Ek: Åsa Romsons uttalande är inte värdigt en partiledare

Åsa Romsons (MP) uttalande om att forskare tvingas skriva vinklade rapporter om stora rovdjur har tidigare fått stor kritik från vargforskare. Nu kallar miljöminister Lena Ek (C) uttalandet för ”inte värdigt en partiledare”.

Miljöminister Lena Ek ser flera problem med Åsa Romsons uttalande igår.

Svensk Jakt har försökt nå Åsa Romson för att be henne förtydliga sitt uttalande. Vi ställde två frågor:
Vilka forskare syftade du på i ditt uttalande?
Vilka tvångsmedel använde sig regeringen av för att tvinga forskarna till att skriva en vinklad rapport?
Men frågorna som skickades till henne besvarades inte. Istället svarade hon genom ett mail från sin pressekreterare:
”Jag syftade inte på Olof Liberg, utan på de forskare som är frustrerade över hur svensk forskning har använts av regeringen på ett selektivt sätt som ger en vinklad bild för att bevisa för EU-kommissionen att svensk vargstam har gynnsam bevarandestatus. Regeringen och dess myndigheter har ställt frågor till forskare som ska ge svar som passar regeringens egen agenda.
Regeringen har genom rovdjurspropositionen till riksdagen drivit igenom en politik som tvingat fram en konflikt mellan Sverige och EU-kommissionen om hotade djurarter. Jag är medveten om att det finns de i Sverige som vill ha en sådan konflikt, men Miljöpartiet ser det som högst olyckligt.”

Svensk jakt har, utan framgång, fortsatt att söka Åsa Romson för ett förtydligande av hennes tidigare uttalande och en förklaring av svaret från hennes pressekreterare.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Senaste från Annonstorget