Vi testar bilar för jakt och vardag. Foto: Lars Nilsson

Vi testar bilar för jakt och vardag. Foto: Lars Nilsson

Vi testar bilar för jakt och vardag

Premium

Fyrhjulsdrift och hög markfrigång är viktiga egenskaper för jägaren. Men en bra ­jaktbil ska också vara komfortabel på långresan och klara vardagens uppgifter.
Svensk Jakt testar nya Dacia Duster, Mitsubishi Outlander PHEV, Subaru XV och Toyota Land Cruiser.

Dacia Duster. Foto: Lars Nilsson

Dacia Duster.

Dacia Duster Prestige 1,5 dCi

Svensk Jakt: Nya generationen Dacia Duster som kom förra året är förvill­ande lik föregångaren. Men eftersom Duster sålt bra sedan den kom 2010 vill tillverkaren inte göra om alltför mycket. Den bruksiga och lite knubbiga designen är kvar. Största skillnaderna är den nya fronten samt att stolparna flyttats fram och fått brantare lutning.

Bakom ratten är skillnaderna desto tydligare. Körupplevelsen är betydligt trevligare där stötigheten från föregångaren är som bortblåst. Nya Duster sväljer gupp och skarvar mer komfortabelt. Styrningen är en annan plus­variant där Dacia bytt ut den hydrauliska servon mot en eldito. Resultatet gör bilen lättare att hantera i låg fart, men körkänslan har också blivit skarpare. Ytterligare ett rattplus är att den är ställbar i både höjd- och längdled.

Nu var det flera år sedan Svensk Jakt provkörde föregående ­generation, men det känns även att ljudnivån förbättrats.
Fyrhjulsdriften är tagen från koncern­kollegan Nissan vilket borgar för god framkomlighet. Den går även att låsa till enbart fyrhjulsdrift.

+ Mycket bil för pengarna.
+ Fyrhjulsdrift från Nissan.
– Högt vägljud jämfört med dyrare bilar.

Pris: Från 99.900 kr, ­testbilen kostar med tillval 180.400 kr.

Motor: Fyrcylindrig diesel, 1.461 cc. Turbo.

Effekt: 110 hk.

Vridmoment: 260 Nm.

Tjänstevikt: 1.520 kg. Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sexväxlad manuell.

Fyrhjulsdrift: Nissan.

Längd x bredd x höjd: 4 341×1 804×1 617 mm.

Markfrigång: 21 cm.

Förbr.: 0,47 l/mil blandad körning enligt tillverkaren

CO2: 152 g/km.

Mitsubishi Outlander.

Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid Business X

Svensk Jakt: Ansiktslyftet på Outlander PHEV är det andra på tre år. Mitsubishi passar samtidigt på att förbättra räckvidd och bensin­motorteknik. Tidigare satt en 2,0-liters bensinmotor i PHEV, som nu ersatts med en 2,4-liters dito som använder Atkinson­teknik. Detta innebär att komprimeringsfasen i praktiken gjorts kortare än expansionsfasen, vilket ska sänka förbrukningen.

Även batterikapaciteten har förbättrats – med 15 procent till 13,8 kWh vilket gjort att elräckvidden har förbättrats till 45 kilometer.
Och det är ganska exakt så långt Svensk Jakt tar sig med kör­vredet inställt på batteridrift, 43 kilometer.
När elkraften tar slut drar Outlander cirka 0,7 liter per mil om man är snäll på gasen.
Det finns fyra körprogram där normalläget innebär att bilen växlar mellan bensin- och eldrift.
Bakom ratten är Outlander komfortabel – med väl avvägd fjädring och tyst ljudkomfort. Bilen är en behaglig kamrat.

+ Miljövänlig på batteridrift.
+ Komfortabel.
– Dyr trots miljöbilsbonus.

Pris: Från 399.900 kr, testbilen kostar med tillval 479.300 kr.

Motor: Fyrcylindrig bensin, 2.360 cc. El: 130 kW.

Effekt: 135 hk.

Vridmoment: 233 Nm.

Tjänstevikt: 2.004 kg. Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, steglös automat.

