Kommunikationschef Magnus Rydholm anser att influerarna har ett stort ansvar. Foto: Martin Källberg & Skärmdumpar

Förbundet om jaktinfluerarna: ”Ansvaret vilar tungt på filmarnas axlar”

Svenska Jägareförbundet och Svensk Jakt placerar sig på plats fem respektive tio enligt Maktbarometerns ranking över de mest lyckade jaktinfluerarna på sociala medier.
Men syftet med att synas skiljer sig väsentligt mellan aktörerna, menar kommunikationschef Magnus Rydholm.

– Som jag ser på mätningen så är det främst uppmärksamhet och synlighet som mäts och inte makt i den vanliga bemärkelsen. Åtta av de tio på listan har – som direkt eller indirekt syfte – att tjäna pengar medan Svenska Jägareförbundet och Svensk Jakt har andra ingångar såsom utbildning, opinionsbildning, information journalistik och sprida kunskap. Detta jämförs sedan med ren underhållning och försäljning.

– Men trots det så kvalificerar sig både förbundet och Svenska Jakt högt vilket tyder på att vi gör ett bra jobb som syns och uppskattas, säger Magnus Rydholm, kommunikationschef, Svenska Jägareförbundet.

Lista: Här är jaktinfluerarna som lyckas bäst på sociala medier

Tungt ansvar

Magnus Rydholm, kommunikationschef. Foto: Martin Källberg

Någon avog inställning till sociala medier finns dock inte.

– Vi vill finnas på sociala medier och använder det för att sprida information från förbundet till våra medlemmar och samhället, för att tydliggöra vad våra olika insatser betyder, både för jakten och samhället. Vår närvaro kan också används också för att påverka olika beslutsfattare i frågor som rör jakt och viltförvaltning, säger Magnus Rydholm.

Han påpekar även vikten av att aktörerna tänker efter vad de publicerar i de olika kanalerna i jakt på uppmärksamhet.

– Visst kan filmer om jakt påverka, men tyvärr ofta i negativ mening, om man genar i kurvorna runt jaktetik och säkerhet. Det finns exempel när en filmsekvens har påverkat regelverket för jakten. Så ansvaret vilar tungt på filmarnas axlar, säger Magnus Rydholm.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Senaste från Annonstorget

Samtidigt på JaktPlay

Läs Svensk Jakts dagliga nyhetsbrev