Svenska Jägareförbundet söker två kommunikatörer som ska arbeta i Region Syd och Region Mitt. Foto: Lars-Henrik Andersson

Jägareförbundet söker kommunikatörer

Jägareförbundet är inne i en omställning där allt större fokus sätts på kommunikation och marknadsföring. Det märks nu konkret genom att förbundet i dagarna utlyst tjänster med inriktning på just dessa områden.

”Vi måste helt enkelt vässa vår förmåga – för jaktens och medlemmarnas bästa! Därför har vi inlett en kommunikationsutveckling i förbundet. En viktig del i den utvecklingen är att anställa tre regionalt ansvariga för kommunikation och marknadsföring under året.”

Så lyder inledningen på den platsannons som nyligen publicerades på Jägareförbundets hemsida.

Där utlyses två tjänster, en i Jägareförbundets Region Syd (som innefattar Skåne, Halland, Blekinge, Västra Götaland, Kronoberg, Jönköpings och Kalmar län samt Östergötland) och en i Region Mitt (Dalarna, Gävleborg, Värmland, Örebro län, Västmanland, Uppsala och Stockholms län, Södermanland och Gotland).

 

Varför gör då Jägareförbundet denna satsning?

Jägareförbundets generalsekreterare Bo Sköld. Foto: Lars Nilsson

– Att informera, kommunicera och marknadsföra det vi gör och står för är viktigt för att nå ut. Vi gör fantastiskt många bra saker för jakten i hela organisationen, men vi når inte ut med allt detta, säger Jägareförbundets generalsekreterare Bo Sköld.

– Vi måste vässa förmågan och bli ännu bättre. Bakgrunden till beslutet att satsa på kommunikation och marknadsföring ligger i vårt strategiska arbete i projektet Jakten på framtiden 2024, som förbundets årsstämma antog 2018. Så förutom att rekrytera kommunikatörer och marknadsförare i regionerna kommer vi också att utveckla hela vårt kommunikationsarbete i Svenska Jägareförbundet.

 

Jägareförbundet har cirka 110 anställda över hela landet – finns inte den här kompetensen inom förbundet redan idag?

– Till viss del, men inte fullt ut. Vår kärnkompetens är förstås inom jakt och viltförvaltning samt administrativt stöd och ledning i organisationen. Självklart har vi även kompetens inom kommunikation, marknadsföring och journalistik. Men nu söker vi kommunikatörer och marknadsförare i våra regioner, där vi historiskt inte har sökt den specifika kompetensen. Men vi har haft en intern sökprocess också, innan den externa rekryteringen.

 

Vad ska de här nya tjänsterna göra, i praktiken? Vad innebär jobbet?

– I varje region ska vi anställa en funktionsansvarig för kommunikation och marknadsföring. De nya medarbetarna ska i samarbete med vår kommunikationsavdelning och förtroendevalda utveckla vår kommunikation samt marknadsföring av Jägareförbundets verksamhet, helt enkelt berätta om det vi gör och står för. Tillsammans kommer de utgöra ett viktigt kommunikativt nav i vår organisation.

 

Innebär den här satsningen på kommunikation och marknadsföring att förbundet tvingas prioritera bort annan verksamhet? Vilken, i så fall?

– Förändringen innebär i praktiken att vi kommer ha en medarbetare som till 100 procent arbetar med kommunikation och marknadsföring i respektive region. Idag har vi två personer i varje region som arbetar ungefär 25 procent med frågorna, totalt 50 procent.

– Så det är en medveten prioritering av kommunikation och marknadsföring inom våra befintliga ramar. Vårt mål är förstås att effekten av vårt jaktliga arbete ökar, om vi också på ett bättre sätt berättar om det vi gör och står för. Så en viss renodling kommer det att innebära, även om allt vi gör kommunicerar.

 

Avslutningsvis, hur ser du på den här delvis nya inriktningen?

– Det är mycket positivt att vi nu gör denna satsning, så att våra medlemmar på ett bättre sätt får ta del av det fantastiska arbete som görs i organisationen. Men också för att vår kunskap och kompetens på ett bättre sätt ska komma allmänhet, myndigheter och beslutsfattare till del, säger Jägareförbundets generalsekreterare Bo Sköld.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Senaste från Annonstorget

Samtidigt på JaktPlay

Läs Svensk Jakts dagliga nyhetsbrev