Ett vildsvin har dödats i en kollision med tåg. I de flesta fall får eftersöksjägare inte kännedom om sådana händelser. Foto: Frederik Kjellson

Bristande rutiner vid viltolyckor polisanmäls

Trafikverket har polisanmälts för att inte rapportera viltolyckor med tåg till polisen. Ett brott mot jaktförordningen, anser Djurskyddet i Nordostskåne som står bakom anmälan.

Underlåtenheten att rapportera viltolyckor på järnväg är ett sedan tidigare känt problem. I ett inslag i Sveriges Radio Kristianstad som sändes i januari säger Trafikverkets ekolog Anders Sjölund att ungefär varannan viltolycka med tåg aldrig når polis och eftersöksjägares kännedom.

Men Jesper Einarsson, regionalt ansvarig för frågor som rör vilt och trafik på Jägareförbundet Syd, menar att det är mycket större siffror än så.

– Jag kan inte svara för vad som rapporteras till polisen, men det är inte många viltolyckor med spårbunden trafik som kommer till kontaktmäns och eftersöksjägares kännedom, säger han.

 

Ett känt bekymmer

Enligt Djurskyddets avdelning i Nordostskåne är problemet känt sedan länge. I ett pressmeddelande som skickades ut i samband med att polisanmälan gjordes skriver man:

– Vilda djur som blir påkörda av tåg kan bli liggande skadade länge utan att någon agerar. Trots att problemen med rapporteringen av de viltolyckor som orsakats av att tåg kört på djuren har funnits länge har inget hänt.

På Trafikverket arbetar man med förbättringar av sitt datasystem för att därmed få en bättre rapportering i samband med att viltolyckor på spåren inträffar. Arbetet skulle varit klart våren 2016, men har skjutits framåt, i alla fall till 2017.

Och det är mot Trafikverkets rutiner som Jesper Einarsson har den allvarliga kritiken.

– Det här kan man inte lasta enskilda lokförare för. Orsaken är brister i systemet där Trafikverket inte har upparbetade rutiner som ska följas.

Jesper Einarsson tycker inte att man kan förringa problemet genom att resonera om att dödligheten för vilt som körs på av tåg sannolikt är större än vid kollisioner med bil.

– Nej, jag anser inte att man kan diskutera i de termerna. Det är djurens lidande och vad vi kan göra för att förkorta det som måste stå i centrum, och då handlar det inte om hur många det är, säger Jesper Einarsson.

 

Många regler

Han beskriver också hur svårjobbat det är för jägarna som trots allt gör eftersök längs banvallarna. För att få gå på spårområdet krävs att särskild lots är med.

– Men vi kan hantera den saken. Det finns andra metoder, som att söka av området precis utanför det förbjudna området.

Jesper Einarsson menar att risken för att fler djur är inblandade i en olycka är större vid kollisioner med tåg än med fordon.

– Ett tåg är långt och för lokföraren måste det vara närmast omöjligt att uppfatta om fler djur rammas av efterföljande vagnar. I takt med att flocklevande vilt som vildsvin och hjortar ökar tilltar just det problemet. Men det kan förstås också hända andra djur, som älgar och rådjur. Det är därför det är så viktigt att eftersöksjägare får undersöka saken, säger Jesper Einarsson.

 

Vill ha hjälp

Djurskyddet Nordostskåne har inget större hopp om att deras anmälan ska leda till att Trafikverket lagförs. Man befarar att ärendet läggs ner eftersom det sannolikt krävs ett specifikt fall för att nå framgång.

– Men om det blir så måste fler hjälpas åt att göra anmälningar så att Trafikverket tvingas att göra något, säger Hannah Kendrup, vice ordförande för Djurskyddet Nordostskåne i föreningens pressmeddelande.

Läs mer: Artikel i tidningen Djurskyddet

 

 

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Senaste från Annonstorget

Samtidigt på JaktPlay

Läs Svensk Jakts dagliga nyhetsbrev