fredag 19 april

Jakt & prylar

Polisens makt över licenser ger osäkert rättsläge

Vapenutredningen föreslår att Rikspolisstyrelsens makt över vilka som kan beviljas licenser skärps. Det leder till att RPS får möjlighet att utforma egna regler för vad som ska godkännas. Foto: Mattias Lilja

I utredningen som ligger till grund för arbetet med en ny vapenlag föreslås att Rikspolisstyrelsen ska auktorisera föreningar som vill bedriva jakt- eller målskytte. Det innebär utökad makt till en enskild myndighet, där subjektiva värderingar kan komma att väga tyngre än lagar och förordningar.

Erik Lakomaa är forskare på Handelshögskolan i Stockholm. Hans intresse för vapenfrågor har bland annat resulterat i en omfattande studie om stölder av vapen från svenska hushåll.Svensk Jakt har den senaste veckan genomfört en utfrågning av riksdagspartiernas ledande företrädare i Justitieutskottet. Frågorna har bland annat handlat om förslag på att förbjuda vissa halvautomatiska vapen, samt att införa licenskrav på magasin.

Vapenutredningen som ligger till grund för regeringens arbete med en vapenproposition innehåller fler förslag än så. Ett av de mer långtgående är det som innebär att Rikspolisstyrelsens makt över vilka som kan beviljas licenser skärps.

– Går det igenom får Rikspolisstyrelsen möjlighet att utforma egna regler för vad som ska godkännas. Till exempel kan man hindra sportskytteformer som man av olika anledningar och på oklara grunder tycker är olämpliga, säger Erik Lakomaa, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm som studerat vapenfrågor.

Polisen får större makt
Enligt dagens lagstiftning får utöver enskilda personer ”tillstånd att inneha skjutvapen meddelas sammanslutningar för jakt eller målskytte, som har en stabil organisation av kontinuerlig skytteverksamhet samt uppfyller höga krav på säkerhet i fråga om hanterande av vapen”.

Utredaren föreslår följande förändring:

”Tillstånd att inneha skjutvapen får meddelas föreningar för jakt eller målskytte som har auktoriserats enligt paragraf 17 eller därtill anslutna föreningar, om inte särskilda skäl talar mot att tillstånd meddelas”.
I 17:e paragrafen regleras att det är upp till Rikspolisstyrelsen att pröva frågan om auktorisation och också utfärda en sådan om inte ”särskilda skäl” talar emot.

Synnerligen särskilt
Komplicerat, javisst. Erik Lakomaa gör följande jämförelse för att ge en bild av vad en lagändring kan komma att innebära:

– Om en pistolskytt ska få en licens krävs det synnerliga skäl. Om tjänstemän på Rikspolisstyrelsen tycker att en målskyttegren, exempelvis k-pistskyttet, är olämplig enligt kriterier som man själv utformar, räcker det med särskilda skäl – vilket är lägre ställda krav än synnerliga skäl – för att stoppa denna.

Förslaget att ge ytterligare befogenheter till Rikspolisstyrelsen har kritiserats hårt av företrädare för skytterörelsen. I Michael Erikssons rapport Legala vapen – samhällsproblem eller rättighet? som publicerades förra veckan får kritikerna vatten på sin kvarn genom beskrivningen av polisens stora inflytande över vapenlagarna.

– I stället för att ge ytterligare befogenheter till RPS borde lösningen istället vara att man skrev in kriterierna i lag eller förordning. Nu blir det som att gå åt andra hållet, mot ett än mer osäkert rättsläge, säger Erik Lakomaa.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Samtidigt på JaktPlay