Foto: Lars Nilsson

Svensk Jakt testar bilar för jakt och vardag

Premium

För jägaren är fyrhjulsdrift och hög markfrigång viktiga egenskaper på bilen. Men en bra ­jaktbil ska också vara komfortabel på långresan och klara vardagens
uppgifter. Svensk Jakt har testat nya Subaru Forester, Suzuki Jimny, Toyota Rav4 och Volvo XC60 Cross Country.

Subaru Forester e-boxer

*WLTP-körcykel, enligt tillverkaren.

Svensk Jakt: Femte generationen Forester är ny för modellåret och har dessutom begåvats med Subarus första hybriddrift där el kombineras med en bensinmotor.

Nya Forester är förvillande lik föregående modell på utsidan, men har konstruktionsmässigt mer gemensamt med koncernsyskonen XV och  Impreza – alla tre modeller byggs på samma plattform där Forester begåvats med längre hjulbas.

Nya Forester kommer enbart att säljas med hybriddrivlina. Boxermotorn är kvar, liksom den steglösa CVT-växellådan. Nyheten är el-motorn på 17 hästkrafter som skickar kraften från bensin- och elmotor till de fyra hjulen.

Men väl ute på vägarna är drivlinan långt ifrån snål, varken i stadstrafik eller på landsväg. Vi noterar en snittförbrukning på 0,87 liter per mil under testperioden. Inte heller komforten imponerar – med påfrestande högt ljud i kupén från däck och vindbrus. Fjädringen är för hårt satt vilket gör bilen en aning stötig. Dessutom är bilen ovanligt vindkänslig.

+ Praktisk typ med goda innerutrymmen.

+ Förarhjälpsystemet Eyesight är riktigt bra.

– Dålig komfort. Vindkänslig.

Suzuki Jimny 1,5

*WLTP-körcykel, enligt tillverkaren.

Svensk Jakt: Poppiga Suzuki Jimny har återuppstått i sko­kartongdesign med ursprung från 1981 års modell, men i modern tappning. Helt rätt, vad det verkar – intresset för bilmodellen har varit enormt. Beställer du en Jimny i dag levereras den nästa år.

Det är en speciell bil, rambyggd med stela axlar både fram och bak. Bilen är liten och högbyggd, 3,64 meter lång, 1,64 meter bred och 1,72 meter hög, i princip tvåsitsig med små vikbara säten där bak.

Jimny är extremt kompetent som terrängbil och på dåliga skogs­bilvägar. 21 centimeter markfrigång, väl funger­ande fyrhjulsdrift med lågväxel – målgruppen är också i första hand professionella användare som skogsbolag och viltvårdare.

Stadskörning fungerar okej, men den som tänkt använda Jimny längre sträckor bör tänka en gång till. Långfärds­komforten är lika dålig som terräng­­egen­skaperna är bra, med extremt högt vägljud och struttiga vägegenskaper.

Notera även det dåliga resultatet i Euro NCAP – tre av fem stjärnor.

+ Extremt bra terrängegenskaper.

+ Lågväxel.

– Extremt dåliga långfärdsegenskaper.

Volvo v60 Cross Country D4

*WLTP-körcykel, enligt tillverkaren.

Svensk Jakt: Nya V60 Cross Country är 65 millimeter högre än vanliga V60, vilket ger en markfrigång på 21 centi­meter. Dessutom har nykomlingen 30 millimeter bredare spårvidd än ­originalet.

Bilen ser än mer bred­axlad ut tack vare den svarta plasten runt hjulhusen samt på främre och bakre stötfångaren. Den högre markfrigången ger också fördelen med en högre sittposition, man slipper ramla ner i förar­sätet.

Väl bakom ratten är den väldigt behaglig att köra. Motorn är stark redan på låga varv och kraften fördelas mjukt och ­effekt­ivt via den åttaväxlade automatlådan till drivhjulen.

Fjädring­en är mjukare än vanliga V60, men bilen uppför sig för den skull fast och väl avstämt på vanlig asfaltsväg. ­Mil­slukaregenskaperna upplevs goda på V60 Cross Country samtidigt som större ojämnheter och gupp på skogsbilvägar passeras utan problem.

Det finns fyra olika körprogram (anpassar styrning, effekt, växel­låda, fyrhjulsdrift och fjädring): Eco, Comfort, Dynamic och Offroad, som anpassar bilen för dålig väg.

+ Komfortabel milslukare.

+ Bra markfrigång.

– Prislappen.

Toyota rav4 HYBRID AWD-I

*WLTP-körcykel, enligt tillverkaren.

Svensk Jakt: Toyota Rav4 var när den kom 1994 den första bilmodell som kombinerade fyrhjulsdrift, hög markfrigång, personbilskomfort och hög sittposition i ett lätthanterligt format.

Väl bakom ratten är det lätt att hitta en komfortabel körställning. Mjukt och tyst rullar vi ut från parkeringen på eldrift, men när jag gasar ut på vägen brummar bensinmotorn igång med överraskande högt motorljud. Växellådan som samordnar kraften från bensin- och elmotor är steglös. Den löser uppgiften mjukt och behagligt utom vid acceleration då varvtal och motorljud blir onödigt höga.

Nästa ljudupplevelse kommer på motorvägen, det mullrar styggt från hjulhus på den grova asfalten. Mycket är genomtänkt i nya Rav4, men ljudisoleringen är inte bra.

Körupplevelsen är  – utöver oljudet – mer komfortabel än inspirerande. Hybriddriften gör att bilen passar bäst i stadstrafik, men Rav4 överraskar positivt med förhållandevis låg förbrukning under långkörning till jaktmarken: uppmätta 0,67 liter per mil är oväntat bra för en hybridsuv.

+ Hög kvalitetskänsla.

+ Oväntat snål under långkörning.

– Högt motor- och vägljud i kupén.

Kul att du vill följa !

För att följa artiklar måste du vara medlem och inloggad på svenskjakt.se.

Om du är medlem, logga in och följ de ämnen du tycker är intressanta.

Är du inte medlem är du välkommen att teckna ett medlemskap här.

Mest läst

Samtidigt på JaktPlay