Gynna inte stöld

Jag efterlyser en mer kritisk produktjournalistik hos våra jakttidningar. Det finns ingen anledning att hylla plagiat och jaktjournalisterna har varit med tillräckligt länge för att veta hur man avslöjar designstöld.

Jag läser i en jakttidning en recension av en nyutkommen kniv. Ett nätbaserat företag inom jaktsegmentet har fått sin kniv testad. Kritiken är god, givetvis något som används i den fortsatta försäljningen av kniven.

Framöver står det i annonserna att kniven ”hyllas i jaktpress” eller ”lovordas i test”. Jovisst. Knivarna i fråga, för det är många företag som agerar såhär och det kan vara vilken tidning som helst som skrivit om dem, är antagligen hyfsat bra.

Varför skulle de inte vara det? Det rör sig i de allra flesta fall om direkta kopior på knivar som redan är erkända.

 

Förvillande lika

Kikar man runt lite bland butiker och annonser så hittar man direkt en jaktkniv som är förvillande lik Buck Vanguard. Men när originalkniven kostar över 1.000 kronor i Sverige kostar kopiorna mellan 129 och 299 kronor. Minst fem olika svenska företag distribuerar den under olika namn.

En stickkniv/avfångningskniv som är lika vanlig på marknaden är en direkt kopia på SOG desert dagger.

Till och med det svenska knivflaggskeppet Fällkniven drabbas. Det finns företag i Sverige som säljer kopior på Fällknivens F1 under eget namn. Kniven har recenserats utan att likheten med F1 påtalats.

Söker man sig till de praktiska recensionerna i blogosfären finner man att det inte rör sig om något annat än en kinakopierad F1.

 

Färdiga mallar i Kina

Givetvis skriver flera av företagen som säljer de kinakopierade knivarna att det rör sig om egen design och egna specifikationer.

Detta samtidigt som en av företagarna i en nätdiskussion avslöjade att det finns färdiga mallar för i princip varenda förekommande knivdesign i de kinesiska fabrikerna.

Det handlade mest om att bestämma sig för vilken design och vilka material beställaren ville ha samt hur knivarna skulle märkas.

De flesta av företagen ger sig inte in i några diskussioner. De säljer sina kinatillverkade plagiat och därmed basta. Men några företag är så fräcka att de ger sig in i diskussioner kring sina knivar när de ifrågasätts.

Diskussionerna kan hittas via google och avslöjar att företagarna i några fall ha en mycket dynamisk inställning till sina produktspecifikationer, vilka inte sällan kan ändras under tidens gång. Ett japanskt superstål kan helt plötsligt förvandlas till det ordinära kinesiska 440-stålet.

 

Efterlyser granskning

Jag efterlyser därför en stringentare och mer kritisk produktjournalistik hos våra jakttidningar.

Det finns ingen anledning att hylla ett plagiat och journalisterna på våra jakttidningar har varit med tillräckligt länge för att veta hur man avslöjar designstöld.

Samtidigt finns det all anledning att verkligen lyfta fram bra produkter, så länge de har en egen verkshöjd och inte är plagiat.

Personligen kommer jag att vara noga med att inte gynna de tidningar som slarvar med detta.

Leif Häggström

Delta i debatten

Skriv en insändare – högst 3.000 tecken inklusive mellanslag – och mejla den till:

debatt@svenskjakt.se

Tänk på att uppge namn och adress, oavsett hur du signerar insändaren.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Senaste från Annonstorget

Samtidigt på JaktPlay

Läs Svensk Jakts dagliga nyhetsbrev