fredag 14 augusti

Jakt & prylar

Publicerad 12 juli 2020 - 21:00

Foto: Jan Henricson

8 tips: Så hittar du jakttillfällen

Premium

Att hitta en jaktmark, att komma med i ett jaktlag kan både vara enkelt och ­mycket svårt. Egentligen går vägen till framgång via tre ting: kontakter, kontakter och kontakter.

Förr var det enklare. Son eller dotter lotsades in i jakten av jagande föräldrar och släktingar. Visst, det fanns naturligtvis undantag från den regeln, på det stora hela var det så det gick till.

Även i dag är det sannolikt så många nya jägare får tillgång till jaktmarker – genom jagande släktingar.

Men långt ifrån alla. I takt med urbanisering, parallellt med att allt fler får upp ögonen för de gåvor jakten har att erbjuda, kan det vara svårt för unga och nyblivna jägare att få tillgång till jakt och hitta jaktmarker. Är man dessutom bosatt i de folktäta regionerna i landet, i Skåne och i och runt storstäderna i västra Götaland och Mälardalen, kan också kostnaden vara ett hinder i vägen.

Knep för den nya jägaren

Men om vi i det här sammanhanget bortser från kronor och ören, finns det några knep att ta till, där odlandet av kontakter är huvudsaken. Men var hittar man de där kontakterna?

Ett av de bästa sätten är att bli medlem i Svenska Jägareförbundet och utnyttja de möjligheter till jakt som många länsföreningar och kretsar erbjuder. Då får den nyblivna jägaren inte bara nya kamrater och viktiga kontakter inför framtiden, utan som grädde på moset jakttillfällen med skickliga jaktledare, hundförare och andra funktionärer som inte vill något hellre än att dela med sig av sina erfarenheter.

Genom Jägareförbundet finns det också möjlighet att få jakttillfällen, delta i jaktrelaterade evenemang, knyta kontakter i det kvinnliga nätverket JAQT och att gå med i satsningen Unga jägare som sprids till allt fler länsföreningar.

Ta kontakt med något av de stora skogsbolagen. Bolag som Sveaskog, Holmen och SCA är angelägna om att det jagas på deras marker. Inte sällan har bolagen särskilda erbjudanden riktade till unga jägare som lotsas in i etablerade jaktlag, och som till och med erbjuds en särskild ungdomsrabatt på kostnaden för jakten.

Kontakta ansvariga för viltvårdsområden i dina trakter. Företrädesvis norrut i landet kan man för billig peng lösa jaktkort för kortare eller längre perioder på stora arealer.

Engagera dig i föreningslivet! Delta i aktiviteterna som ordnas av Jägareförbundets jaktvårdskretsar, som vanligen är organiserade på kommunnivå. Där finns stora möjligheter att knyta kontakter. Kretsarna behöver ofta engagerade unga jägare som funktionärer på olika nivåer i föreningen.

Visa framfötterna. Åta dig uppdrag. Var en god kamrat.

Träna skytte! Sök upp närmaste jaktskytteklubb (inte sällan heter föreningen som har jaktskytte som huvudsak jaktvårdsförening) och bli en återkommande besökare på skjutbanan. Genom det blir du inte bara en bättre skytt, utan på skjutbanan får du nya vänner och kan knyta värdefulla kontakter. När du blivit varm i kläderna kan du också engagera dig i föreningsarbetet där.

Leta efter jaktmöjligheter i Svensk Jakts sammanställning Någonstans att jaga.

Gå med i Facebookgrupper. Först som sist ska sägas att det finns anledning att sortera mycket av vad som framförs i jaktrelaterade grupper på Facebook. Men där finns förstås också guldkorn, och ibland dyker det upp erbjudanden om jakt och del i jaktlag. Och det går ju alltid att själv lägga ut en trevare.

Prova med en annons på Annonstorget på Svenskjakt.se. För inte så länge sedan ringde en läsare och ville ha hjälp med att ta bort en annons där han efterfrågat jaktmarker eller del i jaktlag. ”Gav det något”, frågade tjänstgörande webbredaktör. ”Ja, över förväntan”, var svaret.

Till sist en liten varning …

… särskilt vad gäller erbjudanden i annonser och i nätforum. Tyvärr finns det de som försöker lura jägare att betala för jakter som aldrig blir av, för jaktmarker de inte har kontrakt på.

