Viltolyckor på väg och järnväg kostar samhället stora pengar och djuren mycket lidande. Foto: Jan Henricson

”Jägarkompetensen måste in tidigare om viltolyckorna ska minska”

Premium

Viltolyckor orsakar djuren stort lidande och kostar samhället 10 miljarder – varje år.
Men så skulle det inte behöva vara.
– Jägarkompetensen måste komma in tidigare i arbetet. Vi kan hjälpa till att sänka samhällets kostnader samt minska djurens lidande, säger Markus Olsson, eftersöks- och kommunikationssamordnare på Svenska Jägareförbundet.

70.000–80.000 djur rapporteras påkörda längs Sveriges vägar och järnvägar varje år, rapporterar SVT. Exempel på djuren som har fått sätta livet till efter våra järnvägar är en dyster läsning.

618 örnar, 19 vargar, 9.911 renar, 9.949 älgar och 18.848 rådjur har under de senaste åtta åren rapporterats påkörda av tåg.

Befolkningsökningen och högkonjunktur har gjort att fler är ute i trafiken vilket bidrar till att viltolyckorna och samhällskostnaderna ökar.

 

Har fått nog

Markus Olsson.

Trafikverket har nu fått nog och efterlyser åtgärder för att minska olyckorna.

Markus Olsson, eftersöks- och kommunikationssamordnare på Svenska Jägareförbundet, tycker att ett större arbete måste läggas på att förhindra att olyckorna sker.

– Det korta svaret är att vi måste satsa mer att förebygga viltolyckor. Jägarkompetensen måste komma in tidigare. Vi kan hjälpa till att sänka samhällets kostnader samt minska djurens lidande, säger Markus Olsson.

 

Investeringar krävs

Men det krävs en hel del investeringar för att detta ska bli möjligt.

– Det börjar hända bra saker. Det byggs ekodukter och det utvecklas detektorer som kan varna för trafik samt öppna upp viltövergångar när det är säkert för djuren att passera. Men det är både kostsamma och svåra lösningar. Men det är precis som med brottsligheten. Det är billigare att arbeta förebyggande och se till att färre olyckor sker, säger Markus Olsson, som dock är försiktigt positiv.

 

Längs E6:an vid Sandbacka i Halland har en ekodukt byggts för att ge viltet en trafiksäker övergång. Foto: Peab

”Känner mig hoppfull”

– Trafikverket har fått upp tempot efter att det i många år varit tämligen overksamt. Det finns dock en skuld i arbetet som måste betas av. Jag har nu lyckats etablera en kontakt på Trafikverket också när det gäller viltolyckor med spårbundna fordon och känner mig hoppfull.

När det gäller att minska djurens lidande så finns det också en hel del att göra. Just nu krävs det en lång kedja av telefonsamtal med berörda parter innan en eftersöksjägare kan skickas ut på platsen.

– Vi bör fokusera mer på viltets lidande och korta ledtiderna. I dag är det många telefonsamtal som måste ringas innan en eftersöksjägare får klartecken. Det måste kunna bli bättre. Vårt primära mål måste vara att minska djurens lidande samt minska samhällets utgifter, säger Markus Olsson.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Senaste från Annonstorget

Samtidigt på JaktPlay

Läs Svensk Jakts dagliga nyhetsbrev