söndag 24 oktober

Jakt & prylar

Publicerad 4 augusti 2019 - 08:05

Ulf Lindroth berättar om Jägareförbundets nya jägarskolebok. Foto: Martin Källberg

Vi snackar med Lindroth om nya boken Jägarskolan

Ulf Lindroth, författare till boken Jägarskolan, snackar med Svensk Jakts chefredaktör Martin Källberg om den nya boken.

Svenska Jägareförbundets första upplaga av Jägarskolan såg dagens ljus 1981–1982. Det sammanföll med testverksamheten för jägarexamen, som startade 1982 – och sedan 1985 är jägarexamen ett obligatorium. Den första Jägarskolan skrevs av dåtidens experter och användes i utbildningen under cirka 20 år.

Jägareförbundets andra version kom i början av 2000-talet, bestod av sju böcker som skrevs av en rad författare.

Idel kända Svensk Jakt-namn

Den tredje versionen av Jägarskolan lanserades hösten 2010 med Svensk Jakts tidigare medarbetare, den 2017 bortgångne Sten Christoffersson, som huvudförfattare. Medförfattare var ytterligare tre namn som är välbekanta för Svensk Jakt-läsare: Bernt Karlsson, Torsten Mörner och Göran Bengtsson.

När Jägareförbundet 2019 släpper sin fjärde version är det den välkände jaktprofilen och mångårige Svensk Jakt-medarbetaren Ulf Lindroth som ensam skrivit boken.

I det här webbradioinslaget berättar Ulf Lindroth om tankarna kring arbetet med den nya läroboken.

Kan laddas ner

Ljudfilen finns även för lyssning och nedladdning på bland annat iTunes och andra ställen där poddar finns.

En Tjäder på morgon promenad #tjäder #skogsfågel #svenskjakt #jägareförbundet #nikon #nikond5 #naturephotography #naturfotografie #hunting #jakt ...

En kall och stjärnklar natt med trafikeftersök. Det är verkligen tråkigt när så många fina djur uppehåller sig kring vägarna och råkar ut för olyckor men det är ett uppdrag som känns väldigt väldigt bra att göra. Kan ändå inte låta bli att fundera över vad det gör med älgstammen, att vi har höga tilldelningar under älgjakten och sedan skördar trafiken ytterligare på det genetiska kapitalet.
.
.
.
#eftersök #trafikeftersök #eftersökshund #nvr #älgjakt #älg #hirvi #moose #jaktliv #svenskjakt #jakt #jagt #jagd #bearskinab #blasersweden #lapuanaturalis #workingdogs #jämthund #urskogens
...

Season premiere! There is something special about being present when the forest is waking up 🌲 🍂 ☕
.
.
#älgjakt2021 #älgjakt #jakt #jaga #hunt #hunting #outdoors #wildlife #vildmarken #sweden #moosehunting #jägare #nature #wood #svenskjakt #nordichunter #hunter
...

Trevlig jaktdag, roligt att se att det fanns vilt i området. Mysan fick upp ett rådjur rätt fort som sköts av en passkytt😍🦌🐾mysan var så nöjd efter dagen i skogen. ...