Fyrhjulsdrift: Mitsubishi.

Längd x bredd x höjd: 4 695×1 800×1 703 mm.

Markfrigång: 19 cm.

Förbr.: 0,2 l/mil blandad körning enligt tillverkaren

CO2: 46 g/km.

Subaru XV.

Subaru XV.

Subaru XV 2,0i Summit

Svensk Jakt: XV är Subarus modell i den mindre suv-klassen. Den version Svensk Jakt provkör här är andra generationen och klart bättre än föregångaren som kom 2012.
Köregenskaperna på generation två är rappare med mindre krängning i ­karossen i kurvorna och bättre styrkänsla.

Den steglösa Lineartronic automat­lådan saknar riktiga växlar, men Subarus ingenjörer har konstruerat ”fasta lägen” där varvtalet går upp och ner som om det varit en riktig växel­låda. Upplevelsen är en aning artificiell. Bieffekten blir ­oönskat högt varvtal vid acceleration.

Terrängkörningsläget X-Mode anpassar bilen för dåliga vägar genom att gasrespons, växlingspunkter och antisladdsystemet ändras, mellandifferentialen spänns upp och Hill Descent Control aktiveras.

Inne i kupén har Subaru lyft inredningen markant mot föregångaren – bland annat med tre skärmar.

Säkerhetsmässigt är Subaru Eye­sight – som varnar och även bromsar in för att undvika en olycka – standard i XV generation två.

+ Ett klart lyft mot första generationen.
+ Kompetent fyrhjulsdrift.
– Den steglösa växellådan.

Pris: Från 244.900 kr, testbilen kostar med tillval 329.900 kr.
Motor: Fyrcylindrig bensin, 1.995 cc.
Effekt: 156 hk.
Vridmoment: 196 Nm.
Tjänstevikt: 1.537 kg. Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, steglös automat.
Fyrhjulsdrift: Subaru.
Längd x bredd x höjd: 4 465×1 800×1 615 mm.
Markfrigång: 22,1 cm.
Förbr.: 0,69 l/mil blandad körning enligt tillverkaren
CO2: 155 g/km.

Toyota Land Cruiser 150.

Toyota Land Cruiser 150.

Toyota Land Cruiser 150 2,8 Turbo D4D Adblue Premium

Svensk Jakt: Att FN år efter år väljer Toyota Land Cruiser för sina uppdrag världen över är ingen tillfällighet, det är en terrängbil i ordets rätta ­bemärkelse.

Toyota Land Cruiser såg dagens ljus 1951 när japanska armén ­behövde en terränggående och pålitlig bil. Andra generationen i 150-serien som Svensk Jakt provkör här ­presenterades förra året och är den enda Land Crusier-­modell som säljs i Sverige. Nya Land Cruiser 150 är betydligt mer ombonad på insidan än sin föregångare och har moderniserats med ny åttatums ­pekskärm, flera kameror och säkerhets­paketet Safety Sense.

De terränggående egenskaperna är närmast outtömliga. Fyrhjulsdriften är något utöver det vanliga där Multi Terrain System är hjärtat. Med ett vred väljs fem olika körprogram.
Utöver det finns kryp­läge, diffspärr i två lägen samt hög- och lågväxel. Bland annat …

Väl bakom ratten är komforten hög, milen till jaktmarken slukas utan ­ansträngning, men skam vore väl annars hos en bil som med utrustning kostar 708.900 kronor.

+ Bra terrängegenskaper.
+ Komfortabel.
– Prislappen.

Pris: Från 559.900 kr, testbilen kostar med tillval 708.900 kr.

Motor: Fyrcylindrig diesel, 2.755 cc. Turbo.

Effekt: 170 hk.

Vridmoment: 450 Nm.

Tjänstevikt: 2.430 kg. Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift låg-/högväxel, sexväxlad automat.

Fyrhjulsdrift: Toyota.

Längd x bredd x höjd: 4 840×1 885×1 835x mm.

Markfrigång: 22 cm.

Förbr.: 0,78 l/mil blandad körning enligt tillverkaren

CO2: 207 g/km.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Samtidigt på JaktPlay