Hård konkurrens mellan stora jaktmässor
Till helgen genomförs Swedish Game Fair på Tullgarns slott söder om Stockholm. Nästa helg är det dags för Elmia Game Fair i Jönköping. Mellan de två orterna är det endast 26 mil motorväg. Räcker besökarna till båda?
Klassiska Elmia Game Fair i Jönköping och uppstickaren Swedish Game Fair på Tullgarn har levt i samförstånd. Genom att arrangera mässor vartannat år har de delat på marknaden – utställare och publik.
Men från och med i år är det annorlunda, i och med att Tullgarn på fredag slår upp sina portar ett år efter förra gången mässan gick av stapeln. Redan nästa vecka, på torsdag, öppnar Elmia som i varje fall inte ännu aviserat att man ska återkomma varje år.
En överlappning
Svensk Jakt har mitt i den förberedande stressen pratat med de båda mässgeneralerna, Jonas Bentving på Elmia och Torbjörn Larsson på Tullgarn. Båda är fulla av tillförsikt, även om man mellan raderna kan ana en viss oro över att jägarna inte ska räcka till.
– Det återstår att se. Till viss del överlappar våra upptagningsområden, men till stor del har vi en skild publik, visar våra undersökningar, säger Jonas Bentving.
På samma sätt resonerar Torbjörn Larsson som inte heller är helt säker på hur publiken reagerar, även om han tror att för många är jaktintresset så starkt att de väljer att besöka båda mässorna.
Bakom beslutet att genomföra mässan varje år ligger bland annat en undersökning som gjorts bland Tullgarns besökare, där de sa att de gärna återkom om ett år igen.
– Vi är verksamma i ett område med en enormt stor marknad. Bara Stockholm står för 32 procent av Sveriges BNP. Det kan man tycka vad man vill om, men vi känner att vi måste utnyttja den potentialen genom att köra varje år, säger Torbjörn Larsson som också hävdar att det är viktigt för jakten att synas inom den urbana miljön.
Vill satsa stort
Men de stora mässorna har inte bara jägarnas intresse att ta hänsyn till. Utställarna är förstås minst lika viktiga, ja rent av en förutsättning för att publiken ska strömma till – för båda mässorna handlar det om mellan 20.000 och 30.000 besökare.
– De största utställarna är med på många platser under året, på mindre mässor och butiksevent. Men de föredrar att göra en riktigt stor satsning om året, då de går all in för att verkligen visa upp sina varumärken. Det handlar både om vad personalen orkar med, och vilka ekonomiska resurser de har för marknadsföring, säger Jonas Bentving.
Torbjörn Larsson säger att han har full förståelse för de problem utställarna ställs inför, med två stora mässor så tätt inpå varandra.
– Ja, utställarna måste ta hänsyn till både tid och ekonomi, men marknadsföring handlar till stor del om att vara ihärdig, att inte tappa tempo, och det har spelat en viktig roll för vårt beslut att genomföra Swedish Game Fair varje år.
Fylliga program
Båda mässcheferna trycker på hur viktigt det är att ha ett fylligt program att erbjuda besökarna. Torbjörn Larsson säger att programmet är lika viktigt som utställarna för att locka publik.
Och att döma av programinformationen på Swedish Game Fairs och Elmia Game Fairs hemsidor finns det ingen anledning för jägarna att bli besvikna, vare sig de söker sig till Jönköping eller till Tullgarn.
Hundar och hunduppvisningar får stort utrymme på de båda mässorna. Lika så skytte av olika slag. Elmia lockar med trickskytten Raniero Testa medan Scott Robertsson visar sina konster i Tullgarns skyttearena.
På Tullgarn genomförs Skol-SM i jakt och på Elmia visar kändiskocken Alexandra Zazzi hur man tillagar viltkött på bästa sätt. Tullgarn besöks av en lång rad rikspolitiker som bland annat deltar i en paneldebatt inför EU-valet, och på Elmias inspirationsscen diskuteras etiken i jakten, sälförvaltning, och vildsvin.
Ovan är endast ett axplock ur de båda mässornas program.
Svenska Jägareförbundet är naturligtvis på plats på båda mässorna med kunnig personal och förtroendevalda som besvarar frågor och diskuterar jakt med mässbesökarna.
Jägare som har troféer att bedöma kan med fördel söka sig till Jägareförbundets montrar. Jägare som blir nya medlemmar utanför mässornas entréer bjuds på inträdet. Skytte i simulator och ungdomsverksamhet är andra delar i Jägareförbundets mässprogram.
Andra läser också
Kul att du vill följa !
För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.
Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.
Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.