Besparingar på Svensk Jakt – två tidningar blir en
Svensk Jakt och Svensk Jakt Nyheter slås ihop till en tidning. Samtidigt utökas Svensk Jakts satsning på digitala kanaler. Jägareförbundets styrelse, som fattade beslutet på fredagen, betecknar förändringarna som både en besparing och en satsning.
Jägareförbundet är i en pressad ekonomisk situation och det här är ett sätt att bli mer kostnadseffektiva, säger förbundsstyrelsens ordförande Björn Sprängare.
Sedan 1998 har Svensk Jakt utgivit två tidningar: magasinet Svensk Jakt och nyhetstidningen Svensk Jakt Nyheter. Under 2013 kommer de båda tidningarna slås samman till en. Det beslutet fattades på fredagen av Jägareförbundets styrelse.
Med tanke på den negativa medlemsutvecklingen har Jägareförbundet en pressad ekonomisk situation och det måste vi hantera, säger förbundets ordförande Björn Sprängare.
Sedan tidigare har förbundet annonserat att man under 2013 och 2014 ska spara 20 miljoner kronor, och inom denna ram även göra offensiva satsningar på vissa områden.
Förändrade förutsättningar
I ett mejlutskick till Jägareförbundets länsordföranden och personal skriver Björn Sprängare och generalsekreterare Bo Sköld att man under hösten och vintern arbetat för att få till stånd en sådan lösning. Man skriver vidare att arbetet varit nödvändigt eftersom de ekonomiska försättningarna förändrats.
”Utöver de satsningar och besparingar som redan genomförts innebär planen en offensiv satsning på digital media, bland annat två nya hemsidor, utveckling av WeHunt. Därtill beslutade förbundsstyrelsen om att skapa nya Svensk Jakt. De båda existerande tidningarna ska slås samman till en ny tidning, som ska möta framtidens krav som den allra bästa medlems- och jakttidningen i Sverige. Denna satsning ska ske under 2013”, skriver ordförande och generalsekreterare i utskicket.
”Måste anpassa kostymen”
Vi måste anpassa kostymen efter våra intäkter och den här sammanslagningen av tidningarna är en besparing. Men det innebär ingen neddragning vad gäller att information till medlemmarna tvärtom sker en satsning på de digitala kanalerna där Jägareförbundets och Svensk Jakts nya hemsidor är under utveckling, säger Björn Sprängare.
Beslutet ska verkställas under 2013.
Jag ser stora möjligheter i den digitala satsningen, som ger oss förutsättningar att bättre nå ut till läsare via nya kanaler. Människors mediala vanor förändras och tidningen måste anpassa sig till detta. Jag är övertygad om att tidningen Svensk Jakt även i framtiden kommer att vara det självklara valet för jägarna, säger Svensk Jakts chefredaktör Magnus Rydholm.
Andra läser också
Kul att du vill följa !
För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.
Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.
Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.