fredag 19 april

Opinion

Börje Johnsson, som råkade ut för en jaktolycka 2016, är i debattartikeln starkt kritisk till hur försäkringsbolagen behandlat hans ärende. Foto: Jan Henricson

Debatt: ”Jag godtar inte försäkringsbolagens agerande”

Vid älgjaktens andra dag 2016 råkade jag ut för en allvarlig olycka. Jag anmälde olyckan till Jägareförbundets medlemsförsäkring i If samt till min egen olycksfallsförsäkring hos Trygg Hansa. Trots kvarvarande besvär får jag inget stöd från försäkringsbolagen.

I en artikel på svenskjakt.se finns olyckan beskriven på ett bra sätt, men sammanfattningsvis kan sägas att tornet jag stod i välte bakåt, vid fallet blev jag för en stund medvetslös. Jag vaknade med tornet över mig, och hade veckorna efter händelsen stora smärtor.

Efter cirka ett år begärde If uppgifter från mig om jag hade kvarvarande besvär efter olyckan. Jag svarade som det var och fortfarande är, att jag har stora kvarvarande besvär förorsakade av att jakttornet välte.

Svaret jag fick var: ”Vi finner inget samband mellan olycksfallet och kvarvarande besvär”. I och med detta svar avslutade man ärendet.

 

Ett nytt nej

Jag överklagade beslutet och fick samma svar. Trygg Hansa lämnade exakt samma svar, som If. Nu cirka 1,5 år efter olyckan har jag fortfarande stora besvär. Efter det har jag vänt mig till If:s kundombudsman för att påtala hur jag ser på deras hantering av mitt ärende, utan resultat.

Försäkringsbolagens beslut är förnedrande. Jag kan gå ed på att stora delar av de besvär jag har i dag beror på olyckan.

Under tio års tid har jag genomfört över 20 jägarskolor. Något som inneburit att jag har värvat flera hundra nya medlemmar till Svenska Jägareförbundet. I utbildningen ingår det också att informera om vilka försäkringar man har som jägare.

 

Illa behandlad

Jag godtar inte att bli så illa behandlad av försäkringsbolaget. Man har inte talat med mig eller sett mig vid ett personligt möte för att bedöma mina besvär, så jag överväger starkt att begära mitt utträde från alla jaktliga organisationer och avyttra min jaktutrustning.

 

Börje Johnsson

Hult, Eksjö

 

Svar direkt från Jägareförbundet

Det är väldigt tråkigt det som drabbat Börje och vi beklagar att han har kvarstående problem sen olyckan med tornet. Att trilla ner från ett jakttorn och skada sig är något som i vanliga fall absolut täcks av den försäkring som förbundet tecknat hos If. Vi har många fall av denna typ av olycka varje år, där våra medlemmar får hjälp och ersättning.

När vi pratat med Börje för att försöka hjälpa honom i ärendet har det framkommit att det dessvärre saknas information från läkare som gör att varken If, eller Börjes eget försäkringsbolag Trygg Hansa, kan göra bedömningen att Börjes problem härstammar från olyckan med tornet.

Detta är såklart mycket beklagligt, då vi inte tvivlar på att Börje har problem, men så ser försäkringsbolagens arbetssätt ut.

If har uppmanat Börje att gå vidare med frågan till kundombudsmannen eller Personförsäkringsnämnden om han inte är nöjd med utfallet och hjälper gärna till att få in en överklagan.

Vi kan bara uppmana honom till samma sak, det vill säga att överklaga och hoppas att han får den hjälp han önskar.

 

Oscar von Stockenström

Chef Medlem/marknad

Svenska Jägareförbundet

Delta i debatten

Skriv en insändare – högst 3 000 tecken inklusive mellanslag – och mejla den till
debatt@svenskjakt.se

Tänk på att uppge namn och adress, oavsett hur du signerar insändaren.

Svensk Jakt publicerar normalt sett inte debattinlägg som publicerats av andra tidningar.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.