Bortflyende rådjur intill en väg på Frösön. Inte en enda bilist saktade ner farten när de gick och åt, fullt synliga intill vägen. Foto: Per Andersson

Vem ansvarar för ökande rådjursolyckor?

År 2016 inträffade det 717 rådjursolyckor i trafiken i Jämtlands län. I år är motsvarande siffra redan över 1.000. Vems ansvar är det att rådjursolyckorna fortsätter att öka i länet?

Trots varningsskyltar har det inträffat över tusen rådjursolyckor på de jämtländska vägarna hittills i år. Foto: Per Andersson

Är det markägarnas skyldighet ihop med jägarna att skjuta ner den stora rådjursstammen? Eller är det myndigheterna med Trafikverket i spetsen som har ansvaret för rådjuren nära vägarna?

– Vi ser ju att viltolyckorna ökar och kostnaderna ligger nu på cirka 1,1 miljoner per år, säger Måns Zakrisson på Länsförsäkringar Jämtland.

De andra stora försäkringsbolagen ligger på liknande kostnader i länet. Svenska Jägareförbundet Mittnorrland kommer att begära längre jakttid på rådjur när jakttiderna ska ses över.

Karl Andor Johansson, Åke Nilsson, Dennis Eklund och Stig Arne Eklund gärna rådjur. Men det behövs fler rådjursjägare i Jämtland. Foto: Per Andersson

Rådjursstammen behöver minskas och då återstår bara att skjuta bort de rådjur som har sina vinterrevir längs med vägarna. Allt för att få ner viltolyckorna.

– Problematiken runt viltolyckor är inte helt enkel att lösa. Men förutom ökad avskjutning kan viltstängsel, riktad information till bilförare, siktröjningar och sänkt hastighet på olycksdrabbade viltpassager vara åtgärder som är verkningsfulla, säger Göte Grubb, jaktvårdskonsulent på Jägareförbundet Mittnorrland.

En utfodringsplats långt ifrån större väg är det bästa sättet att undvika olyckor. Foto: Per Andersson

Många ser viltstängsel som det bästa för att minska viltolyckorna. På Trafikverket säger Kjell Arne Blom på Trafikverket i Jämtland så här:

– Det kostar enorma pengar med viltstängsel. Jag har ingen uppdaterad siffra men någonstans runt 2.000–3.000 kronor per meter. Vi har inventerat viltstängsel på de mest utsatta stora vägarna (E14, E45 och 87) och det är cirka 274 kilometer viltstängsel som behövs. Just nu jagar jag pengar för dessa sträckor.

 

Lång tid

Enligt Kjell Arne Blom kommer det att ta lång tid att få viltstängsel överallt.  Problemet är att viltstråken flyttas någon annanstans. Då behövs viltpassager också och de är dessvärre ännu dyrare om de ska göras planlösa, det vill säga under eller över vägen.

–Tyvärr, jag är jägare själv och ser problematiken med rådjuren. Vi måste slyröja för att få bättre siktsträckor intill vägarna så att bilisterna kan upptäcka viltet i tid. Avskjutningen är också viktig på viltrika områden, säger Kjell Arne Blom.

 

Per Andersson

 

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Senaste från Annonstorget

Samtidigt på JaktPlay

Läs Svensk Jakts dagliga nyhetsbrev