fredag 7 augusti

Publicerad 4 augusti 2019 - 08:05

Ulf Lindroth berättar om Jägareförbundets nya jägarskolebok. Foto: Martin Källberg

Vi snackar med Lindroth om nya boken Jägarskolan

Ulf Lindroth, författare till boken Jägarskolan, snackar med Svensk Jakts chefredaktör Martin Källberg om den nya boken.

Svenska Jägareförbundets första upplaga av Jägarskolan såg dagens ljus 1981–1982. Det sammanföll med testverksamheten för jägarexamen, som startade 1982 – och sedan 1985 är jägarexamen ett obligatorium. Den första Jägarskolan skrevs av dåtidens experter och användes i utbildningen under cirka 20 år.

Jägareförbundets andra version kom i början av 2000-talet, bestod av sju böcker som skrevs av en rad författare.

Idel kända Svensk Jakt-namn

Den tredje versionen av Jägarskolan lanserades hösten 2010 med Svensk Jakts tidigare medarbetare, den 2017 bortgångne Sten Christoffersson, som huvudförfattare. Medförfattare var ytterligare tre namn som är välbekanta för Svensk Jakt-läsare: Bernt Karlsson, Torsten Mörner och Göran Bengtsson.

När Jägareförbundet 2019 släpper sin fjärde version är det den välkände jaktprofilen och mångårige Svensk Jakt-medarbetaren Ulf Lindroth som ensam skrivit boken.

I det här webbradioinslaget berättar Ulf Lindroth om tankarna kring arbetet med den nya läroboken.

Kan laddas ner

Ljudfilen finns även för lyssning och nedladdning på bland annat iTunes och andra ställen där poddar finns.

Det blev en lyckad natt för mig och Hild 🦡
.
.
.
#grävlingsjakt #badgerhunting #predatorjakt #jämthund #jakthund #dinjaktbild #hunting #passionforhunting #huntem #jagd #jagt #waidmannsheil #hunting_the_wild #huntinglife #jägare #alltomjaktochvapen #nordichunter #gohunt #jaktbilder #huntingpic #huntingphoto #huntingday #huntingislife #svenskjakt #metsästys #swedenhunting #huntingtime #jaktforlivet #jaktärjakt
...

...

...

.
.
.

#kuiueurope #hunting #jagt #jagd #jakt #chasse #kuiu #kuiunation #kuiuinthefield #jagtidanmark #jäger #jaktförlivet #seetheunseen #bukkejagt2020 #optics #swarovskioptik #svenskjakt #knækogbræk #redstag #jagenindeutschland #jæger #reddeer #huntplanapp #forestfables #huntingbuddy #modernoutdoorsman #swarovski #jagenmeinepassion #jägare #denmark
...

Kontraster

Idag kom värmen tillbaka, och jag läser av en utetemperatur ca 50 grader varmare än vad den var när denna bild togs i vintras. Den dagen fick en fin orrtupp följa med hem. Idag sänker jag nog mina förväntningar, och lägger mig och solar på en klippa istället.

.
.
#jakt #jagd #hunting #caza #chasse #caccia #oxota #metsästys #nordichunter #jaktärjakt #jaktkunskap #vildmarken#wehunt #svenskjakt #lifeisoutdoors #fieldtofork #eatwild #chevaliersweden #instafood #wildlife #nature #sweden #jaktkarl #food #ig_dalarna #outdoor #hunter #jägare #wilderness
...

#Repost petrinisvilt
・・・
🦊Blev två små valpar för min del ikväll 🦊
°
°
°
°
°
°
°
#petrinisvilt #viltetifokus #fox #räv #rödräv #vulpes #rovdjursjakt #predatorkontroll #pretadorjakt #kvinnligajägare #jakttjej #svenskjakt #alltomjaktochvapen #nature #tjejjakt
...