
Den här gången möter vi Peter Eriksson, jaktpolitisk talesperson för Sverigedemokraterna.
Peter Eriksson (SD): ”Vi ska ha så lite varg som möjligt”
Sverigedemokraternas Peter Eriksson om varför partiet backar från miniminivån på 170 vargar i Sverige, att få en fråga om att bli landsbygdsminister, kritiken mot betesinventeringen och det kontroversiella utspelet om Girjasdomen.
Lyssna på Svensk Jakts valpodd där Svensk Jakts Lars-Henrik Andersson ställer frågorna som jägarna kräver svar på.
Läs transkribering av podden
Hej och välkomna till Svensk Jaktes valpodd.
Ja, vad vill de åtta riksdagspartierna i de olika jaktfrågorna?
Det vill vi ta reda på och kommer därför intervjua och samtala med de jaktpolitiska talspersonerna.
Jag som ställer frågorna heter Lars-Andersson
och idag säger vi välkommen till Peter Eriksson, Sverigedemokraterna.
Kort presentation, vem är du Peter?
Ja, tack så mycket.
Jag heter Peter Eriksson och bor i Östra Jämtland, mitt i Sverige.
På Telefält har jag ansvar för Sverigedemokraternas landsbygdfrågor
där även jaktfrågorna ligger.
Om vi säger privat så här, vad föredrar du för jaktform?
Jag är ju en ärdjägare. Jagar så mycket som möjligt.
Det är väl det som är min favorit till jakt.
Jag har en jämtum för tillfället och har haft många fler.
Men på grund av olika uppdrag så har jag inte tid att skaffa en varp just nu.
Det blir väl sämre.
Men det är Lösons jakt som ligger dig varmt om hjärtat kan jag tänka.
Kan du kort vara i tjusningar med den?
Det är att kunna gå i skog i min hund och vänta på upptag
och försöka smyga på ståndskal, det är helt fantastiskt.
Jag tror inte det finns något bättre, inte för mig i alla fall.
Sen bor jag i ett område där det är mycket skog.
Jag har ganska bra mjärg också i området.
Jagar också en del björn, när möjligheterna ges.
Du Peter gick ju från att vara ordförande i Svenska Jägarförbundet.
Tog över ordförandeklubban under en ganska turbulent tid.
Sen gick du från en partipolitiskt ordbunden organisation
direkt in i den politiska hetluften.
Siktar Sverigedemokraterna på att föra fram dig som en tänkbar landsbygdsminister
om tidigare partierna vinner valet i höst?
Nej, det tror jag inte.
Jag är ju ny i politiken så jag tror inte det finns på kartan.
Men jag kommer jobba med landsbygdsfrågorna i alla fall.
Det kommer jag att göra och ligga på.
Men som minister tror jag inte att det är aktuellt.
Om du fick frågan, vad skulle du svara?
Det får du fundera av utifrån frågeställningarna.
Men nu fokuserar jag på att försöka driva landsbygdsfrågor.
Det är ju jakt och fiskefrågorna en viktig del.
Vad fick dig att gå in i politiken?
Det blir aldrig som man har tänkt.
När jag fick frågan om en blodförande i Svenska Jägarförbundet
efter tio år i styrelsen, tackade jag nej ett antal gånger.
Men till slut tackade jag och tog den rollen.
Det var ett fantastiskt uppdrag.
Det är stor skillnad att sitta i styrelsen i förbundet och vara ordförande.
Där har jag fått möjlighet och förmån att träffa väldigt många minister,
politiker och partiledare och försöka lobba för våra frågor.
Jag har också i den rollen varit mycket i Bryssel
och samverkat med andra jägarorganisationer och företrätt Svenska Jägarförbundet.
I årstämman som var förra året i juni så kände jag att
nu har jag suttit i fyra år som ordförande och ett år till
och sen så klivit jag av i juni 2026 var tanken.
Men det blev inte som jag tänkt nu heller.
Jag fick en fråga från Jim Åkesson i augusti om jag skulle kunna
tänka mig att engagera mig i Sverigedemokraterna och
driva deras landsbygdsfrågor.
Efter att jag har funderat ett tag så kände jag att det kanske skulle vara
en trevlig utmaning.
Jag är ju född på landet.
När jag bor nu så är det 20 personer som bor i Norrlands inland
i en skogsbygd.
Jag vet ju hur det är att leva oav på landsbygden
och de utmaningar som landsbygdsfolket står inför.
Så jag tänkte ta det och försöka göra så gott jag kan i de frågorna.
Vad var det just i Sverigedemokraterna att du fick frågan av Jim
Vad var det i Sverigedemokraterna som du sympatiserade med?
Som tackade ja till att driva just de landspolitiska frågorna.
