Intressanta föredrag lockar många åhörare. Här håller riksjaktsvårdskonsulent Daniel Ligné hov på Elmia Game Fair. Foto: Jan Henricson

Pandemin lyckas inte knäcka jaktmässor

Premium

Går du som så många andra jägare i väntans tider? Hur roligt ska det inte bli att äntligen få besöka en jaktmässa igen? Hav förtröstan! Mässorna kommer tillbaka, och får utställarna som de vill blir de bättre än tidigare. Svensk Jakt har frågat några av de största aktörerna hur de ser på framtidens mässor.

Pandemin, som lade en död hand över så gott som alla fysiska kontakter, drabbade också jägarnas största mötesplatser.

Swedish Game Fairs senaste mässa hölls i maj 2019. Lika länge sedan är det som Elmia Game Fair roade jägarna. Flera andra arrangörer har tvingats skjuta sina mässor på framtiden.

Men till våren är det dags igen då Swedish Game Fair genomförs på Skokloster sista helgen i maj. Ett år senare slår Elmia Game Fair upp portarna i Jönköping.

 

Lång nedstängning

Men kommer det att bli som vanligt? Har utställare och besökare vant sig till ett annat beteende under den långa nedstängningen av samhället?

För exempelvis Bokmässan är det på det viset. När den genomfördes digitalt tidigare i år, uttalade företrädare för branschen att de inte kommer att delta i framtida fysiska mässor på samma sätt som tidigare.

Gäller det även jaktbranschens aktörer, undrade vi och frågade ett antal av de största om deras inställning till kommande mässor.

 

Ett komplement

Kenneth Edlund, Nordik Distribution.

Om vi ska försöka sammanfatta svaren är det goda nyheter för mässbesökande jägare. De traditionella jaktmässorna har en framtid.

Men det gäller att mässarrangörerna inte slår sig till ro, utan fortsätter att utveckla sina koncept för att locka jägarna, och för att få dem att trivas.

De digitala mässor som arrangerats under pandemin kan möjligtvis bli ett komplement, men de kan inte ersätta de fysiska mötena mellan utställare och besökare.

– Allt beror i slutändan på hur många besökare av hög kvalitet som mässorna lyckas locka. När pandemin släpper sitt grepp finns det sannolikt ett uppdämt behov från mässbesökarnas sida, vilket borde leda till bra mässor, säger Kenneth Edlund, vd för Nordik Distribution som bland annat har GRS, Hawke och Vortex under sina vingar.

 

Närmare kontakt

Marcus Bjärneroth, Garmin.

Marcus Bjärneroth på Garmin säger som flera andra, att jaktmässorna behöver förbättra interaktionen med sina besökare. Han ser en närmare kontakt mellan mässarrangörer, besökare och utställare som en naturlig följd av samhällets digitalisering.

– Får jag gissa tror jag att interaktion och upplevelsen av att besöka en mässa kommer att förbättras. Det kommer också att vara mer lockande att vara inloggad för att få del av unika erbjudanden, föreläsningar, instruktioner, intervjuer, etcetera.

 

En utmaning

Garmin är ett av få företag Svensk Jakt kontaktat som under pandemin deltagit i en digital mässa. Marcus Bjärneroth ser inte att sådana kan komma att ersätta traditionella jaktmässor. Men de kan bli ett komplement.

– Konceptet är i sin linda och det är lätt att det blir e-handel, och sådant är öppet dygnet runt så för det behövs ingen mässa. Utmaningen är att skapa en mötesplats med informationsöverlämning och kunskapsdelning tillsammans med att arrangören ska få kunderna att lägga tid och gå in under ett givet tidsfönster. Rätt utvecklat kan digitala mässor kompletta de traditionella, särskilt för jägare som inte har möjlighet att närvara fysiskt, säger Marcus Bjärneroth.

 

Möten och fysiska upplevelser är viktiga inslag i en jaktmässa. Foto: Jan Henricson

Andra möjligheter

Patric Roman på Sako beskriver jaktmässorna som historiskt viktiga i den marknadsmix som hans företag arbetar med. Men med nya tider, då lanseringar av produkter och köpbeteenden förändras, gör också marknadsföringen det.

Patric Roman, Sako.

