Proverna ska innehålla allt det som eleven måste kunna, men inget mer än det.
Att lära genom att besvara frågor är ett beprövat undervisningssätt. Det finns läroböcker som är utformade helt och hållet på det sättet – frågor och svar.
Om man kan svaren behärskar man ämnet, förutsatt att frågorna är korrekt utformade!
Överlägsen inlärning
Det finns alltså ingen anledning alls att jäklas med eleverna med kluriga omskrivningar.
I universitetsmiljön har vi till stor del gått från rent katedrala föreläsningar till problembaserat lärande, PBL, just därför att detta anses ge en överlägsen inlärningseffekt.
PBL går ut på att ge eleverna frågeställningar som de utifrån tillgänglig information och med lärarens stöd ska kunna besvara. Gamla teoriprov kan erbjuda både frågeställningar och svaren.
Ogenomtänkt argument
Jag har inte sett den aktuella utformningen av jägarexamens teoriprov, men själva argumentet – att antalet underkända har fördubblats därför att man ”lyckats hindra” eleverna från att läsa in sig på gamla prov – är ogenomtänkt och enligt min uppfattning helgalet.
Det är i och för sig högskolepedagogik jag sysslat med, men den kan inte vara så totalt avvikande från jägarexamens pedagogik.
C G Gustavsson
Docent