Vargen skapar splittring inom (V): ”Jag tycker annorlunda än partiet”

Vänsterpartiets Birger Lahti delar inte fullt ut sitt partis ställningstagande i vargfrågan. En annan het politisk fråga är fjälljakten och när det gäller älgförvaltningen har Birger Lahti åsikter om hur den bör hanteras.

Lyssna på Svensk Jakts valpodd där Svensk Jakts Lars-Henrik Andersson ställer frågorna som jägarna kräver svar på.

Läs transkribering av podden

Hej och välkomna till svensk jakts valpodd.
Ja vad vill de åtta riksdagspartierna i de olika jaktfrågorna?
Det vill vi ta reda på och kommer därför intervjua och samtala med de jaktpolitiska talespersonerna.
Idag ser vi välkommen till Birger Lakti, Vänsterpartiet.
Kort presentation, vem är du Birger och vilken relation har du till jakt till att börja med?
Ja, hej. Birger Lakti som sagt heter jag och jag är den nordigaste riksdagsledamotorn idag i Sveriges Riksdag.
Kommer från Pajara kommunen, en liten by som heter Karnevara.
Och min bakgrund är jag skogsarbetare så använder jag riksdagen.
Så det är väl en lite annorlunda bakgrund kanske.
Och jakten har givetvis präglat hela mitt liv redan.
Som grabb så tog man kanske salongchefärgen för tidigt ibland i smyg ut.
Men den är kanske preskriberat.
Och sen har jag givetvis är liv för det mesta.
Nu har det blivit mindre jakt med riksdagsuppdraget.
Men jakt står mig nära hjärtat.
Så det är väl många allier som har fått sätta livet till när de har mött mig.
Är du mer en passskytt eller går du med hund och är hundförare?
Jag hade hund fram till när hunden blev sjuk.
Och sen när min pappa var där var det lätt.
För när jag var borta och frun jobbade i gruvan så var det svårt.
Så nu har jag ingen hund och det känns jättetråkigt.
Det känns som att man saknar ena benet.
Men det får bli antingen på det när jag muckar här.
Från färgjakt till rovdjur.
Ni i Vänsterpartiet anser att licensjakt på varg inte är förenligt med en långsiktigt,
hållbar och rätt säker rovdjursförvaltning.
Och att ni tycker att endast skyddsjakt bör tillåtas
när det är enskilda djur och orsakar allvarlig skada.
Varför är ni motståndare till licensjakt på varg?
Det är väl ingen hemlighet.
Ibland så tycker jag lite an undan partiet.
Partiet har i landet i att vi måste ha givet oss en hållbar population av varg också.
Där litar man med till Naturvårdsverkets synpalle
hur de betraktar vad som är en hållbar population.
Men jag själv tycker att det som är tråkigt i den här frågan
när man diskuterar det är att man inte ser till en nordisk vargpopulation.
Hur ser det ut om vargarna rör sig i stora områden
när man ska ta Norge, Sverige, Finland och Ryssland?
Hur ser vargpopulationen ut i det området?
Det är svårt att ringa in inom nationsgränserna hur många vargar vi har
och försöka anpassa det.
Det är det som jag tycker blir synd i den här diskussionen.
Vi har landat i att man litar till Naturvårdsverkets siffror
och vad som skulle vara en population som håller sig själv i liv
och det bra individer som finns där.
Har du mött intern kritik från era väljare i frågan?
Bland annat har väl vänsterpartister i Dalarna
haft synpunkter på den hållning som ni har i vargfrågan?
Nej men så är det och samma saker eftersom
jag får ju inte samma svar om jag frågar vänster väljare
som står på mynttorget här i Stockholm
och sen om jag frågar de som har småbundar
som har kreatur eller andra boskap
och när de har problem med vargpopulationer
så att säga angrepp på tamdjur
där är det klart att jag får olika svar
och jag har själv en gång blivit utkvittad
det är en omröstning därför att jag hade svårt
att ställa mig till den linje som vi har
men jag tror att man skulle hitta en bättre väg
om vi skulle börja prata om en nordisk vargpopulation faktiskt.
Med det menar du också att vargen kanske ska få etablera sig
till och med i renbete land?
Nej, nej det säger jag inte men
jag har ju en diskussion om hur många individer
ska finnas för att de har en bevarande status
att det räcker med den biten
där har vi ju inte lande i samma siffror från partiet
