Zlatans reklam guld värd för jakten

Miljontals människor har sett Zlatan Ibrahimovics reklamfilm för Volvo. På köpet, skulle man kunna säga, har lika många fått en positiv bild av jakt och jägare som kan få stor betydelse för allmänhetens syn på jakten.
Att i siffror slå fast hur Zlatan som jägare påverkat människors syn på jakt är i varje fall i nuläget inte möjligt. Men Anders Dalenius, jägare och erkänd varumärkesutvecklare på Cohn & Wolfe, är säker på att den är stor.
– När en svensk portalfigur och ett dominerande varumärke tillsammans visar jakt i ett positivt sammanhang får det stor betydelse, säger han. Särskilt mot bakgrund av att vi länge haft en kraftig urbanisering som innebär att människor kommer allt längre från naturen, och därmed från jakten.
En känsla av frihet
Att jaktscenerna som ingår i filmen inte är särskilt trovärdiga har enligt Anders Dalenius ingen betydelse.
– Filmen är en emotionell berättelse där fakta inte spelar så stor roll. Den belyser istället en av hörnstenarna med jakten, friheten. Och i det här fallet att bilen är vägen till denna frihet, säger Anders Dalenius.
Han menar att det för jaktens framtid är nödvändigt med positiva bilder som sprids bland en bred allmänhet. Att en framgångsrik och uppskattad person som Zlatan gärna visar att han är en del av denna verksamhet sänder tydliga signaler.
– När jag som jägare tittar på filmen får jag känslan av frihet och spänning, av utmaningar och unika upplevelser. Och den känslan får också de som inte jagar, säger Anders Dalenius och fortsätter:
– Zlatan sänder i filmen en tydlig signal om att jakten är öppen för alla.
Men Zlatan är mångmiljonär som kan köpa sig praktiskt taget vad han vill, hur kan han signalera något sådant?
– Hade han klädd i tweedkostym stått framför ett slott hade det inte varit så. Men nu är han ute i naturen, i kamp med elementen, och det är något som alla på något sätt har tillgång till. Man känner att det där kan jag också göra om jag vill.
Modern skildring
Anders Dalenius tror att effekterna av Zlatanfilmen kan komma att påverka siffrorna nästa gång man mäter svenskarnas inställning till jakt. Särskilt tydligt kan det bli om undersökningar görs i utvalda grupper. Till exempel bland barn och ungdomar med invandrarbakgrund, där Zlatan är otroligt populär.
– Jag är övertygad om att positiva skildringar av jakt på ett modernt sätt i breda medier är mycket viktiga för allmänhetens syn på jakten och på jägarna, säger Anders Dalenius.
Hur mycket är då en sådan här positiv exponering av jakten värd i pengar?
– Det är helt omöjligt att svara på. Det enda jag kan säga är mycket, svarar Anders Dalenius.
Mer fakta
• Volvoreklamen med Zlatan som jägare har närmare 4,5 miljoner visningar på Youtube.
• Du gamla du fria i Zlatans version ligger 6:a på Digilistan, som visar Sveriges mest nedladdade låtar den senaste veckan.
Andra läser också
Kul att du vill följa !
För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.
Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.
Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.