onsdag 29 januari

Jakt & prylar

Publicerad 27 juni 2017 - 11:39

Ulf Lindroth är vapen- och skytteredaktör för Svensk Jakt.

Tio tips för de första jaktvapnen

Svensk Jakts vapen- och skytteredaktör Ulf Lindroth ger tio tips inför valet av de första jaktvapnen.

• Planera vapenköp som låter dig behålla en del pengar till jaktmöjligheter. Byt vapen senare.

• Kulkalibrarna 6,5×55 och .308 Win erbjuder måttlig rekyl och relativt billig ammunition.

• Tänk gärna begagnat kulvapen. Be någon om hjälp att kontrollera att vapnet är helt och välskött och levererar rimlig precision. Lite klumpigt är inget problem – under dina första säsonger ska du skjuta lugna och säkra jaktskott.

• Lägg pengar på ett bra kikarfäste. Det är en avgörande länk och ibland en svag sådan.

Foto: Lars-Henrik Andersson

• Välj ett variabelt kikarsikte i mellanprisklass med gott rykte för pålitlighet. Riktigt billiga kikarsikten kan vara av dålig kvalitet och riktigt dyra kikarsikten har ofta specialfunktioner som anpassningar för långa skotthåll eller dåligt ljus, två situationer som nybörjaren bör undvika.

• Montera en ljuddämpare om du har råd. Använd annars aktiva hörselskydd och köp ljuddämpare senare.

• Hagelkaliber 12 har ett bredare utbud av ammunition än kaliber 20, men vill du ha ett lite smidigare vapen ska du inte låta det hindra dig att välja kaliber 20. Båda är effektiva på jakt.

Foto: Lars-Henrik Andersson

• Begagnade hagelgevär kan vara utmärkta köp. Ta hjälp med att kontrollera vapnet. Glappande brytvapen, vapen med kolvsprickor och halvautomater som krånglar vid omladdning ska undvikas.

• Undvik kraftigt trångborrade hagelvapen. Nybörjaren behöver erfarenhet av bra träffar med knall-och-fall-effekt.

• Anlita en instruktör eller duktig hagelskytt och se om du behöver anpassa kolven.

Känslan av att sitta tyst och försöka smälta in i naturen. Att iakta och bara vänta efter den där lilla rörelsen mellan två trädstammar lite längre bort. Att lyssna efter grenen som knäcks på andra sidan kullen. Att ha alla sinnen i gång samtidigt och glömma allt utanför. Den känslan!
.
.
.
#jägare #pyrschjakt #vakjakt #smygjakt #hunting #hunter #fjällrävenhunting #tikkat3x #swarowskioptik #kahlesoptics #svenskjakt #dinjakt #dinjaktbild #nordichunter #alaska1795 #härkila #chevaliersweden #fokus
Foto miniatlarge
...

VILKEN LOCKPIPA?
Det är snart dags att börja locka räv. Vad använder ni därute i vårt avlånga land vid lockjakten? Tänkte att det kan vara bra att sondera terrängen bland alla lockpipor.
...

Bullseye 🎯
But this time i left it feed in peace, one capercallie was already in the backpack.
#wildernesshunting #vildmarksjakt #jakt #hunting #skogsfågeljakt #tjäder #tjädertupp #capercaillie #grousehunting #hunt #jaktfilm #huntingfilm #охота #jagt #jagd #toppjakt #nature #natur #toppfågeljakt #huntem #tiurjakt #tiur #nordichunter #dinjaktbild #svenskjakt #bullseye #65x55
...

Vistelsen i stugan med bästa Matte är verkligen toppen! Vi börjar varje morgon med 5km prommis, jag får springa fritt i 3 timmar i skogen mitt på dagen & vi avslutar med en 5 km prommis efter middagen.. Jag vill flytta hit..🙏🏽❤️🙏🏽 #drever
#svenskjakt
#jakthund
...

En bra vildsvinsjakt 🐗🌲🌿🌱🍃
#nature #jakt #svenskjakt #vildsvinsjakt #foto #naturfoto
...

En av de finaste aspekterna med jakt anser jag är kamratskapen. Möjligheten att få träffa människor som man delar samma intresse med. Helt underbart! bobbysstory
Foto: miniatlarge .
.
.
#kamratskap #jakt #drevjakt #dinjakt #dinjaktbild #jägare #svenskjakt #hunting #laksen #alaska1795 #swarowskioptik
...