Bilar klarar inte älgkrock

Över 7.000 älgkollisioner inträffar årligen i den svenska trafiken. I dessa omkommer varje år mellan fem och tio personer. Kritiska faktorer vid dödsolyckor är när taket rivs upp eller kraftigt trycks nedåt, alternativt att älgen kommer in i bilen, visar en ny undersökning från försäkringsbolaget Folksam.

 

Folksams undersökning visar också att bilar har svårt att klara en kollision med älg i över 80 km/h. Biltillverkarna måste arbeta hårdare för att få ner hastigheterna på bilarna med hjälp av autobroms och förbättra bilarnas takstruktur, skriver Folksam i ett pressmeddelande.

Trots att krockkrafterna är relativt låga så leder älgkroppens träff med bilens tak eller vindruta ofta till att bilen deformeras så kraftigt att det uppstår personskador.

 

510 döda per år

De senaste tio åren har mellan 5-10 bilåkande omkommit och 50-90 skadats svårt varje år, enligt uppgifter från polisrapporterade olyckor och akutsjukhus. Av alla dödade eller svårt skadade i trafiken representerar älgkollisioner 3-4 procent, men det är stora regionala skillnader. Andel döda, länsvis, i genomsnitt åren 2008-2010:

 

Län Andel dödsolyckor med älgkollision
Blekinge 0%
Dalarna 4%
Gävleborg 0%
Halland 0%
Jämtland 0%
Jönköping 8%
Kalmar 3%
Kronoberg 12%
Norrbotten 0%
Skåne 3%
Stockholm 0%
Södermanland 0%
Uppsala 0%
Värmland 7%
Västerbotten 9%
Västernorrland 0%
Västmanland 0%
Västra Götaland 2%
Örebro 4%
Östergötland 0%

 

Fler åtgärder behövs

Bilar är i dagsläget generellt inte utformade att klara krockar med älg utan det behövs betydligt mer åtgärder från biltillverkare och väghållare, säger Maria Krafft, funktionschef Trafik och Miljö på Folksam.

För att lyfta fram betydelsen av bilars konstruktion vid älgolyckor har Folksam studerat samtliga olyckor med älg som rapporterats in till bolaget mellan 1995-2010, Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor 2005-2010 samt 5 krockprov med älgattrapp i 70 km/h med olika biltyper och modeller.

 

Volvo och Saab färre svåra skador

Resultatet visar att de kritiska faktorerna vid dödsolyckor är när taket rivs upp eller kraftigt trycks nedåt alternativ att älgen kommer in i bilen. Närmare 90 procent av de som blir svårt skadade eller dödade färdades på vägar med hastighetsgränser på 80 km/h eller högre. Andelen personskador var 14 procent högre i små bilar jämfört med stora. Volvo och Saab hade lägre andel svåra personskador jämfört med andra storleksmässigt likvärdiga modeller.

Det är uppenbart att det svenska transportsytemet inte tar hänsyn till älgkollisioner i tillräcklig utsträckning. Men det viktigaste är att våra biltillverkare få ner hastigheterna på bilarna med hjälp av autobroms och att de förbättrar bilarnas takstruktur, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef på Folksam.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Senaste från Annonstorget

Samtidigt på JaktPlay

Läs Svensk Jakts dagliga nyhetsbrev