Blivande jägare gick miste om examen – datorhaveri på Naturvårdsverket
Problem i servrarna för Naturvårdsverkets jägarregister gjorde att de teoretiska proven för jägarexamen inte kunde avläggas den gångna helgen. Något som drabbade blivande jägare hårt, då de fick lämna sina kurser utan avlagd examen.
En kurs där besvikna elever fick återvända hem efter att provverktyget havererat är Sundsta säteris där Claes Wikström är ansvarig. Han är mycket besviken på Naturvårdsverket och bedrövad över vad som drabbade eleverna på kursen.
– Augusti och september är de månader då flest jägarexamensprov avläggs. Jag har gjort ett litet överslag och det är hundratals elever som inte kunde göra teoriprovet i helgen. Och eftersom ett godkänt teoriprov är en förutsättning för att avlägga skjutproven kunde inte heller de genomföras, säger Claes Wikström.
Fungerar inte
Naturvårdsverket tillhandahåller support för den digitala provverksamheten vardagar klockan 9–21 och under helger klockan 9–13. Enligt Claes Wikström skrivs teoriproven på hans kurser på lördag eftermiddag, med omprov söndag förmiddag i de fall det behövs, och skytte resten av dagen.
När Claes Wikström får kontakt med Naturvårdsverket som rekommenderar honom att förlägga provtiden till när supporten finns på plats, blir han mycket irriterad.
– Det skulle vara ett företag som svarar så nonchalant. Naturvårdsverket är en stor myndighet som har ansvar för att det ska fungera, och det kan inte inskränkas till några timmar på förmiddagen. Att ha proven på förmiddagen skulle inte fungera för vår del, då vi bland annat måste ta hänsyn till när skjutbanorna är tillgängliga.
Fredag till måndag
Dessutom hade det i det här fallet inte hjälpt. När Claes Wikström talade med supporten på söndag förmiddag, kunde den inte göra något för att avhjälpa problemet. Detta fanns nämligen inte i själva provapplikationen, utan i servrarna som huserar Naturvårdsverkets jägarregister, där proven registreras så fort de har avlagts.
– Vi hade ett serverproblem mellan fredag kväll och måndag morgon. Jag beklagar det inträffade och vi ska nu se över vad som kan göras för minska riskerna för att något liknande ska inträffa i framtiden, säger Patrik Svedberg, handläggare på viltenheten och den som svarar på frågor om det inträffade.
Frustrerade elever
Malin Bonell från Norrtälje är en av eleverna som i helgen skulle göra klart sin jägarexamen på Sundsta säteri. Hon beskriver den besvikelse som spred sig i den 17 elever stora gruppen när man förstod att systemet havererat.
– Frustrationen var påtaglig både hos oss deltagare och hos studieledare och provledare. Många hade åkt långväga för att göra klart sin jägarexamen. Andra har tagit ledigt från jobbet. Man laddar ju inför ett sådant här tillfälle, och när det går om intet är det förstås jättejobbigt, säger Malin Bonell.
För hennes del har det delvis löst sig då hon kunde skriva provet på måndagen, men skjutproven som skulle klarats av under den gångna helgen har hon fortfarande kvar att göra.
– Jag tycker att det som hände är under all kritik. Det var förstås inte bara vi som drabbades i helgen utan många fler i vårt stora land som laddat inför att göra proven och få sin jägarexamen. Det är ju en ekonomisk fråga också. På grund av detta riskerar många att få betala mer för sin jägarexamen, säger Malin Bonell som samtidigt berömmer kursledare och examinatorer för att ha gjort vad de kunnat för att lösa problemet och hålla humöret uppe hos eleverna.
I efterhand
På Naturvårdsverket ska man nu se över systemen som hanterar provverksamheten. Något som skulle minska riskerna för liknande problem är enligt Patrik Svedberg, att provledarna får lägga in resultaten av proven i efterhand i jägarregistret, i stället för att det som nu går automatiskt i samma stund som det är avlagt.
– Eftersom det är olika servrar som hanterar de här två systemen, så skulle det kunna öka driftsäkerheten. Vi ska också titta på öppettiderna. Kanske ska man bara kunna skriva prov när supporten finns på plats. Något som vi rekommenderar i dagsläget.
Dyrt med support
Enligt Patrik Svedberg blir det dyra driftskostnader om supporten ska utökas till att, som han säger, finnas tillgänglig dygnet runt, året om.
– Det handlar inte bara om att det ska vara folk på plats, utan vi har också avtal med andra aktörer för att akuta problem ska kunna lösas. Om supporten ska utökas måste nya kostsamma avtal skrivas med dem, säger Patrik Svedberg.
Ett förslag
Claes Wikström är inte mindre kritisk efter att han i början av veckan pratat med ansvariga på Naturvårdsverket.
– En myndighet som är helt ointresserad av att leverera service. Man bemödar sig inte ens om att svara på mina frågor om support och kontaktvägar för att undvika att detta upprepas, säger Claes Wikström som har ett förslag till Naturvårdsverket.
– Ordna en backup där eleverna kan skriva provet på papper om det digitala systemet havererar. Det borde inte vara så svårt, med en kod till särskild sida där prov kan hämtas och skrivas ut, vid en nödsituation.
Kul att du vill följa !
För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.
Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.
Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.