Svenska Jägareförbundets årsstämma beslutade om ett gemensamt uttalande i två just nu högaktuella och viktiga jaktfrågor. Foto: Lars Nilsson

Uttalande från årsstämman om fjälljakt och varg

Svenska Jägareförbundets årsstämma beslutade under helgen att anta ett gemensamt uttalande, som finns återgivet i sin helhet nedan.

Jaktens framtid kräver politiskt ansvarstagande

Svenska Jägareförbundets årsstämma 2023 vill rikta en uppmaning till alla politiska partier i Sveriges riksdag.

Två stora frågor som äventyrar jaktens framtid behöver omgående hanteras politiskt. Dagens vargförvaltning och reglerna för jakt och fiske på statens marker i fjällen, utmanar självklara principer i ett modernt rättssamhälle samt alla människors lika värde.

Svenska Jägareförbundets årsstämma vill understryka betydelsen av en lagstiftning som inte särskiljer människor från varandra eller diskriminerar människor utifrån ursprung, utan istället skapar goda förutsättningar att bo, leva och verka över hela landet.

Renmarkskommitténs utredning och reglerna runt vargförvaltningen måste snarast landa i lagar som utvecklar och skapar förutsättningar för alla intressen – i så väl fjällen som de delar av landet som hyser varg. Vi behöver politiska lösningar som utgår ifrån grundläggande mänskliga rättigheter, samt en självklar utgångspunkt i att människor och vilt måste kunna samexistera.

Får att nå dit krävs en minskad vargstam och licensjakt över hela vargens utbredningsområde, samt regler som säkerställer alla svenskars rätt att jaga på statens marker ovan odlingsgräns, samt på renbetesfjällen i Jämtland.

Jakten och viltförvaltningen skapar stora samhällsvärden, ökar biologisk mångfald och är ett kulturarv och en folkrörelse som måste bevaras.

Årsstämman vill därför uppmana politiken att arbeta för lagar och regler som säkrar jaktens framtid, samt skapar möjligheter att bo, arbeta och leva i hela landet. Detta kräver politisk vilja och ansvarstagande i dessa två komplicerade och känslofyllda frågor.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Senaste från Annonstorget