och det är det som gör den här diskussionen
men jag hävdar att det ska bli en helt annan
så att säga exercism med siffrorna
om vi skulle titta hur många vargar behövs
i hela Norden för att de ska
vara en livskraftig population
och då ska man hamna säkert att
då behövs det kanske inte så mycket
som man riktar in sig i nationen Sverige.
Vad tycker Vänsterpartiet hur många vargar
ska vi ha i Sverige?
Har ni satt någon siffra?
Nej, nej man tycker att Naturhållsverket landar rätt
och det är väl det som partiet säger.
Ni säger också att ni accepterar JAX
som förvaltningsverktyg
när den är vetenskapligt motiverad
och förenlig med biologisk mångfald
men att ni motsätter det JAX
som primärt syftar till att minska
skyddade arterspopulationer och politiska skäl.
Vad menar ni med det?
Det är klart det finns ju många
områden vars politiken tycker någonting jättehårt
och de inte tar hänsyn till det
som forskningen visar på.
Då blir det lite grann att politiken styr
kanske för mycket i några frågor
och här finns ju risken lite grann
att om det finns hårt tryck
från nåt parti eller de som är i regeringsställning
att nu ska vi ha mindre av någon art
som man driver på fast det skulle finnas forskning
så att visa på det här
kommer inte vara hållbart i längden
men ändå driver man på
då blir det lite grann att diskussionen blir
när ska politiken blanda sig i några frågor
och när ska ni inte göra det?
Men det finns nog en balansgång här också
och jag är inte säker på att jag har så att säga
precisa syftor
vars man ska till exempel den här frågan
du ställde tidigare om varje vars den gränsen går.
Jag vet inte men helt klart
där är det ju att politiken kan ha olika synpunkter
och sedan landar man
kanske någon gång fel även på politik.
Vilka tycker du eller ni i Vänsterpartiet
ska styra över jakten i Sverige?
Nej men förvaltningen som vi har haft
vad gäller om vi tar ärligen
den har ju varit bra i den bemärkelsen
att där finns jägarkåren
där finns det givetvis skogsbolagen
som har de hårdaste åsikterna
därför att de gör skada på tillväxten eller skogen
men även att det finns en öppen diskussion
om var man landade det som är viktiga
inte att politiken kör över alla
och säger att vi vet bäst.
Tycker du även att jägarna ska ha
ett inflytande över jakten?
Viss mån givetvis.
Tillbaka lite grann till rovdjur
Och licensjakt på björn
tycker ni att det ska vara tillåtet
eller är bara skyddsjakt även där?
Nej men det är också där
att det kan vara olika
var du befinner dig i landet
om det finns någonstans
en hög tryck på att det finns
mycket björn
då är det kanske licensjakt som också funkar
men ofta så är det ju att
om du har skyddsjakt så får du bort
oftast de individerna
som gör de här skadorna
de som är
de som man vill få bort
så det finns ju en fördel där
men det kan finnas både och tycker jag
Samtidigt med skyddsjakten på björn
så de björnarna i princip
de skickas till SVA
så eldas de upp i en stor ugne
och varken skinn eller kött
tas tillvara
i och med en skyddsjakt
Hur ser du på det?
Nej men det där har man
att landa i en konstinställning
tycker jag
för det är inte det som
när man en gång har avlivat
ett djur oavsett hur det har gått till
så är det ju slösad i tycker jag
om man bara eldar upp det
Så är det
Från rovdjur till fjäll
och fjälljaktsfråga
Vänsterpartiet ställde ju sig bakom
Reinmarkskommitténs delbetänkande
där Jessica Wetterling
för er del gjorde ett särskilt yttrande
och där hon framhöll att det är ur mitt perspektiv
en självklarhet
att lagstiftningen
behöver anpassas så att den tar hänsyn
till Giryas domen
och i kommittén
kom jag också fram till
att de skriver
en i kommitténs bedömning om de
historiska förhållandena så talar det starkt
för att även andra samer byar på sådana markar
motsvarande rätt som Giryas
Ni menar alltså att Giryas domen
ska få genomslag även för övriga
samerbjöare så man ska tolka
Vänsterpartiets inställning
Nej
det tycker jag inte men
såhär
nu har högsta instansen
landat i ett domstolsbeslut
och det måste vi förhålla oss till
givetvis det vore konstigt
om man nu skulle börja
