Klarna: Undantag för vissa jaktbutiker
Betallösningsföretaget Klarna bank har valt att säga upp avtalet med Fritid & Vildmark i Piteå eftersom butiken säljer jaktvapen och att det i sin tur strider mot deras etiska regler.
Men det finns ändå flera exempel på svenska jaktbutiker som säljer vapen där Klarnas samtliga betallösningar tillämpas.
Klarnas ansvarige handläggare vill inte ställa upp för en intervju med Svensk Jakt utan hänvisar via en kollega till företagets presstjänst.
Vi ställde därefter frågan till presstjänsten hur det kan komma sig att vissa företag får specialavtal för att sälja vapen, trots det etiska problemet med vapenförsäljning som Klarna hänvisar till i sin uppsägning av avtalet med Fritid & Vildmark?
Klarna svarar genom Johan Gustafsson.
”Jag kan som du förstår inte kommentera i detalj vad som skett i det specifika fallet, men jag hoppas kunna ge en generell förklaring till hur det fungerar.
Klarna har inget principiellt emot försäljning av jaktvapen. Vi erbjuder tre olika betalningslösningar, 1) delbetalning, 2) faktura och 3) kortbetalning.
Vi har underleverantörer inom kortbetalningen med strikt policy mot vapenförsäljning. Det hindrar oss däremot inte från att erbjuda våra två andra betalningslösningar till butiker som säljer jaktvapen, vilket det finns flera exempel på.
Det stämmer också att det finns ett fåtal undantag som fått tillåtelse att använda Klarna checkout tack vare ett specialavtal.”
Vad krävs då för att få ett ”specialavtal” när det gäller vapenförsäljning?
”Vad som skulle kunna utgöra ett undantagsfall är beroende av flera olika faktorer som vi, handlaren och våra underleverantörer gemensamt diskuterar för att hitta en lösning alla parter är nöjda med.
Bara för att förtydliga så är det alltså inte Klarnas etiska riktlinjer som begränsar, i så fall hade vi inte kunnat erbjuda någon av våra betalningslösningar. Utan det är specifika samarbetspartners kopplade till just kortbetalningarna, vilket vi naturligtvis måste respektera och förhålla oss till.”
Varför står det då i brevet från Klarna till företaget: ”Det har kommit till vår kännedom att företaget bedriver försäljning som strider mot våra etiska riktlinjer”? Brevets avsändare är ”Riskavdelningen, Klarna”.
”Det är en olycklig formulering. Vi avslutar aldrig ett samarbete utan orsak, och etablerar alltid en tydlig överenskommelse med butiker i samband med att vi påbörjar ett samarbete. Så länge vår gemensamma överenskommelse följs finns det ingen orsak för oss att avsluta ett samarbete, och om det skulle uppstå förändringar hos butiken som kräver att vi ser över vår gemensamma överenskommelse arbetar vi tillsammans för att hitta en lösning”, skriver Johan Gustafsson på Klarnas presstjänst.
Andra läser också
Kul att du vill följa !
För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.
Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.
Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.