Så var vaksam. Ta referenser. Betala inget i förskott förrän du är alldeles säker på att allt är som det utges för att vara.

På söndag då smäller det!
Inte bara bockpremiär, utan även duvpremiär för oss som bor i mellersta delen av sverige!
Denna bild är ifrån duvpremiären förra året!
Vilka ska ut på både bock och duva på söndag?

#jakt #jakthund #wachtelhund #apportering #svenskjakt #jakttrion #duva #duvpremiär #hagel #fågeljakt #stubb #beretta #dove #hunting #hunter #jaga #jägare #birdhunting #jagd #jagdhund #
...

New stuff on an old chair. Every season offers new gear to the arsenal. What is the newest piece of kit you have gotten hold of this year? For me, the newest addition is #camo #ullberg
.
.
.
#jakt #jagt #jagd #swarovskioptik_hunting #stalonsweden #bockjakt #bukkejakt #sitkagear #sitkageareurope #roebuckhunting #skyddsjakt #metsästys #oxota #polowanie #vildmarken #nordichunter #svenskjakt #deerhunting #huntinggear #rwshunting
...

16:e augusti är ett heligt datum för många jägare. Hur är det för dig? Har du rekat markerna? Har du koll på råbockarna och på utrustningen? En som definitivt har koll inför söndagens premiär är nathalie_larsson84

Med start på premiärdagen och fram till och med fredagen den 21:e augusti, kommer Nathalie att gästspela på vårt Instagramkonto ruagammotecsweden där du i inlägg och stories kommer att få följa med Nathalie ut på jakt.

Missa inte att följa oss och missa heller inte möjligheten att ställa dina frågor, både kring jakten och utrustningen till Nathalie och oss!
.
.
📸: hansberggren
#bockjakt2020 #bockjakt #jakt #jägare #svenskjakt #jaktpremiär #merkelhunting #pürschjakt #bockpürsch #ruaghunting #normaammo
...

Kul att hänga på skjutbanan 💥
.
.
.
#dinjaktbild #passionforhunting #övningsskytte #jagd #jagt #waidmannsheil #hunting_the_wild #huntinglife #jägare #alltomjaktochvapen #nordichunter #gohunt #jaktbilder #huntingpic #huntingphoto #huntingday #huntingislife #svenskjakt #trijiconhunt #metsästys #blaser #blaserr8 #blaserr8professionalsuccess #blaserr8success #teamblaser #blasersweden #swedenhunting #huntingtime #jaktforlivet #jaktärjakt
...

Super excited about my new setup🙌🏼🌿

That grsriflestocks Bifrost really suits my blaser R8

Can’t wait to try it out💥
My old one was awesome as well, but pretty happy with this upgrade 🙌🏼🌿

So many possibilities in this stock 🙌🏼

.
.
.

#kuiueurope #hunting #jagt #jagd #jakt #chasse #kuiu #kuiunation #kuiuinthefield #jagtidanmark #jäger #jaktförlivet #seetheunseen #blaserr8 #optics #swarovskioptik #svenskjakt #knækogbræk #roebuck #jagenindeutschland #jæger #rifle #huntplanapp #forestfables #blaser #grs #swarovski #jagenmeinepassion #jägare #denmark
...

Är det någon mer som är taggad på bockjaktspremiär?!💥👊🏼 ...

Banan är klart! 🏁 om 1-2v kommer elektriker och kyltekniker och monterar kylaggregatet och elen!
Sen är det slutspurten med lite hörnplåtar,vatten, bänkar som ska på plats!
-
-
-
-
-
-
#jakt #jägare #svenskjakt #swe_hunters #hunt #hunting #huntlife #huntinglife #jagt #jagd #nordichunter
...

5 years ago today 🤩 my good friend and I called in this Roebuck, memories created 🤩 lofrette #bukkejakt #rådyrbukk #lokkejaktpårådyr #lokkejakt #buttolo #bockjakt #bockjagd #buck #buckhead #buckhunting #buckhunter #bucks #buckseason #blaserr8 #lyngdaljaktogfiskesenter #rådyr #rådyrjakt #jaktinorge #hunting #huntingphoto #huntingphotography #jaktbilder #utpåturaldrisur #nature #njff #jeger #jegerogfisk #jegeravisen #jaktjenter #svenskjakt ...