det är en sak om det ska finnas tydliga tecken
på att någonting gick fel
att man skulle av den anledningen
kunna säga att man river upp
men det finns ju inte
sådana tecken idag
och då tycker det är
vanskligt och mycket farligt
att börja säga att
vi har inte en
rättsstat som Sverige
att man ska börja tveka till
att vi inte skulle ha en oberoende
domstolsprövning
det måste man ha med sig
sen att det finns andra samerbyar
som nu har en process
mot staten
där är jag inte lika säker på
att det skulle landa i samma
beslut som Giryaz
men det som vi behöver
nu i Sverige
och de här
områden
om vi tar nu
det som man kallar för Sápmi eller
det är inte fler konflikter vi behöver
vi behöver ju människor
vi behöver människor i alla de här orter
vi saknar snart människor
till att utföra de basala grejerna
i samhället och ändå så
vill man polarisera
och göra mer
konflikter i området
det gynnar varken lokalsamhällen
eller samerbyarna eller
utvecklingen
det är ju fel väg att börja nu
polarisera den här frågan
istället börjar man titta
hur hittar vi en väg framåt
att vi inte behöver ta det till
domstol för att lösa
Giryaz domen
den har nu
den har landat och det måste vi förhålla oss
precis som Jessica säger
men det säger ju inte att vi
har så att säga måla
in oss i ett hörn att vi måste
nu titta bara på det här och säga
hur vi ska lösa, nej
vi behöver hitta en bättre väg vars vi
hittar lösningar som förenar oss
som bor och verkar på doma orter
vi saknar snart så mycket människor där
och då säger jag bara
det är bara så att säga
en polarisering vi behöver
nej det är det inte
men
som politiker då
ni måste ju också då kanske ha en idé
om hur
vägen framåt ska se ut
i Malmfälten då i Norrbotten
där du är väl bekant
med det området och dom som
jobbar och verkar där
där bor och jobbar både samerbymedlemmar
och icke samerbymedlemmar
dom kanske jobbar sida vid sida i gruvan
men ovan jord gäller helt olika
villkor
för dom här, fast dom är samer
båda två men en är i en samerby
hur ser ni i vänsterpartiet
på det, ser ni någon orättvisa
i det eller någon fråga
visst är det det, visst är det det
men det säger att
girjas dom är nu fastlagen
vi måste förrådas till det i det området
men att
vi har ju sett att det
blir inte mer sammanhållning
om man börjar polarisera
på det sättet som den landar i
vi behöver hitta någonting annat
som gör precis som du säger att
dom som kliver upp från gruvan och sen
ska ut och jaga
att dom har en bättre syn på varandra
än en ytterligare polarisering
det är inte det som kommer
se till att vi får inflytting
i dom här orterna, vi behöver snart människor dit
vi behöver människor som
jag har sagt det här
som inte är egentligen en jaktfråga
men om inte vi får inflytting
och mer människor till några kommuner
så om 10 år så kommer det vara fly in
fly out personal som sköter
dom våra gamla, dom bor
i baracker, så illa är det
och då börjar jag polarisera
en sån här fråga att det blir
ytterligare vi och dom
syn på
oavsett om man har en annan
friluftsintresse
eller om man är ägare så
det kommer inte att gynna dom orterna, vi behöver
hitta någonting bättre och det är
absolut inte det att man då
polariserar den här frågan ytterligare
JIK och
statens företrädare i dom här processerna
övriga processerna där samebyar
har stämt staten som du nämnde
JIK har ju sagt nu att
man vill hävda
upplåtelseförbudet att
det är inte det näringslagen och förbudet
för samebyar
att upplåtas och sälja jakt
och vara den som upplåter
jakten på sina områden
är det en linje
som ni i vänsterpartiet
kan
ställa bakom eller som ni tycker
är en bra lösning?
Jag har inte landat i
jag har inte läst
JIK och så att säga precis
hur dom tänker men
så här, varenda
steg till att göra någonting
som så att säga förenar människor
och har en lösning som
skulle accepteras av mer
parter oavsett om det är någon som flyttar in
i dom områdena, dom som bor där
jag har ju själv levt
i områden, fast det är en
konservationsbygd men ändå vi har aldrig haft
en sådan här
att det svävar i luften litegrann
en konfliktytor som den nu idag
