Maktbarometern har listat de jaktinfluerare som lyckats bäst i sociala medier. Foto: Skärmdumpar

Lista: Här är jaktinfluerarna som lyckas bäst på sociala medier

Sociala medier engagerar och berör många, inte minst jägare. Maktbarometern har för första gången rankat vilka nischkonton med jakttema som lyckas bäst på Facebook, Instagram och Youtube.

Marcus Nyberg Publicerad 27 oktober 2022 - 05:01

Innehåll med jaktmaterial förekommer allt oftare på Facebook, Youtube och Instagram. Vissa användare försöker även att tjäna sitt levebröd genom att producera jaktfilmer och liknande material för att locka annonsörer och följare.

 

Engagemang spelar roll

Medieakademin sammanställer årligen data, kallad Maktbarometern, över vilka svenska konton som når ut bäst och mest på Twitter, Instagram, Facebook, Tiktok och Youtube.
I denna mätning spelar bland annat engagemang en stor roll.
– Att fokusera enbart på följare blir fel, det är därför vi frångår det alltmer nu för tiden. Vi gör en sammanvägning av olika sociala medier och får då fram en rankning, säger Emanuel Karlsten, ordförande i Medieakademin.

 

Eget innehåll

I topp i Maktbarometerns ranking hittas Jakt är Jakt och de är särskilt framgångsrika på Youtube. På andra plats placerar sig Jaktpuls, som startades av Rasmus Liljeblad, men som nu ägs av Jaktia. Hylte Jakt & Lantmän finns på plats tre.
Svenska Jägareförbundet kommer på femte plats och Svensk Jakt ligger som enda jakttidskrift på tionde plats.

Emanuel Karlsten, Medieakademin.
Foto: Stina Stjernkvist

– Att som jakthandelskedja eller varumärke skapa eget innehåll kan vara ett bättre och mer framgångsrikt sätt att nå ut till de potentiella kunderna. Att även försöka locka prenumeranter kan vara en lyckad strategi, säger Emanuel Karlsten.

 

Affärsdrivet

Han beskriver annars jaktsegmentet som en tämligen outforskad marknad där det finns stora möjligheter.
– Jag är fascinerad över hur affärsdrivet det är. Många konton inom andra segment är mer passionsdrivna, vilket inte sällan slutar med att konton läggs ner och blir digitala lik då de inte resulterar i några inkomster. Just att affären är viktig från start kan ge en större stabilitet.

 

Målgruppsfokuserade

I den totala rankningen hamnar dock jaktmaterialet tämligen långt ner.
– Dessa nischkonton är kanske inte de största men därmed inte sagt att de är oviktiga. De kan vara väldigt viktiga för den speciella målgruppen, säger Emanuel Karlsten.

 

Och vad tror du, är det främst hos Youtube framtiden hittas, eller är det att vara aktiv överallt?
– Det går nog inte att säga generellt. Det man kan säga är att vi ser allt fler komma fram och att det är kreativa personer som både lyckas skapa en affärsmodell, men som även drivs av passionen. Det ska bli intressant att se hur många som till exempel går över till Tiktok – där finns det ju potential att positionera sig igen. Marknaden är fortfarande tämligen öppen och det finns fortfarande stora möjligheter att positionera sig för den som vågar satsa och har uthållighet.

 

Vilka är dina tre bästa tips för att bli lyckosam på sociala medier?
– Autenticitet, passion och affär. De två förstnämnda kan vara synonymer, men behöver inte vara det. Passion kan lekmän ha, men att bottna i vad man pratar om är lika viktigt. Och affären borgar för långsiktighet, säger Emanuel Karlsten.

Maktbarometern har listat de mest lyckade jaktinfluerarna i sociala medier.

Fakta

Maktbarometern listar vilka aktörer som når och engagerar flest på våra fem största sociala medier. Det är en mätning av Youtube, Twitter, Facebook, Tiktok och Instagram. Medieakademin tittar på vilka svenska konton som engagerar flest andra svenskar. De presenterar dels topplistor per plattform (”störst på Youtube”), men också en sammanvägd lista; Maktbarometern.

Här viktas en placering på Facebook utifrån hur många svenskar som varje vecka använder Facebook (data från Svenskarna och internet). På samma sätt vägs placeringen på Youtube, Twitter, Tiktok och Instagram. Det innebär att en placering på Twitter bara väger 9 procent, jämfört en placering på Facebook som väger 62 procent. Allt detta ger en slags bild över ett nytt medielandskap: en karta över vilka som är störst, i meningen att de engagerar flest och får mest räckvidd.

Arbetet med Maktbarometern utgår från en lista på stora svenska konton (här avses ”stora” som konton med 10.000 följare eller mer). Datan som ligger till grund för Maktbarometern 2022 samlades in mellan 1 augusti 2021 och 1 augusti 2022.

Kommentera artikeln

Vad tycker du? Här kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver skapa ett konto och logga in först.
Tänk på att hålla god ton, inte byta ämne och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.
Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort.
Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen Svenskjakt.se.

Visa kommentarer

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Senaste nytt

Mest läst

Senaste från Annonstorget

Samtidigt på JaktPlay

Mina artiklar

Läs Svensk Jakts dagliga nyhetsbrev

Svensk Jakt på Instagram