SLU tar bort kritiserad reklamfilm

Sveriges lantbruksuniversitet drar tillbaka den hårt kritiserade reklamfilmen som visar en jägare som vådaskjuter sin hund. I ett mejl till Svensk Jakt skriver universitetet att man beklagar om någon tagit illa vid sig.
När SLU publicerade reklamfilmen, som man menar på ett humoristiskt sätt visar skillnaden mellan en jägare och en jägmästare, blev kritiken omedelbart hård i fackpress och på sociala medier.
Från universitetets sida var syftet att med hjälp av humor intressera ungdomar att utforska vad som döljer sig bakom titeln jägmästare.
Men långt ifrån alla anser att reklamfilmen är rolig. Till exempel tycker 74 procent av de röstande i en fråga på svenskjakt.se att det inte är humor att vådaskjuta en jakthund, utan istället en jägares värsta mardröm.
Beklagar filmen
En debattartikel skriven av flera jägmästare och jägmästarstudenter som publicerades på svenskjakt.se tidigare idag är också mycket kritisk. I artikeln ställs krav på att filmen ska dras tillbaka.
Och nu går ledningen för Jägmästarprogrammet kritikerna till mötes. I ett mejl undertecknat SLU, Sveriges lantbruksuniveristet, skriver man till Svensk Jakt:
”SLU har gjort en film som syftar till att få 18–25-åringar intresserade av att veta mer om vad som finns bakom titeln jägmästare. För att väcka intresse för filmen gjordes en kortare humorfilm med en jägare i. Denna film har i några sammanhang rört upp negativa känslor vilket inte varit syftet med den. Vi tror att humorfilmen kan fylla en funktion för att nå nya målgrupper men eftersom vissa har reagerat negativt på den väljer vi att avpublicera den. Vi beklagar om någon personligen tagit illa vid sig.”
Andra läser också
Kul att du vill följa !
För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.
Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.
Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.