Test av jaktkombibilar med fyrhjulsdrift

Premium

Precis som en vanlig kombi ska en bra jaktbil vara komfortabel och klara 
vardagens bestyr. På samma gång ska en duglig jaktbil ta sig fram på den gropigaste 
av skogs­bilvägar – eller erbjuda många komfortabla mil landsväg till jaktäventyret.
Svensk Jakt har har testat kombibilar med fyrhjulsdrift.

Volvo XC70 D4 AWD  Classic Momentum

Svensk Jakt: Volvo XC70 som modell har blivit till åren. Nuvarande modell kom 2007, men Volvo XC70 står sig trots det bra i konkurrensen tack vare små uppdateringar.
En av de stora fördelarna är ­komforten där mjuk fjädrings­sättning och sköna framstolar briljerar. Den mjuka fjädringens baksida är att XC70 gungar och häver i sidled vid aktiv körning på kurviga vägar. Den box­liknande kaross­en är praktisk att packa i och ur. Vi gillar speciellt att 16-tumsdäcken, tack vare mycket gummi, underlättar färd på dåliga skogsbilvägar. Den ­gamla, fem­cylindriga motorn är en trygg kamrat, men har klart råare ­motorgång jämfört med konkurrent­ernas mer ­sofistikerade diesel­brännare. En bra bil för svenska förhållanden.

+
Bra markfrigång. Komfort.
– 
Mjukt chassi, gungar och häver i sidled. Rå motorkaraktär.

Så fungerar fyrhjulsdriften
I grunden framhjulsdriven. Slirar något av framhjulen kopplas bakaxeln steg­löst in med hydraulik via en elektroniskt styrd lamellkoppling som för över kraft till bakhjulen. Volvo XC70 har elektronisk differentialspärr – om ett hjul börjar slira läggs drivkraften över på det andra hjulet i samma hjulaxel inom bråkdelen av en sekund.

Pris: 362.500 kronor, test­bilens pris: 430.600 kronor.
Motor: Diesel, 2 400 cc.
Effekt: 181 hk/420 Nm.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sexväxlad automat.
Längd x bredd x höjd: 4 838 x 1 870 x 1 604 mm.
Markfrigång: 210 mm.
Hjul: 215/65/R16.
Förbrukning: 0,58 l/mil enligt EU-körcykeln.
Testförbrukning: 0,78 l/mil.
Skatt: 3.293 kronor.

Subaru Outback  2,0D Lineartronic

Svensk Jakt: Nya Subaru Outback har blivit bättre på alla plan jämfört med föregångaren. Chassit är stabilt och ger en fin trygghetskänsla även vid aktiv körning på kurviga vägar. Men trots det blir inte fjädringen för stötig, en inte alltid lätt avvägning. Den steglösa CVT-lådan  är något av en dubbel­natur. Trots avsaknaden av riktiga växlar har Subarus ingenjörer konstruerat sju ”fasta lägen” där varvtalet går upp och ner som om det varit en riktig växellåda. Upplevelsen vid acceleration är en aning artificiell. Invändigt har nya Outback fått ett lyft gentemot föregångaren. Markfrigången är väl tilltagen – högre än flera suvar. Fyrhjulsdriften är permanent och synnerligen kompetent. Möjligen hade man önskat sig mer effekt i dieselmotorn. Att knappa sig fram i infotainment­menyn är onödigt krångligt.

+
Ett stort lyft mot föregångaren.
Fast chassi utan att bli för stötigt.

Svårjobbat infotainmentsystem. Varför 18-tumshjul på en bil som annars är anpassad för terräng?

Så fungerar fyrhjulsdriften
Permanent fyrhjulsdrift. En elektroniskt styrd mellankoppling av lamelltyp skickar kraft framåt eller bakåt utifrån behovet. Standardinställningen innebär en fördelning 60/40 fram/bak på bilar med automatlåda.
Pris: 333.700 kronor, test­bilens pris: 390.700 kronor.
Motor: Diesel 1 998 cc.
Effekt: 150 hk/350 Nm.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, steglös automat.
Längd x bredd x höjd: 4 815 x 1 840 x 1 605 mm.
Markfrigång: 200 mm.
Hjul: 225/60/R18.
Förbrukning: 0,61 l/mil enligt EU-körcykeln.
Testförbrukning: 0,77 l/mil.
Skatt: 3.605 kronor.

