Mitträcken kan orsaka fler viltolyckor

Samtidigt som mitträcken på 2+1 vägar räddar människoliv och minskar de svåra trafikolyckorna kan de orsaka fler viltolyckor och nya typer av viltolyckor.

Vajerräcken mellan vägbanorna längs nya vägavsnitt har minskat dödsolyckorna med 80 procent och de allvarliga olyckorna med 50 procent. Men de kan leda till fler viltolyckor. Det visar en pilotstudie som Mattias Olsson gjort, utgiven av Centrum för biologisk mångfald. (Nr 28 i CBM:s skriftserie.)
Det saknas dock ännu mycket kunskap i ämnet. En litteraturgenomgång av amerikansk och kanadensisk forskning runt mitträcken ger en splittrad bild av effekterna.

Pilotstudie
En mycket liten pilotstudie av Mattias Olsson längs E6:an där mittbarriären bestod dels av betongbarriärer, dels av räcken, pekade på en kraftigt höjd dödsrisk för exempelvis hare, men en sänkt dödsrisk för rådjur. Men som forskaren själv påpekar var studien mycket liten.
Berättelser från eftersöksjägare visar på ökad förekomst av olyckor där rådjuren blir påkörda bakifrån, och då inte dör utan måste avlivas vid vägkanten av eftersöksjägare, längs vägsträckor med vajerräcken.
Troligen blir rådjuren osäkra när de stöter på mitträcket och försöker fly undan faran, eller så uppfattar de inte riktigt vad som finns på andra sidan av mitträckena som kan vara antingen 67  eller 72 centimeter höga.
Det finns också berättelser om rådjur som hoppar över mitträcket och hamnar i vindrutan på mötande bilar.
Störst problem med mitträcken är det längs de vägar som saknar viltstängsel. Där uppstår en barriär mitt i trafiken.
Någon närmare analys av vad mitträckena kan betyda specifikt för de ökande vildsvinsolyckorna finns inte. Men Lars Sävberger vid Rikspolisstyrelsen och Nationella Viltolycksrådet pekar på att det ofta kan bli flera döda och skadade djur vid vildsvins-olyckor.

Vildsvinsolyckor
På E22:an var det nyligen tio vildsvin inblandade i en olycka, säger Lars Sävberger.
Där fanns det vajerräcken. Ett problem med vildsvinen är att de kan krypa under viltstängsel.
Han hoppas också att med hjälp av exakt bestämning med hjälp av GPS av var viltkollisioner äger rum, kunna få en bättre bild av de värsta vägavsnitten. Det är ett projekt som inom kort startar med hjälp av den nationella eftersöksorganisationen.
Åtta procent av all dödlighet inom älgstammen sker i trafikolyckor. Det vore ju mycket bättre om vi kunde få fälla de djuren under jakt i stället, säger Lars Sävberger.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Senaste från Annonstorget

Samtidigt på JaktPlay

Läs Svensk Jakts dagliga nyhetsbrev