Svensk Jakt når hela den svenska jägarkåren via printprodukt och digitala kanaler.

Svensk Jakt når hela den svenska jägarkåren

Svensk Jakt förstärker sin position som landets överlägset största jakttidning. I den senaste räckviddsmätningen (Orvesto Konsument 2020:1) framgår att Svensk Jakt når 292.000 läsare – vilket motsvarar hela den svenska jägarkåren!

I en räckviddsundersökning mäts hur många människor som läser en tidning. I den mätning som presenteras idag (Orvesto Konument 2020:1, som omfattar årets första tertial), framgår att Svensk Jakt varje månad når totalt 292.000 läsare. I den siffran – nettoräckvidden – ingår såväl print (223.000) som digital läsning (73.000), inklusive dubbeltäckning.

Det innebär att Svensk Jakts räckvidd ökar med 22 procent jämfört med tredje tertialen 2019. Då uppmättes Svensk Jakts totala räckvidd till 239.000.

Svensk Jakt dominerar stort bland jakttidningar – här är anledningen

Martin Källberg. Foto: Jessica Segerberg

Under jaktåret 2018/2019 löstes 287.362 statliga jaktkort i Sverige. Svensk Jakt når således hela den svenska jägarkåren via printprodukt och digitala kanaler.

– Svensk Jakt levererar vederhäftig och trovärdig journalistik. Det är vad läsarna efterfrågar, och den här räckviddsmätningen ger oss ett tydligt kvitto på att det uppskattas, säger Svensk Jakts chefredaktör Martin Källberg.

 

Starkt uppåt

Svensk Jakts pappersupplaga ökar och besökssiffrorna på Svenskjakt.se pekar fortsatt starkt uppåt. Under årets fem första månader hade Svenskjakt.se drygt 4 miljoner besök, en 40-procentig ökning jämfört med 2019 – vilket i sin tur var ett rekordår för sajten.

Drömgräns nådd – 30.000 inloggningar på Svenskjakt.se

– Att göra tidning är ett lagarbete, och jag vågar påstå att den kompetens som finns samlad i Svensk Jakts lilla redaktion är närmast unik. I alla jämförelser med andra tidningar slås man av de fantastiska siffror som Svensk Jakt kan visa upp. Vi når resultat som de flesta andra tidningar bara kan drömma om, och har fler läsare än många tidningar med betydligt större redaktioner. Det gör mig oerhört stolt och tacksam, säger Martin Källberg.

 

Fem jakttidningar

Totalt fem svenska jakttidningar ingår i Orvesto Konsument. Näst störst vad gäller räckvidd är Jaktjournalen, som når 78.000 läsare.

I samma ägarkonstellation finns även Jaktmarker & Fiskevatten (som numera produceras av redaktionerna för Jaktjournalen och Fiskejournalen), som åter deltar i räckviddsmätningen efter några års uppehåll. Jaktmarker & Fiskevatten landar i denna mätning på 75.000 läsare.

På ungefär samma nivå ligger även Jakt & Jägare (75.000) och Allt om Jakt & Vapen (72.000).

 

Svenska jakttidningars räckvidd (Orvesto konsument 2020:1)

Svensk Jakt 292 000
Jaktjournalen 78 000
Jaktmarker & Fiskevatten 75 000
Jakt & Jägare 75 000
Allt om Jakt & Vapen 72 000

Fotnot: Av svenska jakttidningstitlar är det enbart Svensk Jakt som redovisar digitala läsarsiffror. Övriga titlar redovisar enbart siffror för print.

 

– Det finns många starka intressen som vill inskränka jakten på olika sätt, såväl i Sverige som internationellt. I sådana tider är det oerhört viktigt med trovärdig journalistik som levererar relevant och korrekt information. Den rollen fyller Svensk Jakt, och är därmed till gagn för alla Sveriges jägare, säger Svensk Jakts chefredaktör Martin Källberg.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Senaste från Annonstorget

Samtidigt på JaktPlay

Läs Svensk Jakts dagliga nyhetsbrev