– Vi använder våra egna digitala kanaler för att interagera med jägarna, och det har sina fördelar. Men allt går inte att få fram via en skärm. Fysiska möten ger andra möjligheter, säger Patric Roman.

Han vill inte säga något definitivt om framtidens jaktmässor, men uppmanar mässarrangörerna att precis som företagen vara flexibla.

– Det finns ju ingen naturlag som säger att det måste finnas jaktmässor. På samma sätt som vi som företag ständigt ser över vad vi gör, så får mässarrangörerna fundera på vad de tillför. Både till oss som utställare och till besökarna.

 

Inspiration och utbyte

Anders Carlsson, Hylte Lantmän.

På Hylte Jakt & Lantman säger vd:n Anders Carlsson att jaktmässorna är ett betydelsefullt komplement till kontakterna med kunderna i butik och online.

– För oss är de fysiska jaktmässorna väldigt viktiga. Det är då branschen och jägarkåren träffas för att inspireras och utbyta erfarenheter.

Precis som flera andra företag i branschen uppmanar Anders Carlsson mässarrangörerna att fortsätta utveckla sina koncept.

– Viktigast är att mässan håller hög kvalitet och hittar rätt mix av aktiviteter och utställare. Besökarna måste få sina förväntningar uppfyllda, säger Anders Carlsson.

 

Klämma och känna

Fredrik Jonsson, Swarovski Optik.

Swarovski Optiks Nordiska vd Fredrik Jonsson ser jaktmässorna som en fin möjlighet att kommunicera direkt med slutkunderna, det vill säga jägarna.

– Bland annat får vi värdefull feedback, och får möjlighet att ge en helhetsbild av våra varumärken och produkter.

Swarovski har under pandemin provat att marknadsföra sina produkter i digitala mässor. Fredrik Jonsson ser inte att de kan ersätta traditionella jaktmässor.

– Mycket fungerar bra online och digitala mässor kan säkert bli ett bra komplement, men vi uppskattar verkligen det mänskliga mötet. Framför allt när det gäller premiumsegmentet upplever vi att kunder gärna vill klämma och känna.

En spaning från Fredrik Jonsson är att konsumentmässorna, alltså de där jägarna träffas, blir viktigare än återförsäljarmässor i framtiden.

– Särskilt när en större del av försäljningen flyttar ut på nätet, säger han.

 

Jaktmässorna måste utvecklas för att fortsätta locka besökare. I det ger Swedish Game Fairs mässgeneral Torbjörn Larsson, utställarna rätt. Foto: Martin Källberg

Hälften hälften

När Svensk Jakt tar kontakt med Swedish Game Fairs mässgeneral Torbjörn Larsson ger han jaktbranschens företrädare rätt.

– Jag håller med om deras slutsatser. För att vara attraktiva måste vi fortsätta att utveckla vad vi erbjuder besökarna. Annars kommer de inte när nästa mässa arrangeras, säger Torbjörn Larsson.

De undersökningar som han låtit genomföra på sin mässa visar att ungefär hälften av besökarna är där för att handla och träffa utställare, i första hand. För den andra hälften är mässans program det som lockar mest.

– Det här går naturligtvis i vartannat, men framtidens mässor måste leverera mer för att få besökarna att komma. Vår vision är att visa jakten för framtida generationer, säger Torbjörn Larsson.

 

Positivt budskap

På Swedish Game Fair bedömer man att så många som 10–15 procent av besökarna inte har någon särskild anknytning till jakt. De kommer för att de är nyfikna på jakten och på vad mässan har att erbjuda.

– Bland annat det gör att vi vill sända ett positivt budskap om jakt. Det är viktigt för jägarna och för jaktens framtid, och därmed för jaktbranschen, säger Torbjörn Larsson.

Att koppla ihop den fysiska mässans upplevelser med den digitala är enligt Torbjörn Larsson nödvändigt, och något som kräver mycket av arrangörerna.

– Där har vi ett viktigt jobb att göra, i samarbete med flera stora aktörer.

Precis som flera branschföreträdare ser Torbjörn Larsson kundkontakterna som allt viktigare.

– För företag som jobbar med varumärken betyder det mycket att ha direkta kontakter med slutkunderna, säger han.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Senaste från Annonstorget

Samtidigt på JaktPlay

Läs Svensk Jakts dagliga nyhetsbrev