
Resurser i form av renar ökar rättigheter med rasindelning och etnisk föreningsverksamhet som grund, skriver debattören. Foto: Kjell-Erik Moseid

Krister Pounu, KD, Kiruna.
Det är och förblir omöjligt att skapa stereotypa ursprungsraser. Man nämner samer, för att i nästa andetag använda ordet lappmark. Man säger Sapmi om landet Lappland, Lapland och Finn(Lapp)mark.
Bevisa gärna i vilken skrift du hittar benämningen same med en källa från 1500- eller 1600-talet?
Likvärdig behandling
Nils Arell (1938–2004), nestor inom lapp-/sameforskningen beskriver hur lappar kunde bli nybyggare och tvärtom, genom gamla domstolsprotokoll.
Isak Fellman, president i Vasa hovrätt, jurist och historiker, befäster det redan 1695.
Kyrkoherde Erik J. Grape beskrev att nybyggarna hade renar i alla familjer i en skrift som intogs i ”Kongl. Vetenskaps Academiens nya handlingar” åren 1803–1804.
Det var samer/lappar, kväner, lantalaiset, tornedalingar, finnar, norskar och svenskar som befolkade Lappland, Lapland och Finn(lapp)mark.
I nutid är det även syrier och snart kanske ännu fler ukrainare som blir svenska medborgare. Ska de värderas högre om de gifter in sig i rätt släkt som idag? Eller ska de, oavsett ursprung, behandlas likvärdigt inför lagen?
Behöver stå enade
Vilka var samer, eller lappar, på 1600-, 1700- och 1800-talet och vilka är det nu, 2022?
Rennäringslagen fördelar kollektiva särrättigheter på rasindelning och med etnisk föreningsverksamhet som grund. Där resurser i form av renar utökar rättigheter.
Folket levde inte förr som homogena raser skilda från varandra. Vi är ett folk!
I dessa tider behöver vi stå enade. En förutsättning för det är att vi är likvärdiga inför rennäringslagens fundamentala rättigheter, oavsett ursprung.
Krister Pounu (KD)