Kritik mot vargvänliga gratisannonser

– Jag har retat mig i flera år på att det i min egen morgontidning flera gånger i veckan finns en annons från WWF som säger ”Värna Vargen och andra hotade arter”, säger Lennart Johannesson, ordförande i Jägareförbundet Värmland. Foto: Martin Källberg

Lennart Johannesson, ordförande i Jägareförbundet Värmland, har reagerat på att Nya Wermlandstidningen använder pluggannonser för Världsnaturfonden med vargvänligt innehåll. Tidningens redaktionschef och ansvarige utgivare Mikael Rothsten svarar på kritiken.

I en debattartikel som skickats bland annat till Nya Wermlandstidningen angriper Lennart Johannesson användningen av en gratis pluggannons från WWF som lyder ”Värna vargen och andra hotade arter”.
– Vargstammen behöver inte värnas, den behöver begränsas. Det är en stor majoritet enig om. Både i länet och i Sveriges riksdag, skriver Lennart Johannesson i sin artikel, som kan läsas i sin helhet här nedanför.

– Jag har begärt att få titta på WWF:s annonser. Syftet med pluggannonserna är ju inte att ta ställning i någon enskild fråga eller reta upp läsarna, säger Mikael Rothsten, ansvarig utgivare på Nya Wermlandstidningen.
– Vi har en rutin för pluggannonserna och tittar över dem en gång per år för att bestämma vilka organisationer vi vill stödja. Det gäller till exempel föreningar med 90-konton och som lyder under Svensk Insamlingskontroll, fortsätter han.
NWT har även pluggannonser för bland annat Cancerfonden, Afasiförbundet, Rädda barnen och Sjöräddningssällskapet.

– Det är lite svårt med vargen, WWF påstår ju att vargen är hotad i Sverige. Hur det tas emot i det värmländska sammanhanget är en annan sak, säger Mikael Rothsten.
Han har inte tagit ställning till än om tidningen ska sluta använda pluggannonsen om att värna vargen. Inte heller om man vill använda de alternativa pluggannonser som Lennart Johannesson tagit fram, Värna jakten och Värna älgen, i NWT.
– Jag ska ta ett prat med Lennart Johannesson så fort jag kan, men han är upptagen med älgjakt den här veckan. Än så länge har vi bara haft mailkontakt, säger Mikael Rothsten.

Lennart Johannessons debattartikel:

Mediaföretag driver opinion för vargen

I flera år har jag retat mig på att det i min egen morgontidning, NWT, flera gånger i veckan finns en annons från WWF som säger ”Värna Vargen och andra hotade arter”. Annonsen uppmanar läsaren att stödja WWF arbete genom att skänka pengar.

De första åren förundrades jag över hur WWF överhuvudtaget har råd att i all media runt om i landet dagligen sätta in annonser. Ofta är det stora annonser i tidningarna eller så dyker de upp mitt i artiklar på webben. Jag har till och med fått för mig att man medvetet lägger in WWF annonser i vargkritiska debattartiklar. Det tog flera år innan jag förstod att WWF inte alls betalar för annonserna. De har tagit fram ”pluggannonser” som media får använda som sponsring av WWF:s arbete. Det är knappast något man kan lasta WWF för. De har lyckats få media att gratis driva deras frågor!

Jag kollade på WWF:s hemsida efter pluggannonserna. Där hittar jag inte ens den annons som NWT använder. Dagens pluggannonser handlar uteslutande om djur i andra länder, som orangutanger, tigrar och elefanter. NWT:s annons för WWF verkar inte ens WWF vilja använda längre.

Värmland har Sveriges tätaste vargstam. Här finns närmare hälften av den skandinaviska vargstammen. Fårägare överväger att lägga ner sin verksamhet på grund av vargangrepp eller den ständiga oron för angrepp. Jägare vågar inte släppa sina hundar och de som ändå försöker riskerar att få sin hund dödad eller lemlästad. Vargen kostar markägarna 50 miljoner per år i förlorat jaktvärde. Mot den bakgrunden ska man se NWT:s kampanj, ”Värna vargen”.

Varje dag som NWT sätter in annonsen sponsrar de WWF med mellan 1.500 och 2.000 kronor. Samtidigt som jägare, djurägare och markägare förlorar mångmiljonbelopp, just på vargen.
Nu har NWT sponsrat en världsomspännande stiftelse utan medlemmar i många år. Nu är det dags att NWT börjar sponsra värmländska intressen på samma sätt. Vargstammen behöver inte värnas, den behöver begränsas. Det är en stor majoritet eniga om. Både i länet och i Sveriges riksdag.

Lennart Johannessons förslag till pluggannons.Jägareförbundet Värmland har därför tagit fram pluggannonser som NWT och andra media fritt får använda. Vi väljer att fokusera på de intressen vi företräder och givetvis på djurarter som inte bara värmlänningar gillar utan i också i allra högsta grad våra utländska besökare. Vi väljer därför att VÄRNA ÄLGEN och att VÄRNA JAKTEN.

Både jakten och älgen är och har alltid varit viktiga för Värmland. 1.000 utländska jägare brukar turistjaga i Värmland. Värmland riskerar nu att de väljer att jaga i andra län, nu när älgstammen viker och jaktutbytet blir minimalt.
Att älgen i sig självt dessutom är en turistmagnet för Värmland råder det ingen tvekan om. Snart sagt varje tysk eller holländsk bil har en älgdekal. Nästan ingen har en motsvarande med varg.

Jägareförbundet Värmland har skickat ett brev till Nya Wermlandstidningens ansvarige utgivare med en uppmaning att sluta sponsra WWF med vargannonser. Nu vill vi se att om NWT står upp för länsinnevånarnas intressen eller om man fortsatt väljer att driva vargkramarretorik, tvärt emot vad majoriteten av befolkningen önskar.

Lennart Johannesson
Ordförande Jägareförbundet Värmland

 

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Senaste från Annonstorget

Samtidigt på JaktPlay

Läs Svensk Jakts dagliga nyhetsbrev