måndag 6 april

Publicerad 23 mars 2020 - 20:02

Happy People.

Tv-tips: Genuint om trappers i Sibirien

Just nu är det många som har mer tid över än vanligt för att titta på tv. Därför tipsar Svensk Jakt om bra jakt-tv.

På Jaktplay kan du se alla fyra delarna av den ryska dokumentären Happy People (2008) som är gjord av Dmitry Vasyukov. Tittaren får följa människorna i den lilla byn Bakhta vid floden Yenisei i Sibirien där fisket och inte minst jakten är en viktig del av livet i taigan, mitt i det väldiga Ryssland. Enda kontakten med omvärlden sker via båt eller helikopter.

Flera jaktliga pärlor på SVT:s Playtjänster

Happy People har drygt tio år på nacken men är fortfarande lika sevärd. Den stora behållningen är att du får ta del av de ryska fångstmännens liv och där mården med dess päls är ett viktigt vilt.

Det är lågmält, genuint och Happy People står i stark kontrast till realityserierna på exempelvis Discovery där det mesta är dramatiskt. Här är det dramatiskt på riktigt, det handlar om jakt och överlevnad i en av de kargaste och tuffaste miljöer man kan tänka sig, men människorna tar allt med stort jämnmod.

”Jag är min egen och jakt är roligt”

Pälsjägarna bor i små timringar under fångstsäsongen och tittarna får ta del av deras ibland filosofiska tankar om livet, jakten och hundarna, eller som en av dem uttrycker det ”Ingen berättar för mig vad jag ska göra. Jag kan jaga eller vila. Jag är min egen och jakt är roligt.”

Happy People innehåller några bra jaktscener där laikor skäller både skogsfågel och mård.

Trailer för 1,5-timmeslånga dokumentärfilmsversionen, Happy People: A Year in the Taiga.

Livet är förmodligen ganska tufft emellanåt och människorna i Bakhta har bara sig själva att lita på men samtidigt kanske de också är mycket lyckliga, precis som titeln anger, just för att livet ändå är ganska okomplicerat.

Happy People: A Year in the Taiga gjordes även som en nedklippt 1,5 timme lång dokumentärfilm av den tyske filmregissören Werner Herzog år 2010, men jag föredrar de fyra entimmesavsnitten som är uppdelade i årstiderna: vår, sommar, höst och vinter.

Här kan du se Happy People:

De fyra avsnitten av Happy People finns just nu på Jaktplay (sökord Happy People eller följ länkarna här nedanför). I det första avsnittet får du följa befolkningen i Bakhta under våren.

Till det första avsnittet av Happy People

Del 2 (sommar)

Del 3 (höst)

• Del 4 (vinter)

...

Söndagsmiddag vildsvin/revbensspjäll 😉
#vildsvin#rotgrönsaker#egenbearnaisesås#svensktsmör#svenskaägg#svenskjakt
...

...

Tidig morgon, resulterade till 17st!
-
-
-
-
-
-
-
-
#jakt #svenskjakt #swe_hunters #hunt #hunting #huntlife #huntinglife #jagt #jagd #nordichunter #beretta #kråkjakt #crowhunting #cms #cmscalls #nastycrow #jjbilden
...

When im hunting with my eagle owl it feels he is like Frankenstein. He is made of different body parts and No one likes him. Every bird in the forest screams and attacks him while I keep him safe with my shotgun. ...