onsdag 22 januari

Jakt & prylar

Publicerad 4 augusti 2019 - 08:05

Ulf Lindroth berättar om Jägareförbundets nya jägarskolebok. Foto: Martin Källberg

Vi snackar med Lindroth om nya boken Jägarskolan

Ulf Lindroth, författare till boken Jägarskolan, snackar med Svensk Jakts chefredaktör Martin Källberg om den nya boken.

Svenska Jägareförbundets första upplaga av Jägarskolan såg dagens ljus 1981–1982. Det sammanföll med testverksamheten för jägarexamen, som startade 1982 – och sedan 1985 är jägarexamen ett obligatorium. Den första Jägarskolan skrevs av dåtidens experter och användes i utbildningen under cirka 20 år.

Jägareförbundets andra version kom i början av 2000-talet, bestod av sju böcker som skrevs av en rad författare.

Idel kända Svensk Jakt-namn

Den tredje versionen av Jägarskolan lanserades hösten 2010 med Svensk Jakts tidigare medarbetare, den 2017 bortgångne Sten Christoffersson, som huvudförfattare. Medförfattare var ytterligare tre namn som är välbekanta för Svensk Jakt-läsare: Bernt Karlsson, Torsten Mörner och Göran Bengtsson.

När Jägareförbundet 2019 släpper sin fjärde version är det den välkände jaktprofilen och mångårige Svensk Jakt-medarbetaren Ulf Lindroth som ensam skrivit boken.

I det här webbradioinslaget berättar Ulf Lindroth om tankarna kring arbetet med den nya läroboken.

Kan laddas ner

Ljudfilen finns även för lyssning och nedladdning på bland annat iTunes och andra ställen där poddar finns.

Finns en å annan tjurig galt där ute nu, så var rädda om er själva och hundarna nu på slutet!
Har du inte gått vård kurs Vård i det vilda så gör det, kan göra skillnad mellan liv och död om olyckan är framme!
Skitjakt på er!
.
.
.
#vårdidetvilda #hlr #räddaliv #jakt #svenskjakt #drevjakt #jakthundar #löshundsjakt
...

-
🇸🇪 Sugen på en ny film om toppfågeljakt? Oroa dig inte, den är snart redo! Under tiden kan du gå in och kika på våra övriga jaktfilmer på Youtube 👌👏 link i bio!
-
🇬🇧 Are you longing for a new bird hunting movie? it's ready soon! keep your eyes open. in the meantime, you can check out our other Youtube movies 👌👏 link in Bio!
-
-
-
-
-
-
-
#jakt #jakt2020 #toppjakt #toppjakt2020 #toppfågeljakt #fågeljakt #hunt #hunting #hunter #birdhunter #birdhunting #jaktfilm #jaktfilm2019 #tjäder #tjädertupp #capercaillie #nature #natur #orre #fågel #jägare #svenskjakt #blackgrouse
...

Även om vi kom hem sent igår fanns känslan där att man borde sitta en stund och passa på åteln. Känslan var rätt, säsongen största räv kom fram.
.
.
.
#rävjakt #foxhunting #revejakt #kettujahti #vakjakt #svenskjakt #nordichunter #happyhunter #jaktliv #jaktbilder #kahles #lapua #jakt #jagt #jagd #hunting #vildmark #vildmarken #fritidvildmark #viltförvaltning #viltvård #jaktlycka #trapper #trapperlife #urskogens #nurmajärvijaktochfiskecamp
...

Det är inte alltid så lätt att komma upp i tornet med all ”livsnödvändig” packning som man har med sig ut på jakt. Ibland får man klättra upp och ner ett par gånger för att få upp all sin skit. 😂

Vad är din mest onödiga bra-att-ha-pryl när ni är ute på pass? .
.
.
.
.
#jakt #jakttorn #passkytt #sittapåpass #klättra #klättraitorn #jaktfoto #jägare #passkyttar #packning #surviverkit #skitviktigt #braattha #prylartillförbannelse #prylar #bössa #jaktvapen #stenmur #svenskjakt #jaga
...

Man får alltid med sig något från skogen. Det är inte alltid man kommer hem med ett fält vilt. Men minnen, upplevelser och erfarenheter följer med. I söndags fick jag med mig två blåmärken 😣 Jag drog på arslet i ett isigt dike. Och ni vet när man ser sig omkring att ingen såg vurpan. Den här gången gjorde nån det. Tre rådjur beskådade hela spektaklet. Jag tror dom skrattade åt mig när dom studsade in i skogen. Men den bjuder jag på 😊
.
.
.
#jakt #jägare #nordichunter #blasersweden #blaserr8 #teamblaser #blaserkkc #sunset #oxota #chasse #wilderness #alltomjaktochvapen #älgjakt #passionforhunting #huntingday #forest #huntingphoto #nature #huntinginsweden #vildmarken #jaktbilder #svenskjakt #waidmannsheil #jagt #jagd #myzeissoptics #trijicon #TrijiconHunt #hunting #huntinglife
...

Lafayette Smart 155:a har snabbt blivit en väldigt omtyckt jaktradio bland jägarna. Enkla menyer, inbyggd manual, lätt att ställa in pilotton ärbara några av alla Smarta funktioner.⁠
👌🏻⁠
#jakrärsmart⁠

Bild redneckholidaysinc⁠

#lafayetteradio #jaktradio #jaktutrustning #svenskjakt #metsästys #jagt #jaktforlivet #jaktutrustning #jaktprylar #lafayette #jakt #jaktenkanbörja #släpphundarna #drevjakt
...

Grymt rolig jakt på vildsvin och hjort med esselinhunting #jakt #jagd #svenskjakt #värmland #nature #hunting #hunter #kaliber #308 #vildmark #garmin #jaktia #norma #outdoors #jäger #vildsvin #vakjakt #dinjaktbild #instahunt #wildchips #älgjakt #älghund #beagle #valp #nofilter #beaglevalp #tikka #pavaramarker ...