Hur ska jaktens värde förmedlas?
Viltkött är den bästa ambassadören för hållbar jakt och måste därför marknadsföras bättre, för att säkra jaktens framtid. Det framhölls av Oliver Dorn, chefredaktör för en tysk jakttidning, på en EU-konferens i Bryssel nyligen.
– Närproducerat kött från vilt är ett perfekt exempel på hållbart nyttjande av naturen och är mer populärt än någonsin. Det är ett förstklassigt och hälsosamt livsmedel, som kan övertyga många människor om jaktens värde, sa Oliver Dorn, chefredaktör för den tyska jakttidningen Halali.
Konferensen hölls den 6 november och var ett initiativ från parlamentsledamöter med ansvar för jaktfrågor, och FACE, det europeiska jaktorganisationsförbundet, för att diskutera hur jaktfrågorna kan kommuniceras ut till allmänheten.
Även vikten av att bibehålla traditionella och hållbara jaktmetoder lyftes på konferensen, liksom utbildning av unga, för att öka förståelsen för och nyttan med jakt.
Andra läser också
Kul att du vill följa !
För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.
Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.
Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.