och det stör
mig för det är inte det vi behöver
för vi har kunnat vara sam
så vi har använt
av samma marker med
renskötande osamer och icke
renskötande osamer och det har aldrig varit
en sådan här konflikt som den nu blossar
upp lite varstans
det är inte det som vi behöver
det är inte det som kommer så att säga
gynna någon av dom här parter
och därför säger jag att
om man kan hitta någonting
som ger så att säga att saverbynare känner
varför det här kom till
det var givetvis att
jakt som såldes ut från
staten så att säga, Länsstyrelserna
och dom
stödde renskötseln
i så pass mycket grad att dom började
hur ska vi lösa det här och sen
landade i att dom började stämma
staten och då har vi landat där vars vi är
så jag hävdar ju att det var
kanske inte så jättebra
form att det är heller då när Länsstyrelsen
sålde jakten att det var sex stycken italierna
som kom med något annan
sen om två dagar så kom det ytterligare
kanske sex stycken från Belgien
och dom var på samma område
dom visste ingenting om varandra
och dom var i renskötselområde
dom kanske stödde
och det måste saverbynare spara på
men det har jag fått till mig
att det var kanske inte så bra koll då
heller så vi måste i alla fall ha en bättre
form
så att säga
regelverk hur man säljer
jakten sen oavsett vilka det är
som kommer jaga och jag tycker
vi hade en sån här, nu kommer jag ihåg vilka det var
som anordnade den här i riksdagen
en sån här sättning om precis den här frågan
och jakt och fiske
saverna och pengar
som berättade då att
de hade spåren på
hur det här skulle kanske gå
att utforma utan att man behöver
gå ytterligare med saverbyer
som stämmer starten och
att man har regler på hur
lokalbefolkningen kan köpa
årskort och svenskar
som kommer dit de kan köpa kort och sen
om det är utländska jägare så måste de ha en guide
och de hade bara spåren på att flytta lite
hur det skulle kunna gå till att
den accepteras bättre, jag tycker det var en
bra ingång i alla fall
i diskussionen, absolut
och sen är det många som
tvekar till vem som skulle ta hand om
det där och deras syn var att saver
med tinget skulle kanske reglera hur man
går till väga och start med tinget de har ju också
regler som måste förhålla sig till
som starten och
kanske är det lättare att en myndighet
tolkar en lag än att alla
så att säga massor av länstyrelser
gör olika tolkningar av samma lag
som det många gånger blir så
någonstans måste vi ha en bättre väg
och jag landar
igen då att det är inte
saverbyerna som ska sälja
jakten då kanske men
någonting bättre än det det var
och någonting bättre än det
har vi i Nigeria
Du pratar ju mycket om just den här polariseringen
i frågan och
du lever ju mitt i den också
kan man väl säga
där du bor och är född och uppvuxen
är det politiken
som ska lösa
den här polariseringen och finns
det förutsättningar för det
hur ser du på det
Helt klart är det att det
har blivit en politisk fråga i högsta grad
och det är klart att politiken måste
nu visa på att någonting bättre än
nu går så att säga
KD och SD
inför att det
med hårdhandskarna går in och
bestämma hur vi ska så att säga
jobba sida vid sida
vi som bor och verkar
och det tycker jag då är man
återigen
att är det
så att säga politiker
i Stockholm som ska
tecka med hela handen och säga
att vi får minska på antalet tre
och man river
upp en domstolsbeslut
det kommer inte landa väl
i våra
inlandskommuner och det vars vi söker
så att säga att vi har bättre lösningar
vi försöker nu
titta på det här vi har en projekt vars
jag fick förmånen att leda
den här Norrlande centrum
hur det skulle vara helt annat om man skulle få
ersättning på det vi upplåter
vi pratar om vindkraftsetableringar
gruvor och intäkter från
skogen, hur dom skulle kunna gynna
dom här kommunen, jag är övertygad
om att vi skulle få ett bättre
sätt att förenas
för det vi behöver, vi behöver nu bli
mer förenade
som vi tittar på samma sätt
oavsett om det handlar om jakt eller
om det handlar om
hur man använder märkena och
vad man upplåter till vad
men det är i alla fall inte
den vägen som den här regeringen
