Hylsorna som orsakade en olycka under en jaktstig i Värmland. Företaget Interjakt anser att sprickorna orsakats av förvaringsbekymmer. Foto: Privat.

Interjakt svarar: –Inte vårt fel!

Under helgen inträffade en olycka där patroner visade sig ha sprickor i hylsbotten och tändhattsläget. Enligt återförsäljaren kan olyckan ha orsakats av brister i förvaringen.
– Nej, det är inte vårat fel. Det är troligtvis ett förvaringsbekymmer hos kunden som vi inte kan ta ansvar för, säger Jonas Ås, koncernchef vid Interjakt.

Företaget Interjakt är återförsäljare i Skandinavien för ammunition av märket Podium. På årsbasis säljs ett stort antal patroner i en rad olika kalibrar, och Jonas Ås har aldrig stött på ett liknande problem.

 

Hylsor med sprickor

Skytten Johan Lanäs från Fensbol drabbades under helgen av att två patroner sprack i tändhattsläget. Han hade tur som klarade sig med lättare brännskador och ett trasigt slutstycke.

När Johan kontrollerade ammunitionen var tio av femtio patroner i den aktuella kartongen skadade, med sprickor i hylsbotten och tändhattsläget.

– Han har lämnat tillbaka fem kartonger där ammunitionen är från två olika batcher. Patronerna som är skadade finns i en av askarna, och det syns också tydligt på asken att den har påverkats av någon vätska, säger Jonas Ås.

Interjakt kommer att skicka askarna med patronerna till tillverkaren för fortsatt analys.

– Mässingen i patronerna har påverkats av ett lösningsmedel. Det är inte vårat fel, det är ett förvaringsfel hos kunden, upprepar Jonas Ås.

Ärg från tändhattsläget och en vätska har gett spår i kartongen. Foto: Privat

Nu har det faktiskt skett en olycka. Anser ni att hylsorna spruckit på grund av miljön där patronasken förvarats?

– Ja. Det finns inga sprickor eller ärg på patronerna i de oöppnade kartongerna och vi har inte haft någon annan som haft klagomål på ammunition från den här batchen, säger Jonas Ås.

 

Men det finns patroner med tydliga sprickor, både avfyrade och oanvända?

– Vi ska självklart analysera vad som har hänt men det finns ingen anledning att kalla tillbaka ammunition. Det finns inget som är fel på batchen, men man kan tydligt se att den aktuella kartongen påverkats av en vätska som också påverkat mässingen, och det kan inte handla om vatten,säger Jonas Ås.

 

Spårbar serie

Den aktuella serien av patronerna, den så kallade batchen som följer varje serie i produktionen och gör den spårbar, såldes under 2017.

Interjakt hävdar att de flesta patronerna förmodligen redan har använts. Hade det varit ett omfattande tillverkningsproblem borde fler patroner med liknande sprickor ha kommit ut på marknaden.

Då hade också fler olyckor inträffat.

Missnöjda kunder borde ha hört av sig under tiden, och så har det enligt Jonas Ås inte varit.

Tio av femtio patroner i en av kartongerna hade enligt Johan Lanäs sprickor i hylsan och tändhattsläget. Enligt Interjakt som säljer podium har felet orsakats av ett förvaringsproblem.
Foto: Privat

förstår inte logiken

Johan Lanäs som drabbades av olyckan förstår inte hur företaget resonerar.

Ammunitionen har han förvarat torrt i ett låst skåp, och där  har det inte funnits några vätskor.

– Här har de inte påverkats av någon lösning, hur kartongerna har förvarats innan jag köpte dem vet jag inte, men jag har faktiskt svårt att tro att en lösning kan ge sprickor i hylsorna, säger Johan Lanäs.

Kartongen med de skadade hylsorna öppnade han i lördags. Han tog en näve övningsammunition som han stoppade i fickan innan han  åkte på jaktstigen.

– Jag kollade varken efter sprickor eller annat, men det kommer jag att göra i fortsättningen, var så säker, säger Johan Lanäs.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Senaste från Annonstorget

Samtidigt på JaktPlay

Läs Svensk Jakts dagliga nyhetsbrev