Vad var det i Sverigedemokraternas politik som fick det att säga ja till
till Jimmes fråga?
Det var inför förra valet egentligen.
Då drev man väldigt hårt med bränslepriser.
Det skulle bli billigare att tanka bilen.
Det har man också eftersom det står för många olika utmaningar.
Sen frågade jag Jim vilka frågor jag skulle få hans förhåll.
Då sa jag att jag skulle gärna vilja ha landsbygdsfrågorna.
Men det kommer du få.
Nu är det ett ganska brett område så vi får se vilka frågor
runt landsbygdspolitiken som man kommer att jobba med.
Hur många varier tycker Sverigedemokraterna att vi ska ha i Sverige?
Vi ska ha så lite varier som möjligt.
Vi måste förhålla oss till de regler som vi har.
Men vi ska ha en jätteliten varistam.
Vad är en jätteliten varistam?
Tittar man på vad juristerna säger nu så får vi förhålla oss att det är
något vi måste försöka se till att vi kan ha en låg varistam.
Nu tycker jag den är alldeles för hög.
Sen tror jag också det är viktigt att där det är problemet
där ska man enkelt kunna minska problemen.
Som det ser ut nu så är varierna i vissa län
är det mycket varje att förstå att man har stora problem
och det måste man kunna lösa på naturligtvis.
Domstolarna säger nej till referensvärdet på 170
och EU-kommissionen ifrågasätter också den siffran.
Hur ställer ni er till siffran 170?
Vi vill inte att det ska hamna i domstolförhandlingen
när man lägger en våtfilt över varförvaltningen
så det måste vi anpassa oss efter.
Jag tror alla förstår det.
Men vi ska komma ner så långt som möjligt
och jag kan tycka att om vi kommer till 170 så är jag jätteglad.
Det måste vara målet.
Tittar man på varierna så är varierna inte hota
att det finns mycket varier i Ryssland.
Om man ska ha en låg varistam så skulle man kunna
ta in någon individ därifrån.
Om man tycker att den genetiska statusen är så oerhört viktig
och det är väl det man pratar om från bevarade sidan
att vi måste ha en genetisk frisk varistam.
Och där har ju Naturvårdsverket fått pengar
av regeringen för att kunna flytta varier
och öka den genetiken i varistammen.
Ja och Sverigedemokraterna och regeringen
har ju avsatt medel under ett antal år
ordentligt med pengar för att kunna ha en väldigt låg varistam.
Nu har man gjort ett bra jobb.
Du återkommer till låg varistam och jag nämnde
det här referensvärdet på 170 och du
nier inne på just att ha så låg varistam som möjligt.
Men nu verkar ju den här siffran kanske inte riktigt gå hem
men är beredd att höja den något i alla fall
för att kanske säkra att det blir en lisensjakt kommande vinter.
Jag tror att det måste man nog göra tror jag.
Vi vill absolut inte att det ska bli stopp på någon lisensjakt
utan där får man vara smart och se till
att man verkligen kan genomföra en lisensjakt.
Det är jätteviktigt.
Sen har ni också haft, vi förstår lite åsikter
om just talerätten.
Ska Sverige fortsätta följa Århuskonventionen?
Hur ser ni på det?
Jag tror att man ska begränsa talerätten i vissa frågor.
Det är små organisationer som dyker upp
och överklagar i princip alla beslut
och så kan vi inte ha ett samhälle.
När våra myndigheter och politiker
beslutar en sak så överklagar man
om man har rätt i domstol
och det är inte värdigt ett land som Sverige tycker jag.
Om myndigheten och politiken bestämt en sak
så måste man i verkstad ha de besluten.
Från Varg till Fjäll, Jimmy Åkesson kom till
Jokkmokts marknad och sa att
girjastomen borde rivas upp.
Hur har ni tänkt att det ska gå till?
Man kan inte riva upp en dom i högsta domstolen
utan man måste ändra lagarna
om man kan göra nån justering i lagarna.
Vad jag har sett och förstått
så la man inte fram full bevisning.
Man hävdade inte i den domen
att svensk lag går före sedvanarett.
Nu har ju JK hävdat det
så det ser väl lovande ut.
Så ni kommer inte att driva någon
fortsättning på det uttalandet
att riva upp någon hd-dom?
Nej men jag tror att Jimmy
har varit misstolkad.
Han menar inte att man ska gå in
och ändra ett domslut
men man ska ändra förutsättningarna.
Tittar man redan i slagen
så står det där att
byggarna ska bedriva renskötsel
och när det gäller jakt och fiske
så är det för husbehov.
Det står inte att man får
hålla på och ha nån business med det
utan det är för husbehov
som är tanken här.