eller om man plekar med hela handen att
länsstyrelsen ska göra en detaljplan
för
till exempel
istället för att man kör över
lokalbefolkningen, det kommer inte att hålla
Tror du att det finns
parlamentariska förutsättningar
för att hitta en lösning
framåt just i den här
polariseringen och framförallt
för feljakten
Det tror jag definitivt
Vi börjar närma oss
slutet av den här intervjun
det har varit mycket rovdjur
och fjäll
men det stora viltet som du inledde
med det är ju faktiskt algen i
jaktsverige
Hur tycker du algeförvaltningen fungerar idag?
Men
nu har den blivit till och med rödlistad
som art och det betyder inte
att den är så att säga
på väg att dö ut, absolut inte
men
det är i alla fall viktigt att förvaltningen sker
för det är ju olika
på något ställe
så är det säkert fog
för att man får säkert skjuta lite
mer och på de andra områden
så ska man säkert vara försiktig med det
och då är det därför
att lokalförvaltningen det är viktigt
vad gäller Alge stammen
och det är ju sådana här
jaktform
som är, den är viktig
för lokalbefolkningen, den är viktig
för att få tillbaks våra
ungar som
har flyttat bort och att de kommer
i alla fall till älgjakten
och det är det som förenar
faktiskt också det som är inne på
andra frågor, den förenar de här
människorna som har någon
anknytning till
orterna och älgjakten
är viktig men
förvaltningen måste ske så att
den präglade
så att säga, det är ju skillnad på var
man befinner sig i landet, om det är inlandet
eller kusten och att det blir en
lokalförvaltning så att man har den här bilden
en lokalförvaltning
och där har vi
sen 2012
en ny
förvaltningsmodell med
älgskyddsområden, älgskyddsområden
och så vidare och där sitter ju då
representanter från markägarsidan
och från jägarsidan där då
markägarsidan har
utslagsrust i
frågor som rör hur
Alge stammen ska se ut i det aktuella området
tycker du det fortsatt ska vara så att
markägarsidan har en utslagsrust?
Jag vet inte, jag har inte landat i precis
hur det ska gå till men
och det är det som blir och de här inlandskommunerna
var det de här bolagen som är de
största markägarna och de vill ju
dra ner på
antalet delger på grund av
skogskådorna
och jag tror inte att lokalbefolkningen
och jägarkåren
heller vill ha så att säga
en mindre Alge stamm
jättestor
att urskildanden skulle bli
jättestor men
givetvis är det bra att
jägarkåren finns med och det
finns men att
jag har svårt
att landa ibland så är ju markägarna
till och med balanserade bra, ibland så har de
en jättehård inliknning
på att det finns Alge stamm men för mycket
värst. Hur ser du
själv framför det här nu
den kommande hustå, vad har du för
förväntningar på
kommande huståjakt?
Nej men
först och främst så är det ju
valår
det blir mycket
valarbete. Kommer du hinna och jaga
någonting nu? Ja det hoppas
jag hoppas men 13e då har vi
haft en jakt som har pågått i
nästan två veckor så det gör ingenting
om jag då kanske får några
dagar att jaga
efter valdagen
det blir nog bra men
sen jagar jag så nära hemmet så jag hinner
nog bara några svingar ute hemma.
Ja, då får vi från svenska akt
att säga som vi säger på
jägar och språkskitejakt framöver
Ja men tack så mycket
Ja men tack själv Birger för att du tog dig tid
och svarade på våra
frågor så då säger vi
tack för oss så länge
och vi ser väl på återseende
med fler politiker som står
på tur.
Ja, tack så mycket, hej!

Svensk Jakts valpodd

  • Åtta partier, en serie intervjuer.
  • Vi fokuserar på jaktfrågorna där svaren verkligen spelar roll – och där partierna behöver förklara sin linje.
  • Den här gången möter vi Birger Lahti, jaktpolitisk talesperson för Vänsterpartiet, i en intervju med Svensk Jakts journalist Lars-Henrik Andersson.
  • Vi tar bland annat upp varför Vänsterpartiet säger nej till all licensjakt på rovdjur.
  • Podcasten spelades in den 21 april.
  • Klippning: Olle Olsson
  • Här hittar du samtliga publicerade delar i Svensk Jakts valpodd

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Senaste från Annonstorget

Samtidigt på JaktPlay

Läs Svensk Jakts dagliga nyhetsbrev