. Inte heller är magasin för kantantänd ammunition undantagen.

Ett ännu större problem med lagförslaget är att det ställer mycket högre krav på hanteringen av magasinen.

Om en jägare tappar bort ett magasin, exempelvis under jakt, kommer det med stor sannolikhet att innebära indragna vapenlicenser på samtliga vapen.

 

Ett kamouflerat förslag

Per Söderlund, SD.

Det kanske mest beklämmande är att regeringen kamouflerar förslaget som ett grepp i kampen mot den organiserade brottsligheten.

Hur många tror att kriminella kommer att drabbas av att de inte har magasin med samma ändamål som på sin vapenlicens? Naturligtvis ingen eftersom de inte har någon licens på sina vapen.

Kriminella uppfyller nämligen inte kraven på att vara allmänt skötsamma och beviljas därför inte heller några vapenlicenser.

Det gör däremot landets vapensamlare, museum, jägare och sportskyttar. Detta förslag drabbar därför enbart skötsamma vapenägarna.

I stället bör vi skärpa reglerna för förverkande, så att de kriminellas magasin kan beslagtas.

Då hämmas inte laglydiga medborgare samtidigt som vi åtgärdar problemen med vapenmagasin.

 

Runar Filper (SD)

Riksdagsledamot och jaktpolitisk talesperson

Per Söderlund (SD)

Riksdagsledamot, justitieutskottet

Delta i debatten

Skriv en insändare – högst 3 000 tecken inklusive mellanslag – och mejla den till
debatt@svenskjakt.se

Tänk på att uppge namn och adress, oavsett hur du signerar insändaren.

Svensk Jakt publicerar normalt sett inte debattinlägg som publicerats av andra tidningar.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Mina artiklar

Senaste från Annonstorget