Det tycker jag att man måste återvända.
Tidigare fanns det en tanke
om att försöka utreda det här en gång
förallå om man tillsatte
den så kallade renmärkskommittén
och där var då enligt uppgift
Sverigedemokraternas ledamot
i kommittén då på väg att skriva
under delbetänkandet
hur det togs också upp
av John Videgren
i en riksdagsdebatt här i mars
där han säger att det gladde
med att Sverigedemokraterna
efter vissa påtryckningar
var med på den reservation
som då gjordes mot
Erik Runessons förslag
i den här kommittén
som var ordförande där.
Hur ser du tillbaka på det
att ni var med
på att skriva under de här
förslagen som gick ut
på att kanske följa
Gireastromens intentioner?
Jag var ju på andra sidan då
jag har ju Olfand Jagarförbundet
under den tiden
och jag tror att man har förstått
Sverigedemokraterna förstod vilket
vilka stora
menaktisk skilligheter
det skulle kunna vara
skulle man gå igenom
Gireastomen eller
inte Gireas utan
Remans kommittén skulle få fortsätta
så skulle det bli ålbart
i norra Sverige
det skulle bli, tror jag
mycket bråk
mycket hat och hot
mellan olika
typer av intressen
tror jag
Om vi säger nu framåt
här det pågår processer
fem samerbyar som har stämt staten
och så vidare och sen pratas det
väl om att utreda det här på
försöka göra en ny utredning
hur skulle Sverigedemokraterna
utforma en sådan utredning
om ni är med och
får vara med i det arbetet?
Jag har ju som inte sett
något underlag till det igen
man har jobbat med det
och jag förstår det
fortsatt, har inte kommit något
förslag
jag tror det är viktigt att man
försöker göra en bred
parlamentarisk
kanske inte utmed
men en bred parlamentarisk överenskommelse
i vad man vill
i den här frågan, vad har man för mål?
det tror jag är jätteviktigt
det verkar som att
man vågar inte ta i frågan
nu har ju Ebba
gått ut
i den här frågan och talat om vad koden
står och Moderaterna också
gått ut och talat om vad de vill
i frågan och det är också
känd Jimmie har ju också gått ut och tala
om vad Sverigedemokraterna vill i frågan
så att
jag tror det vore bra om man kunde göra en
överenskommelse om vilken
vart man vill i det här
egentligen
utredning är en utredning
och
det kan ju bli åt vilket håll som helst
det har ju inte hänt någonting
det har ju på samma
står och stalpar på samma
väg igen
från fjällarna
och fjälljakt till
älgen, du inledde
det här med att du jagar älg
och du jagar med älghund
och att
lösensjakten ligger dig varmt om hjärt
och att ni har ganska gott om älg
men samtidigt har älgen
rödlistas och det finns då
framförallt i södra Sverige
områden där
älgen minskar ganska kraftigt
hur ser Sverigedemokraterna
på älgen och vad vill
ni med älgen och älgförvaltningen?
Nämen älgfrågan är ju
en jätteviktig fråga för
i princip alla som jagar i Sverige
de flesta jägare
jagar älg
i alla fall under några dagar
det är något som
vi har sett
att
om man fortsätter
på den väg som man
har jobbat där skogsbruket har
drivit frågan om det är för mycket älgskador
jägarna har sänkt
älgstammen ganska kraftigt
men skadebilden är i princip
oförändrad
och det måste man nog
göra något åt
där måste man hitta nya metoder
för att inventera skador
den här metoden man har haft
med Erben
kan säkert fungera
på inventera skador
men det är inget man kan använda
av för att bestämma hur mycket
ärja man ska ha
så där behöver det göras krafttag
vad säger du om själva
älgförvaltningen då
där har det varit mycket diskussion
vad tycker ni Sverigedemokraterna
ska förvaltningen fortsätta
se ut som den gör
eller vill ni se förändringar även där
ja men jag tror
att
man kanske skulle styra upp det lite mera
jag har ingenting emot att markhägarna
som äger marken har en utflagsröst
jag
ser också att
jag har hört förslag
på att man skulle ha en opartisk
som sitter med
i älgförvaltningsgrupperna
det tror jag inte på
utan det är de parter
som
är berörd av frågan
som ska jobba med det här
men man måste försöka komma överens
det är jätteviktigt
om man inte har det så kommer man inte
komma framåt och sen så måste man
naturligtvis
hitta en metod
som
objektivt
utöver skadorna
inte den metod man har nu
det är mycket man kan ifrågasätta runt
en metod man har
den fungerar inte bra
jag skulle ju önska att man hade
en mätmetod där man såg
att om man ökar
ärlstammen så ökar skadorna
minskar man ärlstammen så minskar skadorna
