måndag 6 april

Publicerad 2 februari 2020 - 08:48

Magnus Bidner vid en ripjakt i Tärnafjällen. Foto: Lars-Henrik Andersson

Jägarens tips: Så lyckas du med vinter­jakten på fjällripa

Premium

Erfarne fjälljägaren Magnus Bidner tipsar om hur du ska lyckas med vinterjakten på fjällripa.

1. Har du möjlighet, välj att jaga i bra väder.

Sikten är viktig både med tanke på säker­­heten och för att upptäcka riporna.

2. Fjällripan är mycket flexibel.

Du kan finna den från de högsta topparna ner till översta björkskogen. Försök att ta hjälp av spår på backen för att lokalisera fågel, använd sedan kikaren flitigt. Är det vindstilla och fint väder, kan ljudet av ripornas knorrande avslöja deras position på långt håll.

3. Riporna blir mindre oroliga om de både ser och hör dig under ansmygningen.

Försök dock att inte gå rakt på, utan gå snett emot riporna. När du bestämt dig för att skjuta, agera snabbt. Oftast blir fåglarna oroliga när du lägger dig ner eller stannar upp.

4. Glöm inte att kompensera för vinden.

Ofta innebär det att du måste ”hålla” utanför ripan mot vinden. Har du ­möjlighet, närma dig fåglarna i rak med- eller motvind, då är skyttet mycket enklare.

5. Sök riporna även på de skuggiga delarna av fjället under soliga dagar.

Människan längtar alltid efter sol så här på vårkanten, men riporna kan sitta i skuggan, trots bra väder.

6. Tänk på kulfånget.

Är ni flera som jagar på samma fjäll är det extra viktigt. Undvik att skjuta ripor i silhuett.

7. Säkerheten är A och O vid denna jaktform.

Var helst minst två personer som jagar och lämna färdmeddelande till någon hemmavid. Vädret kan skifta otroligt snabbt i fjällen.

8. Bedöm inte jaktens resultat utifrån antalet skjutna ripor.

Den här jaktformen är så mycket mer än antalet fällda ripor. Det kommer du att förstå när du provat.

.
.
#vildsvinshjälp#vildsvinshjälpen#vildsvinjakt#vildsvin#vildsvinshund#spanmålsjakt#svenskjakt#jakt
...

...

Söndagsmiddag vildsvin/revbensspjäll 😉
#vildsvin#rotgrönsaker#egenbearnaisesås#svensktsmör#svenskaägg#svenskjakt
...

...

Tidig morgon, resulterade till 17st!
-
-
-
-
-
-
-
-
#jakt #svenskjakt #swe_hunters #hunt #hunting #huntlife #huntinglife #jagt #jagd #nordichunter #beretta #kråkjakt #crowhunting #cms #cmscalls #nastycrow #jjbilden
...