[cycloneslider id=”slide-20391″]

Test: Begagnade bilar för jakt

Premium

Svensk Jakt testar fyra begagnade bilar i olika prisklasser som lämpar sig väl i ­jaktsammanhang. Gemensamt är fyrhjulsdrift, hög markfrigång och att de går bra att köra till jaktmarkerna.

Skoda Yeti 1,8 TSI 160  årsmodell 2011

Svensk Jakt: Skoda Yetis första modellår är 2010. Den är kort, högbyggd och med karaktäristiska plastsjok på bilens nedre kant. Bilen har blivit kortare, bredare och högre.
Chassit bygger på Golf generation sex, men har försetts med den bredare bakvagnen från Scirocco. Axelavståndet är 258 cm och höjden 169 cm. Två av fördelarna med höjden är det lätta insteget och att du sitter högre än i en vanlig bil.

Yeti finns i både fram- och fyrhjulsdrivna ­versioner, där svenska Haldex står för tekniken när bilen driver på alla fyra hjulen.
Bakom ratten är det lätt att hitta en bra sittposition, runt-om-sikten är god och den raka designen gör det lätt att hålla koll på karossens kanter. Svängradien är dessutom föredömligt liten. Vägegenskaperna är bra, fjädringen är relativt fast utan att för den skull bli stötig. Vad som inte är lika bra är det onödigt höga vägljudet, speciellt vid grov asfalt.

Yeti finns med flertalet bensin- och dieselmotorer och det går att välja mellan manuell och DSG-dubbelkopplingslåda.
+ Bra runt-om-sikt. Snäv vändradie.
– Högt vägljud i kupén. Bensinmotorernas kamkedja mår inte bra av de långa serviceintervallerna på 3.000 mil.

 

Volvo XC90 D5 AWD  årsmodell 2006

Svensk Jakt: Volvo XC90 är en stor suv med hyggliga terrängegenskaper. Det är en populär bil trots att den är relativt dyr på begagnatmarknaden. Nu har dock priserna sjunkit till ­rimliga nivåer.
Volvos stora suv XC90 kom 2002 och har varit en kassako för det göteborgs­baserade företaget. Framför allt i USA har modellen sålt väldigt bra. För att vara så stor känns XC90 ovanligt smidig tack vare de mjuka design­linjerna.
Bakom ratten upplevs XC90 som komfortabel och tyst och är dessutom säker tack vare kompetent fyrhjulsdrift från Haldex samt vältvakten Roll Activity Control. I normalläget är XC90 ­framhjulsdriven men om framhjulen slirar kopplas bakhjulsdriften blixtsnabbt in.
Modellen finns med fem eller sju ­säten där de två bakersta är ovanligt bra och rymliga för att vara ned­­fäll­bara i bagagerumsgolvet.
+ Komfortabel. Trygg, bekväm och säker.
– Se till att bilen verkligen driver på alla fyra hjul. Trasig vinkelväxel (som kopplar in drivningen bak när framhjulen slirar) förekommer. Testa på is/snö alt. grusplan/gräsplätt. Under­dimensionerade spindelleder.

 

Toyota Rav4 2,0  årsmodell 2001

Svensk Jakt: Toyota Rav4 är en -kompakt suv som såg dagens ljus redan 1994. Sedan dess har japanerna gjort om Rav4 en hel del och modellen har varit en stor succé som kommit i fyra generationer.
Vi tittar närmare på generation två som såldes mellan 2000 och 2005. Rav4 är lättkörd, pålitlig och tar sig fram även på dåliga vägar. Fyrhjulsdriften är konstant, i normalfallet fördelas kraften 50/50 mellan fram- och bakaxel. En viskokoppling bromsar så att kraften fördelas mellan hjulaxlarna och som mest kan 75 procent föras över till ett hjulpar.
Bakom ratten är körupplevelsen ungefär som hos en personbil, vilket kanske inte är så konstigt eftersom de flesta delar hämtats från Toyotas personbilsflotta. Komforten är okej, undantaget ljudnivån som vid 100 km/h blir störande.
Utrustningsmässigt finns tre alternativ: Bas, Standard och Wide Body där du ska undvika den första som saknar antisladdsystem.
+ Fin körkänsla bakom ratten. Driftsäker.
– Luktar oljan från automatlådan illa, eller om den slirar på växlarna, blir det dyrt att laga. Testa så att fyrhjulsdriften fungerar på is/snö alternativt grusplan/gräsplätt.

 

Suzuki Grand Vitara 2,0  årsmodell 2006

Svensk Jakt: Suzuki Grand Vitara kom 1998. Generation två, som vi tittar närmare på här, kom 2006 och det är en betydligt trevligare bil än föregångaren.
Här är det multilänkaxel vilket ­förbättrar komforten avsevärt. En annan skillnad jämfört med före­gångaren är att den är permanent fyrhjulsdriven (den gamla drev på bakhjulen och du kopplade manuellt in fyrhjulsdriften).

Trots att Grand Vitara II fått ­betydligt bättre komfort och mer personbilslika egenskaper, är det en riktigt bra terrängbil. Den är nämligen utrustad med lågväxel, en klar fördel vid riktigt dåliga vägar eller när du drar tungt.
När du väl tagit plats bakom ratten är stolarna okej och reglagen funktionella och tydliga, men knappast tilltalande. Eftersom bilen är så bra på ­dåliga vägar är det värt att kolla lite ­extra under bilen så att inget blivit skadat – till exempel av en ­uppstickande sten eller stubbe på skogsbilvägen.

 

+ En terrängbil i dess rätta bemärkelse. Lågväxel.

– Svag komfort. Täta kamremsbyten.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Samtidigt på JaktPlay