det är väl dit man vill komma
då har man en
adaptiv förvaltning och man ser
resultat av de åtgärder man gör
det vore ju bra
om man ser trender inom svensk villförvaltning
det är att vi går
mer från allmän jagt
som den beståndsreglerande
delen av förvaltningen
till en allt större del
som utgörs av skyddsjakt
ett exempel på det är besluten
att tillåta skyddsjakt på dovgjort
i hela län
när skaleproblematiken är lokal
tycker du att det här är en utveckling
i rätt riktning
eller vad tycker ni
sverigedemokraterna
jag tycker att det är en utveckling
alldeles i fel riktning
det är människor
som ska förvalta
villstammarna
man måste ha dialog
det kan vara så att man har olika intressen
olika markägare
det är markägare som sitter på
jaktarätten och bestämmer
hur mycket vilt man vill ha
där bör man
så tycker jag
se till att man har
dialogmöten
där man diskuterar och försöker
komma överens om hur mycket
vilt vill man ha
det kan vara en markägare
som tycker att
jag lider i inga skador
jag behöver mycket vilt som helst
och grannen bredvid
Ola Spannmål eller nånting
får jättemycket skador
de måste prata med varandra
som debatten har varit nu
hittills så har
man skyllt på jägarna
att jägarna inte gör det man ska göra
men det är faktiskt en markägarefråga
och jag tycker
markägare måste ta sitt ansvar
och komma överens
sen är jägarna verktyget för att nå månen
nu har vi varit
i skogen
och vi har också berört
Dovgjort och annat
nu går vi ut till havet
när du var förbundsordförande
i svenska ägarförbundet
då lyfte du under ett kustjägsseminarium
förslaget om att
förbundet skulle lämna
Östersjö överenskommelse
en hel komm
är det något som Sverigedemokraterna
kommer driva
jag kommer ju att lyfta den frågan
jag kommer att driva den
jag tycker det är helt ohållbart
med den utveckling vi har av säljfrågan
eller populationerna i Sverige
till Sveriges kust
det är helt oavhettabelt
man skyller på helkomm
och jag tycker att Sverige borde gå in
och säga så här att
vi vill ompröva det här
annars är vi beredda att lämna den här
överenskommelsen
och jag förstår så kom den till 72
och då var det ett helt annat läge
med säljpopulationerna
med gifter och så här
och nu har man ju
lyckats
råda bort på det
vi har väldigt mycket sälj
som ställde till mycket problem
och vi måste begränsa
den problematiken
det kommer vi att jobba för
då ska vi börja
runda av den här intervjun
och jag tänkte bara kolla med dig
vad har du för förväntningar
inför kommande jaktsäsong
eller jakten
lockar kan jag tänka till
hösten och det är ju val också
kommer du få tid att jaga några i kommande höst
jag ska försöka
få till några dagar i alla fall
jag kan säga så här att
sen jag blev ordförande i svenska ägarhuvudbundet
så har jag aldrig jagat så lite
innan så jagade jag kanske
50-60 dagar om år
under den tiden så var det
en vecka max och jag tror inte
att jag får möjlighet att jaga några mer
men jag kommer att försöka
ta tillvara på de möjligheter jag har
att vara i skogen och jaga
det är fantastiskt och det är inte bara jakten
det är gemenskapen också
när man jagar här i jaktlaget
det är att ladda batterier
och sitta i skogen
med förväntningar
hur många är ni i erat jaktlag
vi är väl 22
stycken på en mark på
3.500 hektar
då får vi säga
tack så mycket från svenska jaktsida
du tog dig tid med oss
sen får jag väl passa på
så ska skitjakt nu inför
kommande jaktsäsong, tack så mycket Peter
för att du tog dig tid med oss
tack själv
du har lyssnat på en podcast
från svensk jakt
intervjuare Lars Henrik Andersson
klippning Olle Olsson
ansvarig utgivare Martin Kjellberg
Svensk Jakts valpodd
- Åtta partier, en serie intervjuer.
- Vi fokuserar på jaktfrågorna där svaren verkligen spelar roll – och där partierna behöver förklara sin linje.
- Den här gången möter vi Peter Eriksson, jaktpolitisk talesperson för Sverigedemokraterna, i en intervju med Svensk Jakts journalist Lars-Henrik Andersson.
- Vi tar bland annat upp varför Sverigedemokraterna nu backar från miniminivån på 170 vargar i Sverige.
- Podcasten spelades in den 27 april.
- Klippning: Olle Olsson
- Här hittar du samtliga publicerade delar i Svensk Jakts valpodd
Kul att du vill följa !
För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.
Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.
Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.












