En annons för en hundpejl på Facebooksidan Jakt och vildsmarksprylar säljes. Ej vapen! kan resultera i en varning från företaget om att innehållet strider mot Internetjättens regler.

En annons för en hundpejl på Facebooksidan Jakt och vildsmarksprylar säljes. Ej vapen! kan resultera i en varning från företaget om att innehållet strider mot Internetjättens regler. Foto: Jan Henricson

Facebook varnar för annonser om jaktkläder och hundpejlar

Annonser för jaktkläder och hundpejlar censureras. Uppmaningar till sabotage och hot mot jägare får ligga kvar. Christer Halvarsson som driver en köp- och säljsida för jaktutrustning på Facebook är minst sagt upprörd.

Christer Halvarsson startade köp- och säljsidan Jakt och Vildmarksprylar säljes på Facebook. Senare gick Johan Ulfström på Easyhunt med i projektet. Efter en tid blev gruppen nedstängd på grund av Internetjättens regler gällande försäljning av vapen.

– Vi ändrade då namn till Jakt och vildsmarksprylar säljes. Ej vapen!. Gruppen är öppen för privatpersoner att annonsera i och vi är väldigt noga med att det bara är annonser som postas. Diskussion och debatt får föras på annat håll, säger Christer Halvarsson.

 

Christer Halvarsson som driver en välbesökt sälj- och köpsida för jakt- och vildmarksutrustning är mycket kritisk mot hur Facebook agerar. Foto: Privat

Trots att vapen inte längre finns bland annonserna fortsätter Facebook att varna för att gruppen kan komma att stängas. Och Christer Halvarsson har svårt att förstå varför.

– Vi har fått varningar om att gruppen stängs ner om vi inte tar bort annonser om jaktkläder, kikarsikten och hundpejlar, bland annat. Alltså riktar Facebook in sig på helt harmlösa föremål, säger han.

Och när han då jämför det med vad som framförs på jaktmotståndarnas Facebooksidor utan åtgärd blir upprördheten än större.

– I grupper som Hunt Saboteurs Sweden uppmanas till brott, det ordnas kurser i hur man ska sabotera för jägarna och det framförs rena dödshot. Sådana attacker mot jägarna finns också på Rovdjursföreningens sida. Trots tusentals anmälningar händer inget där, men på Facebook stör man sig på våra annonser för jaktkläder, säger Christer Halvarsson.

 

Viktig kanal

Han har försökt få svar från Internetjätten utan att lyckas. Han överklagade deras beslut en gång, med det enda resultatet att han personligen blev avstängd under en vecka.

– Vi har nästan 45.000 följare på vår sida som är en jätteviktig kanal för vår marknadsföring. Många jägare uppskattar också att kunna annonsera gratis där. Vi får in cirka 100 annonser om dagen, berättar Christer Halvarsson.

Att hotas med nedstängning på grund av en hundpejl eller ett jaktställ är förstås påfrestande.

– Antalet varningar har ökat och i sommar har det blivit väldigt illa. Gång på gång kommer det upp en röd banner på oskyldiga annonser där de påstår att vi bryter mot reglerna, säger Christer Halvarsson.

Svensk Jakt har inte sökt någon ansvarig på Facebook för att få en kommentar. Vi finner det meningslöst.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Senaste från Annonstorget

Samtidigt på JaktPlay

Läs Svensk Jakts dagliga nyhetsbrev