Polisen ändrar sig. Rådjuren som hoppade från bron i Edebäck var en viltolycka i trafik, och det innebär att ersättning och försäkring gäller för NVR:s eftersöksjägare Anders Holmkvist.
Foto: Jonas Eriksson

Rådjuren som hoppade från bron var en trafikolycka

Rådjuren som hoppade från bron i Edebäck klassas som en viltolycka i trafik. Polisen ändrade under måndagen sin inställning till insatsen, och det innebär att en av eftersöksjägarna som tog hand om rådjuret får betalt och var försäkrad under ett riskfyllt uppdrag.

Två rådjur befann sig mitt på bron över Klarälven tidigt på lördagsmorgonen när de skrämdes av en bil. Bilföraren såg hur djuren hoppade över broräcket.

Ett av rådjuren dog direkt i fallet på nio meter, men det andra djuret klarade sig märkligt nog bra och sprang bort över isen.

Polisens ledningscentral ringde ”upplysningsvis” och berättade om händelsen för Nationella Viltolycksrådets, NVR:s, samordnare i Hagfors kommun, men något eftersök inom NVR:s verksamhet var inte aktuellt.

– Det fanns inget hr-nummer, och polisen ansåg inte att det var en viltolycka i trafiken, säger Christer Willman som tog emot samtalet.

 

Oförsäkrad under uppdraget

Utan polisens hr-nummer, som står för händelserapport, får inte eftersöksjägare betalt för insatsen.

Ett eftersök på rådjur ger 400 kronor, och i sammanhanget kan den summan kanske vara en försumbar del.

Då är försäkringsbiten värre.

Utan polisens godkännande var de jägare som åtog sig uppdraget inte försäkrade.

Nu åkte ändå två av NVR:s eftersöksjägare ut för att göra ett eftersök på djuret som sprang från platsen samt bärga det döda djuret.

Polisen ändrar sig. Rådjuren som hoppade från bron i Edebäck var en viltolycka i trafik, och det innebär att ersättning och försäkring gäller för NVR:s eftersöksjägare Anders Holmkvist. Foto: Jonas Eriksson

Bron längs väg 62 i Klarälvdalen är hårt trafikerad. Mängder av turister var under lördagen på väg mot fjällsemester och Vasalopp, samtidigt som Anders Holmkvist jobbade med att bärga det döda rådjuret.
Foto: Jonas Eriksson

 

Sportlov och Vasalopp

Bärgningen av rådjuret innebar en mycket utsatt position på en starkt trafikerad bro där risken för en olycka inte kan uteslutas. Det döda rådjuret låg dessutom ute på isen, där Klarälven i normala fall är öppen vintertid.

Eftersöksjägarna Anders Holmkvist och Jonas Eriksson hjälptes åt för att bärga det döda rådjuret. Båda anser att det var nödvändigt att vara två personer för att klara uppdraget.

– Jag ställde min bil på bron för att vi skulle få skydd mot trafiken. Vi hade inte klarat det om vi inte hade varit två, och då borde egentligen båda vara försäkrade, säger Jonas Eriksson.

Många har reagerat på polisens rubricering, och under måndagen ändrade också myndigheten sin inställning. Polisen konstaterar nu att olyckan faktiskt orsakades av bilen, även om det aldrig handlade om en kollision.

 

Fall för räddningstjänsten

– Nu finns det ett hr-nummer, så det är bara att fylla i rapporten, säger Christer Willman.

– Förhoppningsvis innebär det här att det inte ska vara något krångel i framtiden.

Svensk Jakts artikel om de hoppande rådjuren har debatterats flitigt på sociala medier. För de allra flesta är det självklart att trafiken stressade rådjuren, och att de hoppade för att ta skydd.

Den lokala räddningstjänsten har i några trådar framhållits som ett alternativ till NVR:s eftersöksjägare.

Det skulle vara en förändring som direkt leder till dramatiskt ökade samhällskostnader.

 

Mer än tio gånger dyrare

Räddningschefen i Hagfors kommun vet exakt vad en utryckning kostar.

– Skulle vi ryckt ut så hade det kostat 5.000 kronor, och vi hade stängt av trafiken på bron under vårt arbete. Det är stora risker med att arbeta på en bro med trafik, direkt livsfarligt, säger Håkan Finnkvist, räddningschef i Hagfors kommun.

Det är dessutom långt ifrån säkert att räddningstjänsten ens åkt ut på ett larm om två rådjur som hoppat från en bro.

– Egentligen ska kostnaden för insatsen motsvara värdet för att vi rycker ut för att rädda, och är ett rådjur som ligger dött under en bro värt 5.000 kronor? Vi gör alltid så gott vi kan, men jag är inte säker på att vi hade agerat i det här fallet, säger Håkan Finnkvist.

Nationella Viltolycksrådet

Inom ramen för sitt allmänna uppdrag svarar Svenska Jägareförbundet för att tillsammans med Jägarnas Riksförbund tillhandahålla jägare med spårhundar och kontaktpersoner för viltolycksorganisationen. Trafikverket har ansvaret för den del i rådet som avser viltolycksförebyggande åtgärder.

Nationella Viltolycksrådet har varit banbrytande bl.a. genom uppbyggnaden av ett nationellt samarbete i viltolycksfrågor, i vilket cirka 5 500 jägare är engagerade i eftersök av trafikskadat vilt. Under åren har tusentals eftersök genomförts, helgdag och vardag, dag som natt och i alla förekommande väderleksförhållanden för att förkorta lidandet hos trafikskadat vilt, skador som ej orsakats av jägarna själva.

Källa: Nationella Viltolycksrådet.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Senaste från Annonstorget

Samtidigt på JaktPlay

Läs Svensk Jakts dagliga nyhetsbrev