Debatt: ”Ta medlemmarna på allvar – de är förbundet”
En av de allra viktigaste målbilderna i Jägareförbundets projekt ”Jakten på framtiden 2024” var medlemmarna. Att vi skulle bli fler. Att vi skulle känna oss stolta över att vara jägare och medlemmar. Att medlemmar skulle känna sig delaktiga, och därmed vilja rekommendera andra att bli medlemmar.
För att bli delaktig krävs kommunikation. Och det är där, enligt min mening, som Svenska Jägareförbundet misslyckats totalt – på alla nivåer.
Som tidigare ordförande i Jägareförbundet Kalmar län försökte jag uppmuntra kretsarna i länet att skapa effektivare kontaktnät direkt med medlemmarna.
Några kretsar nappade och har mycket bra dialog direkt med sina medlemmar, men de flesta kretsar tyckte att det var jobbigt och struntade i det. Och det är precis här problemet ligger.
Anpassning till medlemmarna krävs
Har kretsarna inte kontakt med sina medlemmar, företräder man dem heller inte. Visst har det hållits årsmöten, men väldigt många frågor och aktiviteter kommer inte medlemmarna till del annat än, i bästa fall, genom en avisering på kretsens eller länsföreningens hemsida.
Men den vanlige medlemmen går inte in på hemsidorna var och varannan dag och missar därför värdefull information.
”Jakten på framtiden 2024” föreslog därför alternativ kommunikation med medlemmarna via e-post, forum på sociala medier eller någon form av sms-tjänst, där kretsen och länsföreningen kunde skicka ut information direkt till medlemmen. Men detta verkar inte ha slagit igenom i styrelserna för vare sig kretsar eller länsföreningar.
Det är dock organisationen som måste anpassa sig till medlemmarna – inte tvärt om.
Ingen information
Jag läser i Svensk Jakt att flera medlemmar från olika håll i Sverige upplevde sig sakna information kring handlingar och diskussioner inför årsstämman, och jag kan bara hålla med.
Ingen – ingen – information gick ut till medlemmarna inför stämman från vare sig krets, länsförening eller nationell nivå.
Så hur kunde då länens ombud egentligen veta vad medlemmarna tyckte i till exempel frågan om valet av ny ordförande i förbundet?
Skärp er
Många medlemmar, liksom jag, sökte svar därhelst vi kunde. Det vill säga oftast via Svensk Jakt eller sociala medier. För på vare sig förbundets, länsföreningens eller kretsarnas hemsidor fanns någon information att få.
Splittringen har kunnat uppstå genom att några få har haft tillgång till information, där olika åsikter kolliderat, utan att ha kunnat synas av medlemmarna. Utan att medlemmarna har kunnat kräva skärpning av sina förtroendevalda.
Så nu kräver jag som medlem att ni förtroendevalda skärper till er.
Kan ni inte jämka och komma överens, och hålla oss medlemmar uppdaterade, så ställ era platser till förfogande.
Ta medlemmarna på allvar
Förbundet behöver inte massa svar på vad som hänt, utan en lösning på hur vi går framåt. Som det ser ut nu behöver väldigt många förtroendevalda rannsaka sig själva och faktiskt fråga sig vem och vad ni företräder.
Det är medlemmarna, jakten och viltet!
Kan dessa inte företrädas utan prestige, är Svenska Jägareförbundet inte värt ett ruttet lingon.
Så jag ber alla förtroendevalda: Ta medlemmarna på allvar.
Det är de som är Svenska Jägareförbundet.
Annika Brodin
Stolt jägare och medlem i Kalmarsunds jaktvårdskrets
Delta i debatten
Skriv en insändare – högst 3 000 tecken inklusive mellanslag – och mejla den till
debatt@svenskjakt.se
Tänk på att uppge namn och adress, oavsett hur du signerar insändaren.
Svensk Jakt publicerar normalt sett inte debattinlägg som publicerats av andra tidningar.
Andra läser också
Kul att du vill följa !
För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.
Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.
Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.