fredag 29 mars

Opinion

Bilderna är från en viltpassage längs den aktuella vägsträckan där viltundergångarna leder upp på nästa trafikerade väg. Alla ser likadana ut. Med amco räcke. Foto: Privat

Debatt: ”Risken för viltolyckor flyttas från en väg till en annan”

Den nya riksvägen har försetts med viltundergångar, men viltet som passerar genom dem leds upp på den gamla vägsträckan där det även fortsättningsvis är en hel del trafik. Risken för viltolyckor har flyttats från en väg till en annan.

Jag läste artikeln om faunabroar på Svenskjakt.se som var väldigt intressant. En ekodukt fungerar nog mycket bättre än de riktigt dåliga viltpassagerna som är byggda längs nya riksväg 26/47 mellan Månseryd och Mullsjö i Jönköpings län.

 

Knasig lösning

Tunnlarna är byggda som traktorväg och viltpassage, men det knasiga är att man på detta sätt leder ut viltet på den gamla riksvägen som ska fungera som landsväg och byväg.

Eftersom det fortsatt är en hel del trafik på denna väg riskerar man att viltolyckorna inträffar där i stället för på den nybyggda sträckan.

 

Borde noterats

Vägen är just vid passagerna också försedd med amco-räcken, så viltet blir liksom fast på vägen vilket kan leda till en allvarlig olycka.

Det saknas också varningsskyltar vid viltpassagerna.

Jag tycker att detta är riktigt dåligt byggt och undrar om ingen har sett vilka problem som uppstått redan på planeringsstadiet?

 

Pierre Svensson 
Habo 

Delta i debatten

Skriv en insändare – högst 3 000 tecken inklusive mellanslag – och mejla den till
debatt@svenskjakt.se

Tänk på att uppge namn och adress, oavsett hur du signerar insändaren.

Svensk Jakt publicerar normalt sett inte debattinlägg som publicerats av andra tidningar.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.