Under 2019 har intresset för Svensk Jakt ökat i Jägarsverige. Foto: Lars Nilsson

Svensk Jakt dominerar stort bland jakttidningar – här är anledningen

Svensk Jakt är Sveriges överlägset största jakttidning – och försprånget till konkurrenterna ökar. Den visar den senaste räckviddsmätningen från Orvesto.

Svensk Jakt Publicerad 18 februari 2020 - 09:03

Under 2019 har intresset för Svensk Jakt kontinuerligt ökat i Jägarsverige. I en räckviddsmätning undersöks hur många människor som läser en tidning. När den senaste mätningen nu presenteras (Orvesto Konument 2019:3), vilken omfattar tredje tertialen 2019 (1 september–31 december), visar den att Svensk Jakt varje månad når totalt 239.000 läsare med sitt varumärke. I den siffran inkluderas såväl print (208.000) som digital läsning (79.000).

Det är en tydlig ökning gentemot andra tertialen 2019, då siffran var 221.000.

 

Hela jägarkåren

Under jaktåret 2018/2019 löstes 287.362 statliga jaktkort enligt Naturvårdsverket. Av dessa var 29.066 utländska jägare. Med andra ord når Svensk Jakt via digitala och printkanaler nästan hela den svenska jägarkåren.

Martin Källberg. Foto: Jessica Segerberg

– Vi kan med stolthet säga att trovärdig journalistik ger resultat, säger Svensk Jakts chefredaktör Martin Källberg.

– Vår bedömning är att Sveriges jägare vill ha journalistik som man kan lita på. Det är egentligen inte så konstigt när man tänker efter. Det händer mycket på det politiska området som kan komma att påverka jägarnas vardag, och det är vår uppgift att bevaka och tillhandahålla relevant information inom detta fält.

De övriga svenska jakttidningstitlarna har det inte lika lätt. Till skillnad från Svensk Jakt har övriga jakttidningstitlar valt att inte redovisa sina digitala läsarsiffror, utan enbart siffror för print.

 

Respektive varumärkes läsarantal enligt Orvesto konsument 2019:3:

Svensk Jakt 239.000

Jaktjournalen 69.000

Allt om Jakt & Vapen 54.000

Jakt & Jägare 52.000

Statliga jaktkort (exkl. utländska jägare) 258.296

 

Riktig journalistik

Martin Källberg ser stora fördelar med sociala medier där många jägare är aktiva.

– Men när det kommer till trovärdighet och opartiskhet finns det inget som kan jämföras med riktig journalistik. Att få relevant och korrekt information från en trovärdig utgivare är viktigare än någonsin i tider när andra intressegrupper driver opinion mot jakten – ofta i sociala medier, säger Svensk Jakts chefredaktör Martin Källberg.

Kommentera artikeln

Vad tycker du? Här kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver skapa ett konto och logga in först.
Tänk på att hålla god ton, inte byta ämne och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.
Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort.
Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen Svenskjakt.se.

Visa kommentarer

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Senaste nytt

Mest läst

Senaste från Annonstorget

Samtidigt på JaktPlay

Mina artiklar

Läs Svensk Jakts dagliga nyhetsbrev

Svensk Jakt på Instagram