Skoda Octavia  Scout 2,0 TDI 184 hk DSG

Svensk Jakt: I reklamen heter det ju att nya Skoda Octavia Scout är byggd för att ta skit – men i verkligheten bara till en viss gräns. 17,1 centimeter markfrigång är visserligen 33 millimeter högre än en vanlig Octavia, men 29 millimeter lägre än Subaru Outback och 39 millimeter lägre än Volvo XC70. Att köra Skoda Octavia Scout påminner mycket om att köra vanliga Scout av senaste generationen. Köregenskaperna är vassare än hos föregångaren med reaktionssnabb styrning. Däremot är bilen klart stötig, här har Skoda att lära av den finare kusinen Passat. Skoda Octavia Scout utstrålar aktiv livsstil och bilen har det som behövs för en vanlig familj som då och då lämnar lands­vägen på väg ut i skog och mark.

+
Funktionell förarmiljö.
Presterar bra på vanlig landsväg.

Onödigt stötig.
Högre markfrigång, ja. Men l7,1 cm är lågt i sammanhanget.

Så fungerar fyrhjulsdriften
I grunden framhjulsdriven. Slirar något av framhjulen kopplas bakaxeln steg­löst in med hydraulik via en elektroniskt styrd lamell­koppling som för över kraft till bakhjulen. Skoda Octavia har elektronisk differentialspärr – om ett hjul börjar slira läggs driv­kraften över på det andra hjulet i samma hjulaxel inom bråkdelen av en sekund.

Pris: 289.900 kronor, test­bilens pris: 350.400 kronor.
Motor: Diesel, 1968 cc.
Effekt: 184 hk/380 Nm.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sexväxlad automat.
Längd x bredd x höjd: 4 685 x 1 814 x 1 531 mm.
Markfrigång: 171 mm.
Hjul: 225/45/R18.
Förbrukning: 0,5 l/mil enligt EU-körcykeln.
Testförbrukning: 0,77 l/mil.
Skatt: 2.041 kronor.

Volkswagen Passat Alltrack TDI 190 GT

Svensk Jakt: Nya Alltrack skiljer sig mer från vanliga Passat än föregångaren rent visuellt. Fyrhjulsdriften står svenska Haldex för, det av femte generationen. Testbilen är utrustad med körprofilväljaren Mode Select där det går att välja körprogrammet Offroad som anpassar styrningen, gaspedalens respons och utväxlingen i växellådan för mer offroadanpassad körning. Bakom ratten skiljer det inte mycket mellan att köra vanliga Passat och Alltrack. Riktigt bra och komfort­abel på landsväg – med stabilt men ändå komfortabelt chassi och fjädring. Passat Alltrack presterar inte lika bra sista biten ut till passet. Markfrigången är knappa tre centimeter högre än vanliga Passat.

+
Presterar på jämn, hög nivå i alla detaljer.
Bra drivlina.

Högt pris för färdigutrustad bil.
19-tumshjul fungerar inte i jaktskogen.

Så fungerar fyrhjulsdriften
I grunden framhjulsdriven. Slirar något av framhjulen kopplas bakaxeln steglöst in med hydraulik via en elektroniskt styrd lamellkoppling som för över kraft till bakhjulen. Volkswagen Passat har elektronisk differentialspärr – om ett hjul börjar slira läggs drivkraften över på det andra hjulet i samma hjulaxel inom bråkdelen av en sekund.

Pris: 333.700 kronor, test­bilens pris 480.200 kronor.
Motor: Diesel 1 968 cc
Effekt: 190 hk/400 Nm.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sexväxlad automat.
Längd x bredd x höjd: 4 767 x 1 832 x 1 501 mm.
Markfrigång: 174 mm.
Hjul: 245/40/R19.
Förbrukning: 0,52 l/mil enl EU-körcykeln.
Testförbrukning: 0,83 l/mil.
Skatt: 2.458 kronor.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Samtidigt på JaktPlay